ההנחות צומצמו - ורווחי פוקס וקסטרו זינקו; גולף נותרה מאחור

חברות האופנה המובילות פוקס וקסטרו מדווחות גם על שיפור בעלויות הרכישה מספקים, ובנוסף הן נהנו מרבעון רביעי חיובי בהשפעת עיתוי חגי תשרי וחורף קר

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

דוחות פוקס וקסטרו שפורסמו הבוקר, סיכמו שנת פעילות חיובית עבור שתי הרשתות המובילות בתחום האופנה בישראל, לאחר שנה שהתאפיינה במגמה שלילית ב-2015. גם הרבעון הרביעי של צמד החברות קסטרו ופוקס היה חיובי, וזאת בין היתר בתמיכת עיתוי חגי תשרי, שחלו במלואם ברבעון הרביעי של 2016 והחורף הקר שסייע לעידוד המכירות.

מי שבלטה אשתקד לשלילה הייתה הנציגה השלישית של הענף בבורסה, חברת גולף, שסבלה בשנה החולפת משתי רכישות שהתבררו ככאלה שנעשו במחירים מנופחים והובילו אותה לרשום ירידות ערך משמעותיות, והדבר בא לידי ביטוי גם בתשואת מנייתה ביחס לשתי המתחרות הגדולות.

חיזוק מהחנויות הזהות

1.46 מיליארד שקל הוא היקף המכירות השנתי של קבוצת פוקס ב-2016 - סכום המשקף גידול של קרוב ל-11% ביחס למכירותיה ב-2015. את השיפור במכירות מייחסים בפוקס לעלייה בהכנסות מחנויות זהות וכן מצמיחת פעילות מותגיה השונים, בהם מנגו ונייק, "שפעילותם החלה במהלך 2015".

פוקס, שבשליטת משפחת ויזל ואברהם פוקס, מציעה שלל מותגי אופנה בישראל, שמלבד פוקס כוללים את אמריקן איגל, מנגו, The Children's Place ועוד. בנוסף היא פועלת בתחום כלי הבית באמצעות פוקס הום ומציעה מוצרי טיפוח באמצעות החזקה של 50% בחברת ללין. פוקס גם משווקת ומוכרת חלק ממוצריה בחו"ל.

גם היקף המכירות של קסטרו צמח בשנה החולפת ב-10%, והגיע לרף של 1 מיליארד שקל, וזאת בתמיכת צמיחת שטחי המסחר לצד שיפור במכירות בחנויות זהות.

לעומתן, הכנסותיה של גולף צמחו בשיעור מתון של פחות מ-2% ל-833 מיליון שקל, וזאת בהשפעת סגירת חנויות וסיום שני מכרזים לאספקת כרטיסי מתנה, שאוזנו בפעילות הנרכשת - רשת חנויות מותגי טופשופ, שרכישתה הושלמה ב-2016 וחנות האופנה המקוונת עדיקה, שנרכשה במהלך 2015.

בסיכום הרבעון הרביעי של השנה המגמה דומה, כשבעוד שהכנסות גולף שמרו על יציבות ברמה של 231 מיליון שקל, הכנסות פוקס צמחו ב-11% ל-418 מיליון שקל ואלה של קסטרו עלו ב-9% ל-272 מיליון שקל.

11% הוא שיעור העלייה ברווח הגולמי הן של פוקס והן של קסטרו בסיכום שנתי, עם רווח גולמי של 833 מיליון שקל בפוקס ושל 600 מיליון שקל בקסטרו. לעומתן, הרווח הגולמי של גולף עלה ב-1% ועמד על כ-480 מיליון שקל.

בפוקס מציינים כי המגמה החיובית ברווח הגולמי "נובעת בעיקר בשל הקיטון בהנחות שניתנו ללקוחות ומשיפור בעלויות הרכש מול ספקים בחו"ל", ובקסטרו מציינים כי השיפור בשורה הגולמית "נובע בעיקרו משיפור ברווחיות הישירה כתוצאה משיפור עלויות הרכישה מספקי החברה".

בהתייחסות לשורה הגולמית, גם בגולף מזכירים שיפור בתנאי הסחר, אולם למרות זאת החברה לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח הגולמי מהמכירות, בעיקר בשל "גידול בהוצאה למלאי איטי", המובילה להפחתות.

57 מיליון שקל היה ההפסד השנתי שהציגה גולף בסיכומה של 2016, אחרי הוצאות חד-פעמיות בהיקף של כ-50 מיליון שקל בהשפעת ירידות הערך שנרשמו בגין רכישות טופשופ ועדיקה. בסיכום שנתי, הציגה גולף ירידת ערך מוניטין של כ-30 מיליון שקל, ירידת ערך רכוש קבוע בהיקף של כ-14 מיליון שקל והפרשה של כ-4 מיליון שקל בגין חוזי שכירות בחנויות שאותן החליטה לסגור.

יחד עם זאת, בסיכום הרבעון הרביעי של 2016, גולף הצליחה לשפר את הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה ועברה מהפסד לרווח נקי של קרוב ל-3 מיליון שקל. בגולף מצפים כי צמצום הפעילויות והחנויות המפסידות, יסייע לשיפור הרווחיות בשנה הנוכחית והוסיפו כי "הנהלת החברה פועלת במגוון דרכים על-מנת לשפר את ביצועי הקבוצה".

גולף, שבשליטת חברת ההחזקות כלל תעשיות (כת"ש) של לן בלווטניק, מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - אופנת הלבשה, באמצעות כמה רשתות שמלבד גולף כוללות בין היתר את המותגים פולגת ואינטימה, ומגזר אופנת בית, הכולל מכירת מוצרי טקסטיל, כלי מטבח, ריהוט ומוצרים נוספים - פעילות הכוללת גם הלבשת ילדים והלבשה תחתונה לנשים.

רווחי פוקס טיפסו ב-2016 ב-20% ל-65 מיליון שקל ואלה של קסטרו טיפסו ב-18% ל-48 מיליון שקל, כאשר בסיכום הרבעון הרביעי בולטת פוקס, עם קפיצה של קרוב ל-50% בשורה התחתונה שהגיעה ל-38 מיליון שקל ומהווה קרוב ל-60% מהרווחים השנתיים, וזאת כשלצד השיפור במכירות החברה שיפרה משמעותית את השורה התפעולית וגם נהנתה משינוי חיובי בשורת המימון.

רווחי קסטרו לרבעון הרביעי עלו בשיעור מתון של 2% ל-22 מיליון שקל. החברה, שבשליטת צמד המייסדים - אהרון ולינה קסטרו, ובתם וחתנם - אתי וגבי רוטר, מחזיקה מתחילת 2017 מלבד המותג המרכזי שלה, גם ב-50% מחברת פאלו ריטייל, המפעילה את רשת האופנה המוזלת אורבניקה, וכן בכ-26% ממניות הודיס, אותן רכשה במהלך 2016 ותרמו לתוצאותיה.

67% הוא שיעור העלייה השנתית שמציגה מניית קסטרו, המשקפת לחברה שווי של כ-720 מיליון שקל והיא בולטת גם מתחילת השנה עם עלייה של כ-20%. מניית פוקס עלתה מתחילת השנה בשיעור דומה (23%) ושנה לאחור רושמת תשואה של יותר מ-40%, המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1 מיליארד שקל, ואילו גם בפרמטר זה גולף נותרת מאחור ביחס לשתי המתחרות, עם עלייה של 5% בשוויה מתחילת השנה ושל כ-25% בשנה האחרונה, המשקפת לגולף שווי חברה של 250 מיליון שקל.

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמרה היום כי "מלבד הרבעון הרביעי של 2016, בו המגמות עבדו לטובת החברות ותמכו בפעילות השנתית, החברות גם מצאו אשתקד את הדרכים להתמודד עם השחיקה ברווחיות, כמו שיפור תנאי רכש מול ספקים, צמצום הנחות ועוד".

במבט קדימה, מעריכה אחיעז כי "הרווחיות תמשיך במגמת שיפור. יחד עם זאת, היא לא תגיע מהר לרמות שאפיינו את פעילות החברות לפני כמה שנים, ב-2011-2012, וזאת משום שהתחרות בענף היא גבוהה ויש הכבדה על מבנה ההוצאות, בין היתר בהשפעת העלאת שכר המינימום, הוצאות דמי השכירות, וכן שיווק ומכירה".

בעניינה של גולף, מציינת אחיעז כי "מדובר בפעם הראשונה מאז הרבעון הראשון של 2015 שהחברה הצליחה להציג רווח רבעוני בשורה התחתונה". לגבי קסטרו, ציינה כי "רכישת 26.4% מקבוצת הודיס תרמה לרווח כ-3 מיליון שקל, וברבעון הבא תגולם בנוסף רכישת 50% מרשת אורבניקה". ולגבי פוקס ציינה אחיעז כי "מדובר בדוח טוב המציג שיפור בכל הפרמטרים".

שיאני השכר בענף: הזוג רוטר

צמד שיאני השכר מבין חברות האופנה, הם בני הזוג אתי וגבי רוטר, מבעלי השליטה בחברת קסטרו, שעלות העסקתם כמנכ"לים משותפים של החברה, הגיעה ל-8.2 מיליון שקל בחלקים שווים.בני הזוג רוטר נהנו מדמי ניהול של 1.4 מיליון שקל כל אחד, מענק של 1.5 מיליון שקל לכל אחד ובנוסף מתשלומי דמי שכירות של 1.15 מיליון שקל לכל אחד וזאת עבור חנות הדגל של החברה בדיזינגוף סנטר שבתל-אביב, חנות האאוטלט לא רחוק משם, ברחוב אלנבי, שבבעלות המשפחה, וכן שתי חנויות בראשון לציון.

שיאן השכר בפוקס, הוא המנכ"ל ומבעלי השליטה, הראל ויזל, שנהנה מתגמולים של 3.7 מיליון שקל - שכללו שכר בהיקף של 3 מיליון שקל בנוסף למענק של קרוב ל-700 אלף שקל, ואילו אחיו, אסף ויזל, מנכ"ל פוקס ישראל, הסתפק ב-1.5 מיליון שקל כשכר ומענק.

שיאן השכר בגולף היה דוד שוורצברג, מנכ"ל עדיקה, שעלות העסקתו (המשולמת לו על-ידי עדיקה), הגיעה ל-1.15 מיליון שקל - עיקר הסכום כשכר, על בסיס תגמול חודשי של 60 אלף שקל.

רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף שנכנס לתפקידו בתחילת חודש יוני, הסתפק בתגמולים בהיקף של 1.05 מיליון שקל - גם עיקרם כשכר על בסיס תגמול חודשי של 85 אלף שקל, ואילו עלות העסקת אלי מיזרוח, שכיהן כמנכ"ל גולף עד תחילת יוני, עמדה על כ-630 אלף שקל. עוד בין מקבלי השכר הבולטים בגולף, עלות העסקת יו"ר החברה, אפי רוזנהויז עמדה על כ-560 אלף שקל. רוזנהויז החל גם הוא לכהן בתפקיד בחודש יוני האחרון.

תוצאות חברות האופנה 2016
 תוצאות חברות האופנה 2016