הצעה: 'מחיר למשתכן' באדמות קרן קיסריה באור עקיבא

ההצעה עלתה בדיונים מול רמ"י במסגרת פרויקט "אור ים" באור עקיבא, עליו מתוכננות כ-3,500 דירות ■ הרעיון עלה במסגרת ניסיון להגיע להסכם על רקע מחלוקת על חוב

מאות דירות מחיר למשתכן ישווקו במסגרת שכונת "אור ים" שמקימות קרן קיסריה ועיריית אור עקיבא - הצעה ברוח זו עלתה לאחרונה בדיונים בין נציגי הקרן לנציגי המדינה. גורם המקורב למו"מ אמר ל"גלובס", כי את הרעיון העלו אנשי הקרן במסגרת ניסיונות להגיע להסכם בין הצדדים על רקע דרישת רשות מקרקעי ישראל מהקרן לתשלום חובות בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

על פי ההצעה עלות הסבסוד של הדירות שישווקו בתנאי מחיר למשתכן תקוזז מהחוב. בקרן אמרו ל"גלובס", כי "לא הועלתה הצעה מצד רמ"י לשיווק הדירות בתנאי מחיר למשתכן" וכי הקרן אינה חייבת כספים למדינה. גורמים בקרן אמרו ל"גלובס" כי לא ינהלו מו"מ מול המדינה מעל דפי העיתון.

מדובר בפרויקט אור ים שמקימה החברה לפיתוח קיסריה (חברת בת של הקרן) על שטח של כ-1,000 דונם הנמצא בתחום השיפוט של עיריית אור עקיבא, בין כביש החוף לכביש מספר 4. במסגרת הפרויקט, הנחשב לאחד הגדולים ביותר בארץ מחוץ לגבולות גוש דן, מתוכננות להיבנות כ-3,500 דירות, חלקן במגדלי מגורים של 15 קומות וחלקן דירות צמודות קרקע. מרבית השטח המיועד לשכונה הוא בבעלות הקרן אך גם המדינה מחזיקה בו זכויות. שיווק הדירות אמור להתחיל מיד לאחר חג הפסח לאחר שתוכנית הפרויקט אושרה בקיץ בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז חיפה.

רשות מקרקעי ישראל דורשת מקרן קיסריה כספים בגין דמי חכירה שנתיים בהיקף המגיע על פי חוות דעת פנימיות ליותר מ-100 מיליון שקל. על פי תחשיבי המדינה, עלות הסבסוד לקרקע לדירה בתנאי מחיר למשתכן נאמדת בכ-140 אלף שקל. חישוב פשוט מראה שניתן לקזז את החוב הנטען כנגד שיווק של 700-800 דירות בתנאים זהים למחיר למשתכן.

לעומת זאת, בקרן קיסריה טוענים כי המדינה העניקה להם פטור מלא ממס על הכנסות ממכירת מקרקעין. הפטור הוענק כחלק מהסכם שנחתם בין הקרן לבין שר האוצר דאז שמעון פרס שבמסגרתו התחייבה הקרן לתרום את הכנסותיה למערכת ההשכלה הגבוהה. על רקע דרישות חוב של רשות המסים ורשות מקרקעי ישראל מהקרן, העלתה הקרן דרישה לעגן את הפטור ממס בחקיקה. המגעים בין המדינה לקרן התחדשו ב-2014 בפגישה בין מנכ"לית האוצר דאז יעל אנדורן וסגן יו"ר הקרן שלמה ינאי. כיום מרכזת את המגעים באוצר סגנית הממונה על התקציבים יעל מבורך מול מחליפו של ינאי בקרן גיא סברסקי. לאחרונה חלה התקדמות במגעים, ופורסם כי הקרן מוכנה לתשלום של 350-500 מיליון שקל למטרות שייקבעו על-ידי המועצה להשכלה גבוהה - בתמורה לעיגון הקלות משמעותיות במס.

קרן רוטשילד קיסריה הוקמה על-ידי מדינת ישראל ומשפחת רוטשילד בהסכם מ-1962. בהסכם נקבע כי פירות הקרן ישמשו לפיתוח ההשכלה הגבוהה בישראל. לשם כך הועברו לקרן זכויות החכירה והבעלות על 30 אלף דונם באזור קיסריה וכן הבעלות על החברה לפיתוח קיסריה. מאוחר יותר הוקמה חברת בת נוספת בשם החברה לנכסי קיסריה. שר האוצר לוי אשכול העניק לקרן פטור ממס, שבוטל בתחילת שנות האלפיים. ב-1989 הוארך ההסכם בין המדינה למשפחת רוטשילד עד לשנת 2022 הפעם על-ידי שר האוצר דאז שמעון פרס. לטענת הקרן הבטיח שר האוצר כי המדינה תפעל לחקיקת חוק שיעגן את הפטור שלה ממס.

שווי נכסי הקרן הוערך ב-2010 ב-1.3 מיליארד שקלים. בסוף אותה שנה החזיקה הקרן מזומנים בהיקף 476 מיליון שקל ומתוכם תרמה כ-21 מיליון.