הנגידה פלוג: עסקת מובילאיי לא מצדיקה הורדת מסים

במענה לשאלת "גלובס" הבהירה פלוג כי עמדת בנק ישראל היא שאת עודפי הגבייה יש להשקיע בתשתיות ובחינוך - ולא בהורדת מסים ■ דוח בנק ישראל לשנת 2016

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

"ברור שלא היינו רוצים להפחית מסים באופן פרמננטי (קבוע) בגלל גבייה מוגברת על תופעות שהן חד-פעמיות, כמו הרכישה של מובילאיי או יבוא כלי הרכב" - כך אמרה נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, במענה לשאלת "גלובס" לגבי עמדתה על כוונת נתניהו וכחלון להשתמש בעודפי הגבייה מהמסים להפחתת מס הכנסה ומסים נוספים.

במסיבת עיתונאים לרגל הצגת דוח בנק ישראל ל-2016 הוסיפה פלוג כי "מבחינת מחזור העסקים אנחנו נמצאים במקום של פער תוצר נמוך (צמיחה חזקה ע"ב) ולכן יש מקום לנקוט במדיניות שלא מעודדת את הפעילות בטווח הקצר אלא פועלת להגדלת פוטנציאל הצמיחה לאורך זמן, וכאן אני חושבת שגם במקרה של עודף מסים פרמננטי יש עדיפות גדולה להשקעות בתשתיות ובחינוך, אם אלה השקעות יעילות, מבחינת התשואה למשק. מעבר לכך אפשר לציין שכבר היום אנחנו ברמה נמוכה יחסית של מסים".

פלוג נשאלה על דעתה לגבי האפשרות של הקדמת הבחירות ואמרה: "באופן עקרוני ומבלי להתייחס לאקטואליה בחירות מקצרות עוד יותר את אופק ההתייחסות של קובעי המדיניות ואם הצגנו קודם שקובעי המדיניות קצת זונחים את הטווח הארוך אז ככל שתדירות מערכות הבחירות גבוהה יותר הסיכון לאופק קצר - גבוה יותר. יש לנו משק במצב טוב וזו שעת כושר לטפל בבעיות היסודיות. ממשלות קצרות נהיות יותר קצרות רואי".

פלוג ציינה כי מבחינת מגמות השכר "אנחנו ב-Sweet point שבה העובד נהנה מעלייה בכוח הקנייה בזמן שמבחינת היצרן עלות העבודה לא עלתה. יש להניח שהפער הזה לא יימשך. המשך עליית השכר לאור שוק העבודה ההדוק יכולה להיות מתורגמת לעלייה בהוצאות השכר ובאינפלציה".

מנהל חטיבת המחקר של הבנק פרופ' נתן זוסמן אמר שהמשק סובל מהשקעה ציבורית נמוכה מדי בתשתיות ובמבנים: "יש תת השקעה בעתיד שלנו וזה יקשה עלינו לסגור את הפערים מול המשקים המפותחים" אמר זוסמן.