גידול של כ-40% ברווחי מנורה מבטחים ב-2016 לכ-197 מיליון ש'

עסקי הפנסיה תרמו ב-2016 רווח לפני מס של כ-127 מיליון שקל ■ החברה שבה לחלק דיבידנד

מוטי רוזן / צילום: איל יצהר
מוטי רוזן / צילום: איל יצהר

קבוצת מנורה מבטחים  נהנתה מזינוק של כמעט פי 7 ברווח הכולל שהציגה ברבעון הרביעי ב-2016, שהסתכם בכ-142 מיליון שקל, וסייע לה לסכם את כל שנת 2016 ברווח כולל מצטבר של כ-197 מיליון שקל. מדובר בגידול של כ-38% בשורת הרווח הכולל, שמשקללת את הרווח הנקי עם רווחי השקעה שנזקפו להון, ושנחשבת לאמת המידה המובילה לבחינת איכות התוצאות של קבוצות הביטוח.

תוצאות הקבוצה, שעסקי הביטוח שלה מנוהלים על-ידי מוטי רוזן, הושפעו משורת נסיבות: שינוי ריבית היוון קצבאות ביטוח לאומי, שהוביל לירידה ברווח של 260 מיליון שקל לפני מס; הירידה בריבית חסרת סיכון ופרמיית אי-נזילות, שהובילו לירידה ברווח של 70 מיליון שקל לפני מס; שינוי במרווח הפיננסי והכנסות מדמי ניהול, שהביאו לגידול ברווח בשנה שעברה; ושערוך הנדל"ן של הקבוצה "לשימוש עצמי", שהוביל לגידול ברווח של 126 מיליון שקל לפני מס.

בשורה העליונה רשמה מנורה מבטחים גידול של כ-14% בפרמיות בעסקי הביטוח, בעוד שסך הפרמיות ודמי הגמולים, בכל עסקיה, צמח ב-2016 בכ-10%, לכ-19.2 מיליארד שקל. במקביל לדוחות הודיעה קבוצת הביטוח שמחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה במשק גם על חזרה לחלוקת דיבידנדים, עם חלוקה בהיקף של 50 מיליון שקל.

במגזר החיסכון לטווח ארוך נרשם רווח לפני מס של כ-249 מיליון שקל, וגם במגזר הבריאות נרשם רווח לפני מס, של כ-14 מיליון שקל. מנגד, מגזר הביטוח הכללי הניב הפסד לפני מס של כ-181 מיליון שקל. למעשה, רק מגזר החיסכון לטווח ארוך רשם שיפור ביחס ל-2015, וזאת בעיקר הודות לרווח לפני מס של יותר מ-127 מיליון שקל מתחום הפנסיה, שמנורה מבטחים מובילת השוק בו. כמו כן, ההפסד בביטוח כללי הגיע בעיקר מביטוח הרכב חובה וביטוחי החבויות, אך גם מתחום הרכב רכוש (הביטוחים המקיפים וצד ג').

מנורה מבטחים יצאה מתחום השירותים הפיננסיים כשמכרה את קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים שלה. בחברה, שנכנסה לאחרונה לתחומי האשראי החוץ-בנקאי, עם השקעות באמפא קפיטל וב-ERN, מציינים בדוחות כי בכל הנוגע לתחום הפיננסים היא מקיימת "בחינה שוטפת של כניסה לפלטפורמות נוספות בתחום". מהדוחות עולה כי אמפא קפיטל הציגה רווח של כ-25 מיליון שקל ב-2016.