ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם: "שריף חדש בא העירה"

השגרירה הכריזמטית כבשה את כנס אייפ"ק ■ אם עוצמת התשואות היא מדד לפופולריות, הדיפלומטית הטריה גברה בנקל על ראש ממשלת ישראל וסגן נשיא ארה"ב

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

"כל מי שאומר שאי אפשר לעשות שום דבר באו"ם, צריך לדעת שיש שריף חדש בעיירה", אמרה אמש (ב') ניקי היילי, השגרירה החדשה של ארה"ב באו"ם, בשיח פומבי על בימת הוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

זו הייתה, ללא ספק, ההתבטאות הפופולרית ביותר שהושמעה בכנס, אם לשפוט על פי רעם מחיאות הכפיים שבאו בעקבותיה. התשואות החרישו אזניים ונתנו ביטוי לעובדה שהיילי, כוכב עולה במפלגה הרפובליקאית, הייתה גם הכוכב הבוהק בוועידה ההמונית של השדולה. אם עוצמת תשואות היא מדד לפופולריות, הדיפלומטית הטריה גברה בנקל על ראש ממשלת ישראל וסגן נשיא ארה"ב, שנאמו שעות רבות לפניה.

18 אלף הנציגים שגדשו את מרכז הכנסים של וושינגטון היו מוכנים לנאומה. הם שמעו על דרישתה הפומבית, בשבוע שעבר, שאו"ם יגנוז דו"ח שמאשים את ישראל באפרטהייד. שמה הולך לפניה, לפחות בקהילה היהודית בארה"ב, שבמשך שנים הורגלה לשמוע נאומים מכובסים על המזה"ת מפי גברים בגיל העמידה ומעלה חנוטים בעניבות. את הישירות שלה שואבת היילי מדונלד טראמפ, שמינה אותה לתפקידה, אבל היא הרבה יותר אלגנטית ורהוטה ממנו. היא יודעת לסחוט מחיאות כפיים עם משפטים קצרים, קצובים שמסתיימים במילות מחץ, והקהל של אייפ"ק אהב את התוצאה.

"אני נועלת נעליים עם עקבים", היא אמרה לבן-השיח שלה על הבימה, דן סנור (מחבר "אפ-סטארט ניישן"). "זה לא בגלל צו האופנה. אם אראה שמשהו לא בסדר, אני אבעט במטרה הזו, ואני אעשה זאת כל פעם שאראה משהו כזה". לדעתה, הגישה הזו כבר החלה "לשנות את התרבות" של או"ם.

"אמרנו שחלפו הימים שבהם היה אפשר לחבוט בישראל באו"ם", היא אמרה. "יש נושאים רבים שצריך לדבר עליהם שם. יש הרבה איומים על השלום והביטחון, אבל לא נתיר שיקחו את הידידה הדמוקרטית מס' 1 שלנו במזה"ת ויחבטו בה. אני חושבת שאפשר כבר לראות (שתוקפי ישראל באו"ם) מתחילים קצת לסגת. החבטות בישראל כבר לא כל כך קולניות".

היא סיפרה, כי הופתעה מרמת הקנטרנות של ההתבטאויות נגד ישראל בזירת או"ם, תופעה שהיא הגדירה כ"מוזרה". "ידעתי שאומרים שהמצב גרוע, אבל עד שרואים זאת ושומעים זאת אי אפשר להבין את את התופעה", אמרה השגרירה. "לא באתי לשם לשחק. אני רוצה לוודא שארה"ב תיהפך שוב למדינה המובילה". ובאזהרה ליריבים פוטנציאליים בזירה הדיפלומטית היא הוסיפה: "מי שיקרא עלינו תיגר, צריך להתכנונן... כי אנו נגיב".

היילי מתחה ביקורת קשה על החלטת ממשל אובמה, בשלהי כהונתו, להימנע בהצבעה של מועצת הביטחון על החלטה בגנות פעילות ההתנחלויות של ישראל (החלטה 2334). "כל אחד באו"ם פוחד לדבר אתי על החלטה 2334", היא אמרה. "... קבלת ההחלטה הזו לא רק הייתה מביכה. זה כאב... הייתה תחושה שכל אמריקה חטפה אגרוף בבטן".

לדבריה, ההימנעות בהצבעה דירדרה את ארה"ב לעמדת החולשה הקיצונית ביותר אי פעם בזירת או"ם: "מעולם לא קרה שלא תמכנו בידידים שלנו ואין לנו ידידה גדולה יותר מאשר ישראל".

היילי אף מתחה ביקורת על הסכם הגרעין עם איראן, אם כי היא נמנעה מדרישה לבטל אותו. היא הסתפקה בהכרזה: "אנו נעקוב אחר האיראנים בעיני נץ".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שנאם אף הוא בכנס, אמר ש"ממשל טראמפ שינה את כללי המשחק באו"ם והתוצאות כבר מורגשות היטב".

הוא הוסיף: "אנו מתכננים לקדם שינוי אמיתי ומשמעותי באו"ם יחד עם ידידינו במשלחת האמריקאית. יחדיו, אנו מעבירים מסר ברור, כי נגמרה התקופה שבה או"ם פעל באובססיביות נגד ישראל".

וראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו, בעקבות נאום היילי: "השגרירה באו"ם ניקי היילי, תודה לך על תמיכתך ללא סייג בישראל! הגיע הזמן לשים קץ לאבסורד באו"ם".

בוועידה נאם אמש גם יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, שהגדיר את הסכם הגרעין כ"נתיב להשגת יכולות גרעיניות אם איראן תקפיד למלא אותו בסבלנות".