טראמפ הפיל את הדולר: ירד בכ-0.8% ל-3.61 שקלים

טראמפ נכשל בסוף השבוע בהעברת רפורמת הבריאות שלו בקונגרס ■ בשוק חוששים שהנשיא האמריקאי יתקשה בהעברת רפורמות כלכליות - שאמורות לתרום לחיזוק הדולר

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

שוק המט"ח: הדולר נחלש היום (ב') מול המטבעות המרכזיים ומול השקל, כאשר שערו היציג נקבע על 3.618 שקלים, ירידה של כ-0.8%. זאת בצל כישלון נשיא ארה"ב טראמפ ביום שישי בהעברת רפורמת הבריאות בקונגרס בסוף השבוע. האירו נחלש בכ-0.1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.932 שקלים.

טראמפ החליט לבטל ביום שישי את ההצבעה בקונגרס על רפורמה ב"אובמה-קר", תוכנית הבריאות שהוריש לו הנשיא הקודם אובמה. הנשיא האמריקאי לא הצליח לשכנע מספר "מורדים" במפלגה הרפובלקאית שהתנגדו לרפורמה שלו והחליט לבטל את ההצבעה בבית הנבחרים מאחר והבין כי לא ישיג רוב לצורך העברת הרפורמה. בשוק רואים בכך אות מבשר רעות וחוששים שמא טראמפ יתקשה להעביר בקונגרס את הרפורמות הכלכליות שהוא מתכנן, שאמורות בין היתר לתרום לחיזוק הדולר.

מדד הדולר (DXY) שבוחן את המטבע האמריקאי מול 6 מטבעות מובילים בעולם, נחלש היום לשפל של 4 חודשים ונסחר ברמה  של 99 נק'. הירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב מתחת ל-2.4% מכבידה גם היא על המטבע האמריקאי.

 

כלכלני בנק ישראל, שהודו בשבוע שעבר במהלך דיון בוועדת הכספים בכנסת כי חלק ניכר מהתחזקות השקל נובע מפעילות ספקולטיבית, צידדו בהמשך מדיניות ההתערבות של הבנק בשוק המט"ח במטרה להחליש את המטבע המקומי ולתמוך ביצוא. לכן, עולה השאלה האם בנק ישראל יתערב היום שוב באופן אגרסיבי בדומה לשבועות האחרונים, חרף העובדה שהשקל מוסיף להתחזק?

ב-FXCM מציינים היום כי "לאחר שבשבוע שעבר התערב בנק ישראל שלוש פעמים במסחר, השבוע תהיה לנו הזדמנות לבחון טוב יותר את ההשפעה האמיתית של האסטרטגיה האגרסיבית על השוק. בסופו של דבר המהלך של הבנק הצליח להעלות את שער החליפין בפחות מ-4 אגורות מרמות השפל האחרונות. ברמה הטכנית, כל עוד הצמד מתחת ל-3.66-3.67 הנטייה היא עדיין דובית ולפי שעה לא ראינו הצטרפות של השוק למהלך של בנק ישראל".