אפריקה תעשיות: המוסדיים העמידו הלוואה לפירעון מיידי

הדרישה לפירעון 160 מיליון ש': לאחר שהחברה הודתה שלא תוכל לפרוע את חלקו בעוד יומיים כנגד החוב משועבדות מניות חסרות ערך של נגב קרמיקה

יקי ודמני  / צילום:איל יצהר
יקי ודמני / צילום:איל יצהר

החבל סביב צווארה של חברת ההחזקות אפריקה תעשיות  הולך ומתהדק. היום (ד') דיווחה החברה כי מלוא התחייבויותיה לגופים המוסדיים בסך של 160.6 מיליון שקל הועמדו על-ידי האחרונים לפירעון מיידי, לאחר שהיא עצמה הודתה כי אין ברשותה אמצעים ומקורות לפירעון תשלום חוב של 26 מיליון שקל בעוד יומיים.

אפריקה תעשיות היא חלק מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, הנמצאת בשנה האחרונה בתהליך של הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה. גם אפריקה תעשיות נקלעה בשנתיים האחרונות לקשיים כבדים עקב קריסתה העסקית של החברה הבת, נגב קרמיקה, והציגה בדוחותיה הכספיים לסיכום 2016 גירעון של 128 מיליון שקל בהון העצמי.

בסך הכל, הפסידה אפריקה תעשיות אשתקד 289 מיליון שקל כאשר ההפסד המצטבר במהלך שלוש השנים האחרונות הגיע לסכום עתק של 528 מיליון שקל, בעיקר על רקע קריסת נגב. עקב כך, אפריקה תעשיות אינה עומדת בהתניות הפיננסיות אליהן התחייבה במסגרת ההלוואה שנטלה מהגופים המוסדיים והיא נושאת על גבה הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון שלה.

התחייבויות סולו של 246 מיליון ש'

בעבר קיבלה אפריקה תעשיות מהגופים המוסדיים המלווים כתב ויתור בקשר עם אי עמידתה בהתניות הפיננסיות, אולם כתב ויתור זה פקע בסוף 2016 והמלווים החליטו שלא להאריך אותו. כעת הם גם החליטו כאמור לממש את זכותם ולדרוש פירעון מיידי של החוב, לאחר שהחברה הודיעה כי אין ביכולתה להמשיך ולשלם להם.

אפריקה תעשיות היא חברת החזקות שנכסיה העיקריים הם בעלות מלאה על החברות נגב קרמיקה ופקר פלדה. מנגד, לחברה התחייבויות סולו (בניכוי הלוואת בעלים) בהיקף של 246 מיליון שקל, כולל ההלוואות שקיבלה משני גופים מוסדיים, חברת הביטוח מגדל ובית ההשקעות מיטב דש, ושיתרתן הועמדה כעת לפירעון מיידי.

למגדל ולמיטב דש בטוחות לחוב בדמות שעבודים על מניות החברה הבת נגב קרמיקה, אולם בטוחות אלו איבדו את עיקר חוסנן עקב קריסת החברה הבת. כך, שלצורך גביית החוב, יידרשו כעת מגדל ומיטב דש להתמודד עם יתר הנושים על התמורה שתתקבל ממכירת הנכסים האחרים ובראשם מניות החברות השונות בקבוצת פקר פלדה.

נגב קרמיקה, שעוסקת בייצור ושיווק אריחי פורצלן וכן בשיווק מוצרי בנייה נוספים לבית, סיימה את 2016 בהפסד של 269 מיליון שקל, לאחר שהפסידה 130 מיליון שקל ב-2015 ועוד 38 מיליון שקל ב-2014. חלק מההפסד הגבוה השנה קשור להפחתה שביצעו נגב קרמיקה ואפריקה תעשיות בשווי מפעל ייצור האריחים שהוקם בשנים האחרונות בירוחם. המפעל, שהופיע עד כה בספרי אפריקה תעשיות לפי שווי של 411 מיליון ששקל, הוערך כעת בידי מיכאל תבור לפי שווי של 274 מיליון שקל בלבד. בעקבות הערכה זו בחרה אפריקה תעשיות לרשום הפסד של 135 מיליון שקל מירידה בערכו של המפעל.

נגב קרמיקה גם נושאת על גבה חוב בנקאי של 706 מיליון שקל, אותו היא אינה יכולה לפרוע. לקראת סוף 2016 גיבשו נגב קרמיקה והבנקים מתווה לארגון מחדש של החוב הבנקאי, אולם בהמשך החלו הבנקים בהליך לחיפוש משקיע שיסכים לקבל לידיו את נגב תמורת רכישת חובות החברה במחיר שישקף לבנקים תספורת של עשרות אחוזים. הליך זה טרם הסתיים ולפי שעה עדיין לא ברור אם יימצא קונה שיסכים לשלם את הסכום אותו דרושים הבנקים לקבל. שלושה גופים שהוזכרו כמועמדים לרכישה הם קרן ההלוואות ויולה קרדיט, קרן אייפקס וחברת אבן קיסר.