מליאת הסנאט אישרה מינויו של דייוויד פרידמן לשגריר בישראל

52 סנטורים הצביעו בעד, 46 התנגדו ■ רק שני דמוקרטים העניקו קולם לשגריר החדש ■ ידיד ההתנחלויות ישב עתה בשגרירות ארה"ב בת"א, מאחר שההתחייבות של טראמפ להעביר השגרירות לירושלים הוקפאה

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

מליאת הסנאט אישרה הערב (ה') את מינויו של דייוויד פרידמן לשגריר ארה"ב בישראל. 52 סנאטורים הצביעו בעד המינוי, 46 התנגדו. רק שני דמוקרטים העניקו את קולם לשגריר החדש. ראויה לציון העובדה ששני הסנאטורים ממדינת ניו-יורק - המדינה של פרידמן - הצביעו נגדו. בדרך-כלל, סנאטורים נוטים להצביע בעד מועמד ממדינתם שממונה לתפקיד בכיר.

להלך הרוח הדמוקרטי נגד פרידמן נתן ביטוי הסנאטור אל פראנקן, ממיניסוטה בדיון במליאה לפני ההצבעה. הוא הוקיע התבטאויות בעבר של פרידמן נגד ג'יי סטריט כך: "העובדה שפרידמן הכפיש את עמיתיי היהודים, שרבים מהם חברים בג'יי סטריט, היא לבדה משמשת סיבה להצביע נגדו... אישורו של פרידמן כשגריר לישראל רק יהפוך את הניסיון להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים קשה יותר, אם לא בלתי אפשרי".

בשימוע לפני ועדת החוץ של הסנאט, בפברואר, הביע פרידמן צער על התבטאויותיו נגד יהודים שאינם חולקים את דעותיו על הסכסוך הישראלי - פלסטיני. הוא טען, שיהיה "מאושר" אם שני הצדדים יוכלו יוכלו לגבש הסכם שמבוסס על פתרון של שתי מדינות.

"הבעתי ספקות לגבי פתרון של שתי מדינות בגלל סירובם של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית", אמר פרידמן בשימוע. "פתרון כזה, אם יושג יניב הטבות גדולות לישראלים ולפלסטינים".

פרידמן, יו"ר אגודת ידידי בית-אל בארה"ב הוא ידיד חזק של ההתנחלויות, אך לא ברור עד כמה הן יוכלו להסתייע בידידות זו. מדיניות נשיא ארה"ב בשתי סוגיות מרכזיות - העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ועתיד היחסים בין ישראל לפלסטינים, לרבות שאלת ההתנחלויות - השתנתה משמעותית מאז הודעת הנשיא המיועד דונלד טראמפ ב-16 בדצמבר על החלטתו לבחור בפרידמן כשגריר. ייתכן שלו היה טראמפ ממנה את השגריר לישראל עתה, הוא היה בוחר באדם אחר.

במהלך מסע הבחירות, הכריז טראמפ פעמים רבות כי יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים בתחילת ממשלו והביע תמיכה בהתנחלויות. מאז היבחרו, התכנית להעברת השגרירות נגנזה במגירה והנשיא הכריז פומבית, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפברואר, שעל ישראל "למתן" את פעילות ההתנחלויות. טראמפ הצהיר, באותה מסיבת עיתונאים, שהוא שאינו מקנה עדיפות לפתרון של שתי מדינות או לפתרון של מדינה אחת, אך למחרת אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כי ארה"ב תומכת "בהחלט" בפתרון של שתי מדינות.

אם פרידמן מסתייג מהשינויים האלה, הוא לא אמר זאת. בהודעה לרגל המינוי, בדצמבר, הוא כתב כי הוא "מצפה ליום שבו אוכל למלא את התפקיד משגרירות ארה"ב בירושלים, בירתה הנצחית של ישראל".

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, בירך אמש את פרידמן בציוץ בטוויטר: "איחולים לדייוויד פרידמן. מצפה לעבוד אתך באופן הדוק כדי שהברית בין ארה"ב לישראל תתחזק יותר מאשר אי פעם".

השגריר המיועד, שלמד עברית בבתי-ספר יהודיים בארה"ב, מרבה לבקר בישראל. הוא חגג את בר המצווה שלו ליד הכותל המערבי, יש לו קשרים חזקים עם חוגי המתנחלים והוא תרם למוסדותיהם.

הצהרות שהוא השמיע בעבר יכלו להאמר בנקל ע"י דוברי המתנחלים. כך, למשל, הוא אמר לכתבים במהלך מסע הבחירות, כי ההתנחלויות בגדה אינן בלתי חוקיות, כפי שטען ממשל אובמה, וכי יש לו "ספק גדול מאוד" לגבי פתרון של שתי מדינות לשני עמים. בהזדמנות אחרת הוא טען, כי להומה עבדין, העוזרת האישית של הילארי קלינטון, יש קשרים לארגון האחים המוסלמים.

פרידמן, יחד עם ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של טראמפ, פעלו מאחורי הקלעים למחיקת אזכור פתרון של שתי מדינות ממצע המפלגה הרפובליקאית.

הרקורד הזה עמד בבסיס הביקורות שנמתחה בפברואר על פרידמן בוועדת החוץ של הסנאט. הדמוקרט הבכיר בוועדה, בן קארדין, יהודי ממרילנד, אמר אז: "הגעתי למסקנה שהרקורד של פרידמן יקשה עליו מאוד לכהן כשגריר מאחד... אני מעריך את העובדה שהוא התנצל לפני הוועדה על הצהרותיו הפלגניות, הפוגעניות והמסיתות, אך תוכן הדברים שהוא כתב ואמר במרוצת השנים יפגע ביכולתו לייצג את ארה"ב - ואת כל האמריקאים - לפני ממשלת ישראל והישראלים".

במאמר בעיתון "סאן פרנסיסקו קרוניקל", בפברואר, כתבה הסנאטורית הדמוקרטית הבכירה דאיין פיינסטין, כי ל"פרידמן אין המזג הנחוץ לכהן בעמדה בעלת חשיבות כה מכריעה... הרטוריקה הפלגנית שלו ועמדותיו המסוכנות מנוגדות למדיניות הוותיקה (של ארה"ב) ויסכנו את הביטחון הלאומי מפני שהוא ילבה עוד יותר את המתיחות באזור".

והסנאטור ברני סנדרס, שהתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, שאל פרידמן, במכתב ששלח לו לפני ההצבעה בוועדת החוץ: "בהתחשב בכך שמומחים ופקידים ישראליים מודים שהטרגדיה האנושית בעזה והעדר עבודות שיקום בשטח, מצב שמגביר את אי היציבות והאלימות שם, האם אתה מסכים שחלק מהסיוע האמריקאי לישראל צריך להיות מנותב לפרוייקטים שיקלו על המצב שם"?

פרידמן, בן 57, מתמחה בדיני כינוס נכסים ונדל"ן. כפרקליט בחברת האחזקות של טראמפ, הוא שרטט את מתווה פשיטות הרגל של המיליארדר בבתי-ההימורים בשליטתו באטלנטיק-סיטי.