דרמה בשוק המט"ח: בנק ישראל התערב, והדולר טס כ-1.2%

האירו מתחזק מול השקל בכ-1% ■ לפי הערכות בשוק, בנק ישראל רכש באמצעות בנקים זרים כ-300 מיליון דולר ■ "זו היד הנעלמה של בנק ישראל" ■ למדריך מט"ח

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בנק ישראל ממשיך להתערב באגרסיביות בשוק המט"ח והדולר התחזק היום (ד') בכ-1.2% ושערו היציג נקבע על 3.656 שקלים. האירו התחזק בשיעור של כ-1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.943 שקלים.

גורם בשוק המט"ח מסר ל"גלובס" כי בנק ישראל התערב היום בשוק ורכש יותר מ-300 מיליון דולר, זאת בנוסף לעוד מאות מיליוני דולרים בימים האחרונים. אולם, בניגוד לימים האחרונים, היום, לפי הערכות, בנק ישראל ניסה לתעתע את הספקולנטים ורכש דולרים באמצעות בנקים זרים ולא באמצעות בנקים מקומיים. "זו היד הנעלמה של בנק ישראל", אומר גורם בשוק. בנוסף, חשוב לציין כי הסנטימנט החיובי בדולר מונע גם מהביקוש הגובר של חלק מהיבואנים לדולר לקראת חג הפסח. 

בנק ישראל מתמודד עם מספר גורמים מרכזיים שתורמים לייסוף השקל, ביניהם המדיניות המוניטארית המרחיבה (שכוללת ריבית שלילית ורכישות אג"ח) באירופה ויפן, נתונים כלכליים חזקים בישראל כגון אבטלה נמוכה וקצב צמיחה של 4% ב-2016. על כך יש להוסיף את עודפי היצוא של המדינה, שגורמים לגידול מהותי בהיצע הדולר ובכך תורמים לייסוף השקל.

בדיון שנערך אתמול בוועדת הכספים של הכנסת סביב מדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל, נגידת הבנק קרנית פלוג הסבירה כי רכישות המט"ח מקשות על ספקולנטים "לעשות רווח קל", מורידות את הריבית במשק ובסקטור העסקי, מעודדות את האינפלציה לעלות בחזרה לתחום היעד ומהוות תחליף להורדת הריבית מתחת לאפס, צעד שהיה מביא לעלייה נוספת במחירי הדירות.  

 

פלוג חשפה אתמול במסגרת הדיון בכנסת כי מתחילת השנה גורמים זרים, חלקם ספקולנטים שמהמרים על התחזקות השקל, רכשו שקלים בהיקף של כ-4.5 מיליון דולר וה"נשק" הטוב ביותר נגד אותם ספקולנטים הוא התערבות בשוק המט"ח. 

יתרות המט"ח חצו החודש את רף ה-100 מיליארד דולר ועומדות כעת על כ-103 מיליארד דולר. לדברי פלוג הרף שהוצב בעבר על 110 מיליארד דולר הוא גמיש. "אין לנו מגבלה והשווקים מתחילים להפנים את זה", היא אמרה.