בנק ישראל קורא לציבור להציג עמדות בנושא "העמלה הצולבת"

מדובר בעמלה מהותית בענף כרטיסי האשראי שתקבע את שווי ישראכרט ולאומי קארד במכירה

הפיקוח על הבנקים קורא לציבור להגיש את עמדותיו לגבי גובה העמלה הצולבת בכרטיסי אשראי. בסוף השבוע האחרון פרסם בנק ישראל הודעה, לפיה ניתן להגיש חוות דעת בסוגיה זו החל ממחר ועד ל-18 באפריל. על חוות הדעת לכלול לכל היותר 10 עמודים.

נזכיר כי העמלה הצולבת היא העמלה שחברות כרטיסי האשראי משלמות האחת לשנייה, בכדי לסלוק את הכרטיסים האחת של השנייה. מדובר בעמלה משמעותית בענף, שמהווה למעשה את מחיר הרצפה שבתי העסק משלמים לחברות כרטיסי האשראי תמורת שירותי הסליקה.

בעבר עמלה זו פוקחה ע"י רשות ההגבלים, שקבעה מתווה להורדתה עד לרמתה הנוכחית - 0.7%. הפיקוח על העמלה עבר לידיו של בנק ישראל, שאמור לקבוע מתווה חדש.

"בנק ישראל ער להליכים הארוכים שהתקיימו בבית הדין להגבלים עסקים בנושא זה בעבר ולכן גיבוש עמדה זו יעשה בשים לב לעקרונות המתודולוגיה המבוססת על גישת העלות. מאז חלו שינויים בעלויות עליהן התבססה המתודולוגיה וכן צפויים שינויים מהותיים במבנה השוק. לפיכך בנק ישראל רואה חשיבות רבה בביצוע התאמות הכרחיות למתודולוגיה ולעקרונותיה, טרם יישומה", כותבים בבנק ישראל.

נציין כי קביעת גובה העמלה היא סוגיה מהותית, שכן ענף כרטיסי האשראי מגלגל כ-280 מיליארד שקל בשנה, כך שכל ירידה של 0.1% בעמלה, משמעותה פוטנציאל פגיעה של 280 מיליון שקל בהכנסות החברות.

עוד נזכיר כי בימים אלה בנק הפועלים ולאומי אמורים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם, בעקבות חוק שטרום. אולם שום מו"מ רציני לא יחל לפני שתתבהר סוגיית העמלה הצולבת, שתשפיע באופן דרמטי על השווי של אותן חברות בעסקה.

הקולות שנשמעו בדבר הורדת העמלה הצולבת מדברים על כך שהיא צריכה להיות כמו באירופה - קרי 0.3%, כלומר לרדת ביותר ממחצית. אולם נראה כי סיכוי נמוך שהדבר יקרה, וזאת משום שהשוואה לאירופה בעייתית בין היתר מכיוון שבאירופה נגבות עמלות אחרות שחל איסור לגבות בישראל. ההערכות הן שהעמלה הצולבת תרד לאזור ה-0.4-0.5%.

סוגיית העמלה הצולבת אינה מסתכמת רק במה יהיה המחיר - פרמטר לא פחות חשוב יהיה קצב הירידה. אם המתווה יהיה דומה למתווה האחרון במסגרתו ירדה העמלה בצורה מדורגת במשך שנתיים, ונותרה באותה רמה למשך 4 שנים נוספות, כך שבסה"כ היו 6 שנים של וודאות בנושא, הדבר ירכך את הפגיעה בחברות.