צדיק בינו מימש מניות פז ב-350 מיליון שקל וחדל להיות בעל עניין

המימוש עשוי לגדול לכ-470 מיליון שקל, בתלות בהחלטת שותפיו האוסטרלים להצטרף לעסקה ■ לפני יומיים מכר בינו מניות של פז בכ-100 מיליון שקל

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

צדיק בינו ממשיך להרחיב את גל מימושי מניות חברת האנרגיה פז. פז עדכנה הבוקר כי בינו סיכם על מכירת מניותיה בהיקף של 350 מיליון שקל, העשוי לגדול לסכום של כ-470 מיליון שקל, בתלות בהחלטת שותפיו האוסטרלים - משפחות ליברמן ואבלס, אם להצטרף לעסקה. זאת יומיים בלבד לאחר שמכר ממניות פז בהיקף של 100 מיליון שקל בתנאי עסקה דומים.

המכירה הנוכחית מהווה ציון דרך נוסף בפרידתו של בינו מפז, וזאת משום שלאחריה יחדל, יחד עם שותפיו, מלהיות בעל עניין בחברה, כ-18 שנה מאז הפך לבעל השליטה בפז. המכירות האחרונות מסכמות עבור בינו השקעה מרשימה ביותר בפז, שייצרה עבורו ערך אדיר של יותר מ-5 מיליארד שקל.

במכירה שדווחה היום סיכם בינו על מכירת כ-6% מהונה של פז, לפי מחיר מניה של 580 שקל - נמוך בכ-3% משוויה בבורסה הבוקר, בעסקה מחוץ לבורסה, לגוף פיננסי שיפיץ את המניות לגופים מוסדיים. בשבועיים הקרובים משפחות ליברמן ואבלס יחליטו אם לממש זכות הצטרפות למכירת עד כ-2% נוספים מהונה של פז במחיר דומה ובתמורה כוללת של כ-120 מיליון שקל, ובמקרה בו יוותרו על המימוש במלואו או בחלקו, אותו נתח מניות נוסף ימומש מהחזקותיו של בינו.

בקיזוז ההשקעות שביצע בפז, המוערכות בכ-1.2 מיליארד שקל, עיקרן ברכישת מניות השליטה בחברה, פז ייצרה עבור בינו רווח המצטבר לסכום עתק של כ-4 מיליארד שקל מאז הפך לבעל השליטה בחברת האנרגיה שנת 1999. רווח זה כולל מכירת מניות בהיקף מצטבר של עד 2.6 מיליארד שקל, דיבידנדים בהיקף של קרוב ל-1.5 מיליארד שקל, וכ-70 מיליון שקל נוספים תמורת השירותים שהעניק לפז כיו"ר.

פרידה בשלבים

המכירות מהימים האחרונים נעשות כחצי שנה לאחר שבינו חדל רשמית להיות בעל השליטה בפז, לאחר עסקה שביצע בספטמבר האחרון למכירת נתח קטן ממניותיו (כ-0.2%) תמורת כ-8 מיליון שקל, אז הוא ירד יחד עם שותפיו האוסטרלים לרף של פחות מ-30% ממניות החברה - בהתאם לדרישת חוק הריכוזיות. החוק שנכנס לתוקף בסוף 2013, קבע כי על בינו ושותפיו לבחור עד סוף 2019 בין המשך ההחזקה בנכס הריאלי (פז) להמשך ההחזקה בנכס הפיננסי (הבנק הבינלאומי).

כשלושה חודשים לאחר שחדל מלהיות בעל השליטה, בסוף 2016, ביצע בינו עסקת ענק, כשמכר קרוב ל-12% ממניות פז בתמורה כוללת של כ-705 מיליון שקל. כמו היום, גם אז במסגרת העסקה נמכר נתח מניות נוסף של כ-3.5% מהונה של פז תמורת יותר מ-200 מיליון שקל - עם מתן אופציה למשפחות אבלס וליברמן לבצע את מכירת אותו נתח תוך שבועיים. אז החליטו שתי המשפחות לממש את חלקן במכירה, כשמשפחת אבלס (באמצעות חברת אינסטנז) מכרה ממניותיה תמורת כ-125 מיליון שקל ומשפחת ליברמן (באמצעות חברת דולפין) מכרה מניות תמורת כ-80 מיליון שקל.

בשבוע שעבר פרסמה פז, בניהולו של יונה פוגל, את דוחותיה הכספיים לשנת 2016, אותה סיכמה עם ירידה של 15% בהכנסותיה ל-10.9 מיליארד שקל, בעיקר על רקע הירידה החדה במחירי הנפט והדלקים, ולצד זאת נשחקו רווחיה ב-24% ל-545 מיליון שקל. מניית פז התחזקה בשנה האחרונה בכ-8% ומשקפת לחברה שווי של כ-6 מיליארד שקל.

כמה צבר צדיק בינו בפז
 כמה צבר צדיק בינו בפז