צלצול השכמה: תעשיית שעוני המנהלים מתקדמת למאה ה-21

תערוכת השעונים השנתית Baselworld שנערכת השבוע מספקת הצצה לדגמים חדשים ומשודרגים ■ בין הפיצ'רים: אפליקציות, מנגנונים מכניים ייחודיים ומודולריות מלאה

התנועה הציונית שומרת בליבה פינה חמה לעיר באזל, שבה התקיים הקונגרס הציוני המפורסם. אבל אם תיאודור הרצל היה ניצב בימים אלה על המרפסת המפורסמת של מלון שלושת המלכים בעיר, שבו צולמה התמונה המפורסמת, קרוב לוודאי שהחזון שלו היה כולל הרבה שעונים ואנשי עסקים עשירים.

במרחק דקות ספורות מאותו מלון נפתחת השבוע בבאזל תערוכת Baselworld, שמהווה מפגש פסגה שנתי של תעשיית השעונים.

לצד אלפי דגמים מכניים חדשים, עם הרבה זהב, יהלומים וחומרים אקזוטיים, אפשר למצוא השנה גם לא מעט שעונים "חכמים", שמגשרים בין העולם החדש לעולם הישן, לצד חידושים טכנולוגיים מרהיבים. להלן מדגם ראשוני.

מונבלאן סאמיט: ישן וחדש

מונבלאן הוא אחד המותגים המזוהים ביותר עם עולם העסקים והמנהלים. השנה גם הוא מצטרף, בדרכו הייחודית, לתחום השעונים החכמים. השעון החדש של החברה, המכונה Summit, מיועד למזג בין ישן לבין חדש. הוא שומר על מראה הוינטאג' של השעונים המכניים הקלאסיים של החברה וגם על המגע המוכר של שעוני יוקרה באמצעות שימוש בגוף עשוי טיטניום וכיסוי של זכוכית קריסטל קמורה מעל מסך המגע - לראשונה בתעשיית השעונים החכמים, לטענת החברה.

בפיתוח השעון שיתפה החברה פעולה עם גוגל כדי להתאים עבור השעון גרסה ייעודית של מערכת ההפעלה Android Wear 2.0. בנוסף שיתפה החברה פעולה עם קוואלקום כדי להתאים עבור השעון גרסה משודרגת של המעבד החדש סנאפדרגון 2100, שמיועד לשעונים חכמים.

בין הביצועים והאפליקציות ניתן למצוא גם את הסייען האישי של גוגל, שמקבל פקודות קוליות, חיישן קצב לב וניטור פעילות גופנית, ברומטר וג'יירוסקופ, התאמה אוטומטית של רמת התאורה, נגן מוזיקה ייעודי ועוד.

אבל זו רק ההתחלה: כראוי לשעון שמיועד למנהלים בין לאומיים בכירים, מגיע השעון מובנה עם אפליקציה להזמנה בלחיצה אחת של רכב הסעות משירות Uber , אפליקציה להנחייה בתוך ערים, אפשרות לסרוק אוטומטית ברקוד של כרטיסי טיסה על המסך ואפילו מתורגמן אלקטרוני מופעל קולית במגוון רחב של שפות - כולל יפנית.

המסך בקוטר 1.39 אינץ' הוא בטכנולוגיית AMOLED והשעון הוא בקוטר 46 מ"מ, עם אופציה לרצועת מתכת או סיליקון. העיצוב כולל כמובן את הכתר המפורסם של מונבלאן. המחיר מתחיל בכ-15 אלף יורו.

קסיו Gravity Master: יומן טיסה

כחלק מתהליך ההתמקצעות של "השעונים החכמים" וההתמקדות בפלחי שוק ייעודיים חושפת חברת קסיו בתערוכה את השעון החכם Gravity Master ששייך לסדרת הג'י-שוק הממוגנת של החברה.

השעון תוכנן במיוחד עבור טייסים מקצועיים וחובבים והוא מצויד בקישוריות בלוטות' וביכולת ליצור "חותמת משימה": לחיצה על כפתור מקליטה באמצעות GPS את הזמן ואת המיקום המדויק, שבו נמצא המטוס בעת הלחיצה, ומעבירה את הנתונים אוטומטית, באמצעות קישוריות בלוטות', לאפליקציה ייעודית בסמארטפון. הנתונים הללו, שכוללים גם את קווי האורך וגם את קווי הרוחב, מופיעים בסופו של דבר ביומן הטיסה הרשמי של המטוס.

השעה המדויקת נשמרת באמצעות מקלט, שקולט אותות GPS ואותות של משואות אלחוטיות קרקעיות. פרט לכך מדובר בשעון חסין מים ומבודד מפני הפרעות מגנטיות, שמצויד בזכוכית ספיר חסינת שריטות וברכיבים עשויים מסיבי פחמן ביניהם מחוג הדקות וחלקים מהרצועה של השעון.

השעון ייצא לשוק העולמי במהלך חודש מאי במחיר של כ-800 דולר בארצות הברית.

טאג מודולר 45: אלקטרוניקה ומכניקה

יצרנית שעוני היוקרה טאג הויר הייתה בין היצרניות השווייצריות הראשונות שנכנסו לפלח השעונים החכמים ובתערוכה השנה היא לוקחת את הקונספט צעד גדול קדימה עם קונספט מודולרי.

הדגם החדש שלה "קונקטד מודולר 45", מאפשר לרוכש לבצע בו לאחר הרכישה התאמות אישיות ושינויי עיצוב שכוללים 56 אופציות שונות לטבעות חיצוניות, לרצועות ואפילו לגוף השעון עצמו.

מגוון החומרים נע בין טיטניום, מתכת מצופה זהב ורוד, מתכת מצופה יהלומים ועד חומרים קראמיים מתקדמים.

אבל "השוס" הוא לא רק שינוי החומרים והמראה חיצוני אלא, לראשונה בתעשיית השעונים, אפשרות להחליף את המנגנון כולו בצורה מודולרית בין המנגנון האלקטרוני "החכם" לבין מנגנונים מכניים קלאסיים מתוצרת החברה, ביניהם מנגנון אוטומטי ואפילו המנגנון המכני העילי "קאררה" מבית טאג, שמצויד ברכיב טורביון לפיצוי על סטיות כדור הארץ.

במצב החכם מצויד השעון בפונקציות שכוללות בין השאר מעקב וניתוח של הפעילות הגופנית, קבלת הודעות, חיבור לאפליקציה ייעודית בסמארטפון, מגוון חיבורים אלחוטיים, מערכת ניווט עם מפות ברזולוציה גבוהה ו"מסייע אישי" של גוגל, שמאפשר לשלוף מידע ולבצע פעולות באמצעות פקודות קוליות, שמוקראות למיקרופון זעיר בתוך השעון.

כבעבר מגיע הסמארטפון עם מגוון של "לוחות אנלוגיים" וירטואליים כאשר סטודיו העיצוב של החברה מעלה לרשת עוד אופציות מדי חודש. מחיר הבסיס מתחיל באזור של 1,560 דולר אולם הוא משתנה בהתאם להיקף האופציות. שעון פלוס חבילה מקיפה של אופציות, שכוללת גם את המנגנון המכני של החברה, עולה בסביבות 17 אלף דולר.

קריסטוף קלארט: קסמים וגולגולות

תחכום אלקטרו-מגנטי בשעונים לא חייב להתבטא בהכרח במעגלים מודפסים ובצגי LCD.

יצרן הבוטיק השווייצרי קריסטוף קלארט, למשל, לקח את הרעיון הזה רחוק מאוד עם השעון StingHD, שמושק בסדרה מוגבלת של שמונה יחידות בלבד.

מוטיב הגולגולת המרדני והשנוי במחלוקת מופיע בשעון במגוון ואריאציות - כמו נשיפה על זכוכית הקריסטל, שחושפת גולגולת סמויה - אבל התחכום האמיתי הוא מנגנון מכני ייחודי, שפותח על ידי צוות מיוחד באוניברסיטה השווייצרית להנדסה עסקית.

השעון מונע על ידי קשת מגנטית, שבדרך כלל נחשבת ל"אויבת" של מנגנונים מכניים מדויקים. האפקט נוצר על ידי כדורי מתכת חלולים זעירים, ש"מרחפים" בתוך שפופורת ספיר ונשלטים על ידי שדות מגנטיים מדויקים מאוד.

השדות נוצרים על ידי שני מגנטים מיניאטוריים, שנעים באמצעות כבלים בעובי של פחות משערת אדם, שעשויים מאריגה של מאות נאנו-סיבים בעלי גמישות וחוזק יוצאי דופן ועטופים בג'ל סינתטי.

בין הכדורים הזעירים לבין המנגנון המכני המורכב והקלאסי, שמודד את הזמן - וכולל 66 אבנים ו"טורביון" - אין שום קשר פיזי למעט השדה המגנטי. כל העסק נמצא בתוך גוף טיטניום מושחר במידות של 41 על 57 מילימטר.

השעון גם מגיע עם שתי רצועות: האחת עשויה מעור טריגון ומקיפה את היד עם השעון כדי ליצור מעין צמיד עתידני והשניה ניתנת לעיצוב אישי על ידי הרוכש. מי שירצה לשים יד על אחד מהשעונים יצטרך להיפרד מכ-278 אלף פרנק שווייצרי.