שופרסל: מו"מ מתקדם לרכישת ניו-פארם ב-115-135 מיליון ש'

שופרסל חושפת את תג המחיר במו"מ מול קבוצת המשביר ■ טרם התקבל אישור הדירקטוריון או רשות ההגבלים העסקיים לעסקה, ככל שתצא לפועל ■ הנפגעת העיקרית מהעסקה הצפויה: רשת סופר-פארם

חברת שופרסל דיווחה הבוקר (ה') לבורסה כי היא מצויה במשא-ומתן מתקדם לרכישת רשת ניו-פארם מידי קבוצת המשביר בסכום של 115-135 מיליון שקל. העסקה עדיין לא אושרה על-ידי דירקטוריוןן החברה, והיא תהיה טעונה גם את אישור הממונה על הגבלים עסקיים.

ניו-פארם, שנוסדה ב-1992, מפעילה 68 סניפים, שבהם היא מציעה בין השאר מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה, מוצרים לתינוקות וכלי בית, בנוסף למחלקת בתי מרקחת וטבע. היקף המכירות השנתי שלה הוא כ-700 מיליון שקל.

שופרסל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, היא רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, עם 272 סניפים בשטח כולל של כ-503 אלף מ"ר. היא מעסיקה כ-14 אלף עובדים, והמחזור השנתי שלה עומד על כ-12 מיליארד שקל.

אם רשות ההגבלים תאשר את העסקה, ייתכן כי חלק מהמיקומים של ניו-פארם יצטרכו להתבטל, בהתאם לקרבתם לסניפי שופרסל. ההערכות בשופרסל הן שהחנויות יהיו עצמאיות ולא יהפכו לחנות בתוך חנות.

עד כה על-מנת למשוך לקוחות נאלצה ניו-פארם למכור לפעמים את המוצרים של סימילאק ומטרנה במחירי הפסד, ואולם כיום שופרסל מחזיקה במותג פרטי משמעותי לתינוקות - כחלק ממותג פרטי נרחב - וצפויה גם לחזק את המותג שלה גם בשוק הקוסמטיקה, דבר שישליך ישירות על ניו-פארם אם העסקה תצא לפועל.

בנוסף, שופרסל מגיעה עם מועדון לקוחות חזק וצפויה להיכנס לתחרות גם בתחום הזה מול סופר-פארם, כולל השימוש בקופונים. אי לכך, העסקה הזאת עשויה להיות בעייתית במיוחד עבור סופר-פארם ועבור מוצרי המותג הפרטי שלה לייף.

כיום סופר-פארם מתחרה ב-3 שווקים עיקריים: שוק בתי המרקחת, שבו התחרות העיקרית היא מול קופות-החולים; שוק הקוסמטיקה, שבו התחרות העיקרית היא מול הדיוטי פרי, המשביר ורשתותת קוסמטיקה בינלאומיות; והשוק של המחלקה הכללית, הכולל טואלטיקה, מוצרי ניקיון ומוצרי תינוקות.

נכון להיום כ-70% מתוך הסל של סופר-פארם ניתן למצוא ברשת שופרסל, הן מבחינת הכמות והן מבחינת סוג הפריטים. סופר-פארם מחזיקה כיום ב-236 סניפים, והמחזור השנתי שלה עומד על 4.7 מיליארד שקל.

בשוק התינוקות, שלפי ההערכות מגלגל היום כמיליארד שקל, מחזיקה שופרסל כ-30%, סופר-פארם מחזיקה כ-30%, וניו-פארם מחזיקה בכ-4%. השאר מתחלק בין רשתות כמו יינות ביתן ורמי לוי. מתוכו, שוק החיתולים מוערך בכ-600 מיליון שקל, שוק הניקיון מגלגל ב-1.5 מיליארד שקל, שוק הטואלטיקה מגלגל כ-2 מיליארד שקל - מתוכו שופרסל מחזיקה בכ-22% וסופר-פארם בכ-25%, ושוק הנייר כ-1.22 מיליארד שקל. מדובר בשווקים משמעותיים שבהם שופרסל עשויה לחזק את כוחה. בסך-הכול המחלקה הכללית, הכוללת את שוק המזון, הטואלטיקה והניקיון, מגלגלת כ-60 מיליארד שקל בשנה.

אין זו הפעם הראשונה ששופרסל מנסה לקנות את ניו-פארם. כבר לפני 11 שנה, בתקופתו של אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל לשעבר, בתחילת 2006 חתמה החברה על הסכם לרכישת 50% מניו-פארם תמורת 41 מיליון שקל. בזמנו הבהירה רשות ההגבלים לשופרסל כי בכוונתה לאשר את המיזוג בין שופרסל לקלאבמרקט בתנאים מסוימים, שאחד מהם היה ששופרסל תמכור חלק מ-40 הסניפים של ניו-פארם. תנאי נוסף היה שניו-פארם תישאר רשת פארמה עצמאית שתתחרה בסופר-פארם - בניגוד לאפשרות מיזוגה בשופרסל.

במסמך העמדה שפרסמה בזמנו טענה סופר-פארם כי המיזוג פוגע באופן משמעותי בתחרות בכל הנוגע למכירת מוצרי טואלטיקה, קוסמטיקה, נייר, ניקוי, מזון ואביזרים לתינוקות, ויטמינים תרופות ללא מרשם. עוד טענה החברה כי הגדלת כוח הרכישה של קבוצת שופרסל יגרום לספקים לדרוש מסופר-פארם מחירים גבוהים יותר בשל כוח רכישה נמוך יותר. כתוצאה מכך, סופר-פארם תיאלץ לדרוש מחירים גבוהים יותר מצרכניה. לטענתה, מכיוון שסופר-פארם וניו-פארם מרסנות את מחירי הסופרמרקטים הפועלים במרכזי הערים והשכונות, תיגרם פגיעה בצרכנים שהם חסרי כושר ניידות.

מסופר-פארם נמסר בתגובה: "את המיזוג בין שופרסל לניו-פארם מוסמכת לבדוק רשות ההגבלים העסקיים, שהתנגדה בעבר לעסקה מסיבות של פגיעה בתחרות, וסופר-פארם משוכנעת כי בדיקה מקיפה תיעשה גם לגבי העסקה הנוכחית. סופר-פארם עצמה סבורה כי מיזוג יפגע גם הפעם בתחרות, וככל שרשות ההגבלים העסקיים תבקש לשמוע את עמדתה בנושא, היא תעשה זאת כפי שהיא עושה כל העת. הפגיעה בתחרות לא תגרום נזק לסופר-פארם, אך עלולה לגרום נזק לציבור הרחב, שעלול לשלם מחירים גבוהים יותר על כל המוצרים ששופרסל, ניו-פארם וסופר-פארם מתחרות במכירתם לציבור הרחב לפני המיזוג".

את שופרסל מייצג בעסקה עו"ד רן שלום ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', ואת המשביר מייצג עו"ד אמיר בר טוב ממשרד שמעונוב.