לונדון: בעלי דירות יוקרה לא מצליחים למכור - ופונים ל-Airbnb

מספר הנכסים בלונדון שרשומים להשכרה ב-Airbnb כמעט הוכפל בשנה שעברה ל-50,000 בסוף 2016 ■ מכירות של דירות בבנייה ע"י קבלנים ירדו ב-2016 לרמתן הנמוכה ביותר ב-4 שנים

בניין יוקרה בלונדון / צילום: בלומברג
בניין יוקרה בלונדון / צילום: בלומברג

אחרי חיפוש מתסכל של שנתיים אחרי קונה, הבעלים של דירת יוקרה שמשקיפה על הייד פארק בלונדון החליט להשכיר אותה ב-1,500 ליש"ט (1,868 דולר) ללילה.

"המחיר שהם רצו היה גבוה מאוד, ואני חושב שהם תמיד רצו אחרי שוק שברח להם", אמר חסאן חסן, מייסד סוכנות התיווך זניוס, שמטפלת בהשכרת הדירה. הבעלים שלה, קבלן שניסה למכור אותה במחיר מוזל של 8.65 מיליון ליש"ט אחרי שיפוץ, יחזיר לעצמו לפחות חלק מההשקעה שלו בשוק השכירות בעוד הוא ממתין לקונה, אומר חסן.

בעלי דירות ובתי יוקרה בלונדון פונים לחברות כמו Airbnb ולמשרדי תיווך כמו זניוס (Xenyos) כדי להשיג הכנסה מנכסיהם שממתינים לקונים. אחרים מנסים להגדיל את ההכנסה מהשכירות באמצעות חוזים קצרים יותר, אחרי שההשכרה לטווח ארוך באזורים היקרים ביותר בעיר ירדה ב-5.1% בשנה שהסתיימה בפברואר. מבחינת בעלים זרים, הפיחות של הליש"ט פוגע עוד יותר בתשואתם וגורם להם לחפש דרכים לייצר לעצמם הכנסה.

מספר הנכסים בלונדון שרשומים להשכרה ב-Airbnb כמעט הוכפל בשנה שעברה ל-50,000 נכסים בסוף 2016, לפי הנתונים של סוכנות התיווך הידועה ג'ונס לנג לסאל, JLL. ראש העיר סאדיק חאן הזהיר את חברי מועצת העיר החודש שהעלייה בהיקף ההשכרה לטווח הקצר מקטינה את כמות הדירות שזמינות למגורים קבועים בעיר.

שיא של 35,000 דירות מהודרות - כמות שמספיקה לכסות את הייד פארק פעמיים - מתוכנן בלונדון בעשור הקרוב. זוהי כמות גדולה ב-40% מהכמות שתוכננה בשנת 2014, מסרה חברת הייעוץ ארקדיס באפריל. מכירות דירות בבנייה על ידי קבלנים ירדו ב-2016 לרמתן הנמוכה ביותר ב-4 שנים, ולקבלנים יש מלאי שיא של דירות שלא נמכרו, על רקע העלייה במיסוי על נכסים יקרים שהוריד את הביקוש להם.

לכן, המוכרים החלו להציע נכסים להשכרה, בהמתנה להתאוששות שוק המכירות, לפי טום ביל, שותף בסוכנות הנכסים נייט פרנק. מספר הנכסים להשכרה באזורים הטובים ביותר בלונדון עלהב-20% בששת החודשים עד סוף פברואר, לפי מחקר של נייט פרנק שפורסם בשבוע שעבר.

"הביקוש בשוק השכירות לטווח ארוך לא חזק במיוחד בעקבות הצבעת הברקזיט, אבל בעלי הנכסים רוצים לשמור על הרווחים שלהם", אומר גאו שיאנג, נשיא סוכנות הנכסים JC אינטרנשיונל שמתמחה במשקיעים סינים ויפנים בלונדון. "התשואה של הנכסים בשוק השירות נמוכה ממה שהמשקיעים מצפים שתהיה".

מהחודש הבא יספגו בעלי הנכסים קיצוצים בהקלות המס על תשלומי ריבית של משכנתאות שהם לקחו. הלחץ על התשואות שלהם עודד אותם להשכיר את הנכסים לטווח קצר, אומר חסן, שהחברה שלו מטפלת לאחרונה בנכסים בסאות קנסינגטון ובנוטינג היל שהושכרו בעבר לטווחים ארוכים.

"השינויים במס למשקיעים קטנים יותר הובילו בכמה מקרים לנכסים שמפסידים כספים (ההכנסה נמוכה מהחזרי המשכנתא והמס)", אמר חסן בראיון בדירה מפוארת שהחברה שלו מטפלת בהשכרתה בשכונת היוקרה מיידה וייל בלונדון.

בעלי דירות רבים אינם מודעים לכך שיש הגבלה של 90 יום על השכרה לטווח קצר של דירות, או שהם מנסים לעקוף אותה. Airbnb הודיעה בדצמבר שהיא לא תקבל נכסים בלונדון לתקופה ארוכה מ-90 יום, אלא אם לדירה יש האישור המתאים לכך. לפני כן, כמעט רבע מהדירות להשכרה בשלמותן באינטרנט חרגו מהגבלת 90 הימים, לפי דוח של חברת המחקר IPPR מ-1 בדצמבר, להזמנת Airbnb.

ראש עיריית לונדון כתב החודש לשש סוכנויות השכרה לטווח קצר וקרא להן לאמץ את אותה המגבלה שאימצה Airbnb (עד 90 יום). דירות - כמו מלונות - חייבות לקבל אישור להשכרה קצרת טווח כל השנה, מה שאומר שרוב הנכסים לא יוכלו להיות מושכרים לטווחים קצרים כמו חופשות.

לקונים זרים, שאחראים ל-41% מקניות הבתים באזורים הטובים ביותר בלונדון, יש עוד תמריץ לחפש תשואה משופרת מהשכרה לטווח קצר. הליש"ט צנחה ב-16% מול הדולר מאז הצבעת הברקזיט ב-23 ביוני 2016. פירוש הדבר הוא שההכנסה בליש"ט לא מספיקה לפעמים להחזר המשכנתא בדולרים.