נעילה מעורבת בת"א; אל-על טסה 7.6%, מניות הבנקים ירדו

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות שערים חדות בתום יום המסחר הגרוע ביותר ב-2017 ■ עונת הדוחות: עזריאלי, אל-על ואלביט מערכות פרסמו תוצאות כספיות

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ד') במגמה מעורבת בצל המגמה השלילית בשוקי העולם. בוול סטריט ננעל אמש יום המסחר הגרוע ביותר ב-2017 והיום מתנהל המסחר במגמה שלילית. הבוקר ננעל המסחר בבורסות אסיה בירידות ניכרות וכעת נסחרות בורסות אירופה במגמה שלילית.

גם הסערה בזירה הפוליטית המקומית, עם סכנת בחירות מוקדמות, לא מוסיפה בריאות לפעילי השוק.

 

האפשרות של בחירות כלליות בישראל עדיין על הפרק. רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון עדיין לא הגיעו להסכמות בעניין תאגיד השידור, חרף העובדה שכחלון הסכים לשינויי הנהלה בתאגיד ולהקמת רשות חדשה שתפקח על אמצעי התקשורת.

גורם נוסף לדאגה במשק הוא ההתחזקות המטאורית של השקל מול המטבעות המובילים. הדולר נחלש לשפל של שנתיים וחצי מול השקל חרף העלאת ריבית בארה"ב והתערבות אגרסיבית של בנק ישראל בשוק המט"ח בשבועות האחרונים.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, השתתפה בדיון בכנסת וחשפה כי מתחילת השנה משקיעים זרים רכשו שקלים בהיקף של כ-4.5 מיליארד דולר, כאשר חלק ניכר מהסכום הזה משויך לפעילות ספקולטיבית. לדבריה, המדיניות של בנק ישראל מתואמת למדיניות המוניטארית המרחיבה בה נוקטים בנקים מרכזיים בעולם והיא מקשה על הספקולנטים לעשות "רווח קל".

בנק ישראל פרסם את נתוני האשראי לרכישת כלי רכב חדשים שמעניקה המערכת הבנקאית, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2016. על-פי הנתונים, בסוף ספטמבר הסתכם האשראי לרכישת רכב, כנגד שיעבודו, על 11.474 מיליארד שקל, מתוכו כ-82% הוא אשראי שנתנו הבנקים, והשאר של חברות כרטיסי האשראי. הנתונים מצביעים על קצב גידול של כ-4% ברבעון.

בכירים בפד צפויים לנאום השבוע, והמשקיעים תרים אחר רמזים באשר לעיתוי העלאת הריבית הבאה בארה"ב. על פי התחזיות, הפדרל ריזרב יעלה השנה את הריבית פעמיים.  בשוקים מעריכים כי הסיבה המרכזית לירידות הפתאומיות בשווקים היא איבוד האמון של המשקיעים במדיניותו של הנשיא דונלד טראמפ. אתמול פרסמו דיווחים לפיהם אנשי טראמפ מתקשים לגבש הסכמה בקרב הקונגרס לגבי הרפורמה בתוכנית הבריאות שיזם הנשיא לשעבר אובמה (ה-"אובמהקר") והמשקיעים רואים בכך איתות לכך שטראמפ עלול להתקשות בהעברת הרפורמות הכלכליות שהוא מתכנן. 

אל-על  זינקה בחדות לאחר שפרסמה הבוקר את דוחותיה הכספיים. הכנסות אל-על בשנת 2016 הסתכמו בכ-2.038 מיליארד דולר, לעומת כ-2.054 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח לפני מס הסתכם בשנת 2016 בכ-93 מיליון דולר, בהשוואה לרווח לפני מס של 1,455 מיליון דולר אשתקד (לידיעה המלאה).  החברה סיימה את שנת 2016 עם רווח נקי בסך של כ-81 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי של כ-107 מיליון דולר אשתקד. 

גם אלביט מערכות  מדווחת היום על תוצאות הרבעון הרביעי של 2016 ושל השנה כולה. הכנסות החברה עלו ברבעון בכ-7% והסתכמו ב-953.77 מיליון דולר, ועבור השנה כולה ההכנסות עלו קלות ל-3.2 מיליארד שקל.  הרווח הנקי עלה בכ-5% ל-77.7 מיליון דולר (8.2% מההכנסות), בהשוואה לרווח בסך 74.2 מיליון דולר (8.4% מההכנסות) אשתקד (לידיעה המלאה). 

קבוצת עזריאלי  פרסמה גם היא את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של שנת 2016 ולשנת 2016 כולה. על פי הדוחות, החברה הכפילה את הרווח הנקי לשנת 2016 שהסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל לעומת כ- 828 מיליון שקל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הרביעי לשנת 2016 הסתכם בכ-610 מיליון שקל זאת לעומת כ-288 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי זינק בכ-44% לסך של כ-1.9 מיליארד שקל, לעומת כ-1.3 מיליארד שקל אשתקד (לידיעה המלאה).

מזרחי טפחות  ממשיכה להמשיך לרכז עניין לאחר פרסום דוחותיה. הבנק דיווח על רווח נקי של 1.26 מיליארד שקל ב-2016, עלייה של כ-11.6% בהשוואה ל-2015. התשואה להון צמחה ל-10.2%, לעומת 10% ב-2015.