נעילה חיובית בבורסה בת"א; אל-על ופרוטרום בלטו לחיוב

מגמה חיובית בשוקי אירופה; עליות שערים בוול סטריט ■ היום בארה"ב הצבעה בקונגרס על הרפורמה של טראמפ ב"אובמהקר" ■ טבע מפטרת עובדים בתוכנית התייעלות חדשה

מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ה'), יומו האחרון של שבוע המסחר המקומי, במגמה חיובית. בוול סטריט נרשמות עליות שערים, על רקע מגמה חיובית בשוקי אירופה. עונת הדוחות הכספיים נמצאת במוקד המסחר, ומבול דוחות זורמים לשוק. 

 

בשוק מתחילות לעלות הערכות לסיומו של "ראלי טראמפ", עקב אבוד אמון במדיניות של ממשל דונלד טראמפ וההערכות שהנשיא ייתקל בהתנגדות חריפה בקונגרס לרפורמות שהוא מבקש להעביר במסגרת הקו "אמריקה תחילה". היום צפויה הצבעה בפרלמנט בארה"ב באשר לרפורמה שמתכנן טראמפ ב"אובמהקר", תוכנית הבריאות שיזם הנשיא לשעבר אובמה, והעברתה או אי-העברתה תהווה ברומטר ליכולת של טראמפ באמת להשפיע על הכלכלה.

בשוק הישראלי עדיין מרחפת האפשרות להקדמת הבחירות על רקע המשבר הקואליציוני. רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון עדיין לא הגיעו להסכמות בעניין תאגיד השידור, ונתניהו עלול לקחת את ישראל למערכת בחירות נוספת רק שנתיים אחרי המערכת הקודמת - מה שיתבטא כמובן בכלכלת בחירות: הקפאת רפורמות, קיפאון בצמיחה וכדומה. 

עוד גורם שברקע למסחר בבורסה בת"א - הזינוק של השקל מול הדולר והמטבעות המובילים. הדולר נחלש לשפל של שנתיים וחצי מול השקל חרף העלאת ריבית בארה"ב והתערבות אגרסיבית של בנק ישראל בשוק המט"ח בשבועות האחרונים.

חברת טבע מיישמת את תוכנית ההתייעלות שלה ופיטרה לאחרונה עשרות עובדים בישראל שנמצאים בחוזים אישיים - במסגרת צמצומי פונקציות. טבע מתכננת התייעלות נוספת כחלק מהפחתת ההוצאות לצורך להחזרת החובב כפי שדיווחה, ולא מן הנמנע שהיא תכלול פיטורים נוספים בארץ ובעולם.

עונת הדוחות בישראל נמצאת בישורת האחרונה. היום צפויות חברות לדווח על התוצאות העסקיות לאחר שאתמול דיווחו חברות כמו אל-על , אלביט מערכות  ועזריאלי 

אתמול אחרי נעילת המסחר בבורסה דיווחו אי.די.בי פתוח, דסק"ש , והראל ביטוח .  

שותפויות האנרגיה של קבוצת דלק , אבנר   ודלק קידוחים , רשמו רווחים בשנת 2016 של 326.9 מיליון דולר, עלייה לעומת 218.4 מיליון דולר ב-2015. דלק קידוחים עם רווח נקי של 158.5 מיליון דולר בשנה החולפת, ואילו אבנר רשמה רווח של 168.44 מיליון דולר. הכנסות השותפויות גדלו בשיעור של 10% ועמדו על 542 מיליון דולר.

הבוקר דיווחה מגדל  על רווח כולל של כ-363 מיליון שקל ברבעון הרביעי של השנה, לעומת רווח כולל בסך של כ-207 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הכולל השנתי הסתכם בכ-162 מיליון שקל לעומת רווח כולל בסך כ-150 מיליון שקל בשנת 2015. 

פרוטרום דיווחה על עלייה של 4% בהכנסות השנתיות ל-1.14 מיליארד דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי שנתי של 129.2 מיליון דולר, עלייה של 16.6% לעומת 2015.

אשטרום נכסים  דיווחה על רווח של כ-272 מיליון שקל בשנת 2016, זינוק של כ-58% לעומת 2015. הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2016 עלה בכ-95% לכ-170 מיליון שקל.