מחפשים השקעה? כל הקניות באינטרנט - בסל אחד

קרן הסל IBUY, שנוסדה לפני כשנה, מאפשרת חשיפה מפוזרת לתחום המשגשג של קמעונות מקוונת, הצומח במהירות על חשבון הרשתות המסורתיות

אמזון / צילום: רויטרס
אמזון / צילום: רויטרס

מגזר הקמעונות עובר בשנים האחרונות מהפכה של ממש, כשרבבות הצרכנים עוברים לקניית מוצרים בערוצי הסחר המקוון ונוטשים בהדרגה את החנויות המסורתיות. במהלך השנה האחרונה התעצמה מגמה זו והובילה להפסדים גדולים של רשתות קמעוניות רבות, בעיקר בארה"ב, שפרסמו דוחות חלשים. הדבר סותר כביכול את הנתונים המצביעים על שיפור באמון הצרכנים האמריקאים ועל עונת מכירות חזקה בסוף השנה שעברה, אבל נראה כי הסיבה לסתירה זו היא מגמת מעבר הצרכנים לקניות באינטרנט.

ברבעון הרביעי של 2016 - רבעון חזק עונתית בארה"ב עקב מכירות חזקות בחג המולד - הסתכמו המכירות בערוצי הקמעונות המקוונת בארה"ב בכ-124 מיליארד דולר - צמיחה שנתית של 14%. זאת, בהשוואה לצמיחה מתונה בהרבה בכלל המכירות הקמעוניות, בקצב שנתי של פחות מ-4%. מכירות באמצעות האינטרנט היוו ברבעון האחרון נתח של כ-13% מסך המכירות הקמעוניות בארה"ב - נתח כמעט כפול מלפני חמש שנים - וצפויות להמשיך במגמת צמיחה דו-ספרתית גם בשנים הקרובות.

ענף הסחר המקוון נשלט על-ידי חברת אמזון (סימול: AMZN), שהציגה הכנסות בתחום הקמעונות באינטרנט של כ-40 מיליארד דולר ברבעון הרביעי 2016 ושל כ-124 מיליארד דולר ב-2016 כולה - ובכך אחראית על נתח של כ-20% מכלל הסחר המקוון בארה"ב. ואולם, משקיעים רבים אינם יכולים להסתפק במניה אחת, אפילו אם מאוד מוצלחת, ומחפשים אפשרות השקעה מפוזרת. עבור משקיעים אלה הושקה באפריל 2016 קרן סל חדשה - Amplify Online Retail ETF (סימול: IBUY), שעוקבת אחרי מדד EQM Online Retail Index, המונה כ-40 חברות, המניבות לפחות 70% מהכנסותיהן מפעילות באינטרנט.

קרן IBUY מתבססת על עקרון משקלות שווים של החזקותיה, ומבצעת עדכון משקלות על בסיס חצי-שנתי. מתודולוגיה זו מאפשרת פיזור נאה בין ההחזקות וחשיפה למגוון תתי-סקטורים בעולם הסחר המקוון. בהרכב הקרן, כ-60% מסך החזקותיה הן חברות הקמעונות באינטרנט, כ-26% הן זירות הסחר המקוון, המקשרות בין הקונים למוכרים (marketplaces), ואילו כ-14% הן חברות התיירות המקוונת.

מבחינת שווי שוק, שקלול החזקות הקרן לפי משקלות שווים מוביל להטיה לחברות בעלות שווי שוק קטן, כשנתח החברות בעלות שווי שוק של יותר מ-10 מיליארד דולר הוא 24% בלבד, ואילו 40% מהחזקות קרן IBUY הן בגין חברות צמיחה קטנות, בעלות שווי שוק של פחות מ-2 מיליארד דולר. מרבית החזקות הקרן הן בחברות האמריקאיות, המהוות כ-76% מהחזקותיה.

עם ההחזקות המובילות של קרן IBUY נמנות חברות מובילות כמו חברות הסחר המקוון אמזון (AMZN) ואיביי (EBAY), ספקית שירותי הצפייה הישירה באינטרנט נטפליקס (NFLX), חברת התיירות המקוונת פרייסליין (PCLN), וכן חברות נישה קטנות יותר, המתמחות בתחומים כמו תוספי מזון (NTRI), חלקי חילוף לרכב (CPRT), רהיטים ועיצוב פנים (W), שילוח (STMP) ועוד.

קרן הסל Amplify Online Retail ETF (סימול: IBUY) היא קרן צעירה יחסית, שנוסדה לפני כשנה, ולכן סובלת מכמה חסרונות: היקף נכסיה מסתכם כיום בכ-10 מיליון דולר בלבד, הסחירות במניות הקרן דלה יחסית, ואילו דמי הניהול שלה גבוהים יחסית - 0.65% בשנה. עם זאת, מדובר עדיין באפשרות היחידה של חשיפה מפוזרת לתחום הצומח של קמעונות מקוונת, המגדיל במהירות את נתחו מכלל המכירות הקמעוניות על חשבון הרשתות המסורתיות.

מאז השקתה בסוף אפריל 2016, הציגה קרן IBUY תשואה חיובית של כ-15%, לעומת תשואה שלילית של כ-7% של קרן הסל הרחבה של המגזר הקמעוני - SPDR S&P Retail ETF (סימול: XRT). מתחילת השנה הנוכחית רשמה קרן IBUY תשואה חיובית של כ-7% - ביצועי יתר לעומת מדד S&P 500 הרחב, כשמדד הקמעונות המסורתי ירד מתחילת 2017 בשיעור של כ-6%.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.