מבחן דרכים: סוזוקי סוויפט מודל 2017 - יותר מאותו הדבר

לחבילה הכוללת מרחב פנים, חיסכון ובעיקר מוניטין של אמינות וסחירות, שהפכה את קודמו ללהיט בפלח המכוניות הקטנות, מוסיף הדור החדש של הסוויפט קצת צבע, לא מעט ביצועים ואפילו חדשנות - אבל לא מצליח לחרוג מן האפרוריות

שלושה "דורות" היו לסוזוקי סוויפט מאז הוצגה ב-2004. תחילה זכתה לקבלת פנים צוננת למדי, אבל החל בדור השני, שהוצג ב-2010, ועתה עם הדור השלישי של הדגם, שבינתיים הפך לגלובלי - סוזוקי ממשיכה להגדיל ולחזק את ראש הגשר שלה בשוק האירופי, והיא מקווה להוסיף 15% למכירות מעבר ל-232 אלף כלי הרכב שמכרה ביבשת ב-2016.

סוזוקי, הגדולה בין יצרניות מכוניות הקטנות, היא היצרנית התשיעית בגודלה בעולם עם 2.8 מיליון כלי רכב בשנה.הסוויפט לבדה, הדגם הנמכר ביותר של סוזוקי והחשוב ביותר שלה, צפויה לחצות את קו 5 מליון היחידות עוד השנה.

הבסיס לסוויפט החדשה היא פלטפורמה חדשה, קלה וקשיחה מקודמתה. היא אמורה לספק בטיחות טובה יותר לנוסעים, אבל גם "מסדרת מחדש" את החלקים הפנימיים של המכונית וחוסכת - כך לפי נתוני סוזוקי - 120 ק"ג ממשקלה הכללי (ביחס לדגם היוצא וברמת אבזור דומה). גם המתלים חדשים ועשויים מרכיבים קלים יותר ובעלי עמידות עדיפה בפיתול ותגובות מחודדות יותר בכבישים מפותלים, המושגות גם הודות למנגנון היגוי מעודכן.

היצע המנועים הוא 1.2 ליטר אטמוספרי עם 88 כ"ס וכ-12 קג"מ (שיגיע לישראל) או מנוע חדש עם 3 צילינדרים , נפח של 1.0ליטר ומגדש טורבו, המפיק 110 כ"ס וכ-17 קג"מ, שלא אמור להגיע אלינו בשלב הראשון. העברת הכוח נעשית על ידי תיבת הילוכים ידנית עם 5 מהירויות או תיבת אוטומטית רציפה - CVT - שתהיה ככל הנראה ברירת המחדל בישראל. ויש גם גרסה היברידית מתונה - בה מנוע עזר חשמלי מתגבר את מנוע הבנזין בעומס גבוה ומצמצם את צריכת הדלק. גם אופציה זו לא תהיה אצלנו בשלב הזה.

לבסיס הגלגלים נוספו בדור הנוכחי 2.0 ס"מ, האורך הכללי צומצם בס"מ אחד והגג נמוך יותר ב-1.5 ס"מ, אולם השינוי המשמעותי הוא ברוחב, עם תוספת של 4 ס"מ. העיצוב החדש שומר על קודי העיצוב המסורתיים של סוויפט - למשל בקורות A מושחרות ושמשה קדמית עגולה וניצבת, בתוספת מותניים מודגשים ומורחבים וגג ארוך, שהוא בעל תפקיד עיצובי אבל גם ממלא תפקיד חשוב בחלל הפנים.

בקבינה, שאורגנה מחדש, המושבים הקדמיים רחוקים יותר זה מזה במעט והמושבים האחוריים קבועים עמוק יותר בתוך השלדה. זה, יחד עם הרוחב המוגדל, משחרר מרחב נוסף לראש ולרגליים. הגידול בתא המטען משמעותי, 54 ליטר, ומביא אותו ל-265 ליטר.

תא הנהג מעוצב ברוח ספורטיבית למדי, כשמובילים את הקו המוטיבים העגולים הוותיקים של שעוני המחוונים. העגלגלות נמשכת אל טבור גלגל ההגה, עוברת בסידור לוח המחוונים ומגיעה עד פתחי המיזוג ומתגי בקרת האקלים. שימוש בצבע נוגד - לבן במקרה שלנו - מגווו את השחור/אפור הכללי של תא הנוסעים, שחומריו לא מגלים רכות תחת לחיצה של אצבע עיתונאית חוקרת.

במרכז הקונסולה יש מסך מגע 7 אינטש הכולל קישוריות לסמארטפונים ומערכת ניווט ומידע. חבילת האבזור הישראלית תכלול מפתח חכם, חיישן אורות, שמשות פרטיות כהות, בלוטות' מקורי, מחשב דרך 4.2 אינטש צבעוני בלוח המחוונים ובקרת אקלים.

חבילת הבטיחות של היצרן כוללת בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, מחליף אורות אוטומטי, בקרת שיוט אקטיבית ועוד. מערכות אלו נכחו ברכבי ההדגמה שבהם נהגנו ונכון לכתיבת המאמר הזה, הימצאותן בסוויפט שיגיעו לישראל עדיין נתונה במו"מ מול היצרן. אם הן לא יגיעו תצויד הסוויפט אצלנו במובילאיי.

בנהיגה עומדת הסוויפט החדשה במבחן המציאות מול רוב הצהרות היצרן. בידוד הרעשים והרעידות טוב יותר מבעבר - למרות כיול מתלים מוצק למדי. התנהגות הכביש חביבה מאוד - ונכונה מאוד - לכבישים הצרים והמפותלים שבהם בילינו את המבחן. שינויי הכיוון חדים ומדויקים, המשוב בגלגל ההגה טוב - ואפילו המושבים נוחים ואוחזים בגוף במידה מספקת.

למשקל הנמוך תרומה נאה לדינמיות של המכונית. אם בהאצה או בבלימה. אבל כמכוניות רבות המצוידות בתיבת הילוכים רציפה, גם כאן ההאצה מלווה ביבבת סל"ד חדה ולא הכי נעימה, אם ממש תמשכו אותה הרבה, ועוד קצת, עד לכניסה לפנייה הבאה. נהיגה בקצב מתון תהיה הברירה המועדפת על המכונית הזו, כמו גם על מרבית הרוכשים שלה - כך שבתחום הזה איכויות הניהוג והתכונות הדינמיות הן הרבה מעל לנדרש.

במהירויות שיוט יש רמה נמוכה במפתיע של רעשי רוח ויש רחשי אספלט המשתנים לפי איכות הסלילה. כשהסל"ד נמוך בשיוט, אין כלל רעשי מנוע. תאוצות הביניים לא הכי מהירות או חזקות, עם הססנות-מה של תיבת ההילוכים לרדת בחדות ליחס קצר יותר - מה גם שרכבי המבחן שלנו צוידו במנוע הטורבו הקטן אשר סורס מעט על ידי ה-CVT והשהיית הטורבו שלו הודגשה בגללו. עם תיבת הילוכים ידנית הוא היה מספק יותר כוח זמין ביחס למנוע ה-1.2ל' אשר יגיע אלינו.

מאחור מציעה הסוויפט חווית נסיעה סבירה למדי וחלל טוב לבוגר בגובה 180 מ'. רחשי גלגל נשמעים מהגלגל האחורי והמושב בסיסי אך סביר. בדיוק כמו המכונית.

סוזוקי סוויפט אמורה להגיע אלינו ביוני הקרוב ולהצטרף למשפחת הדגמים המתרחבת של סוזוקי. תג המחיר הסופי טרם נקבע אך הוא צפוי להיות בן חמש ספרות.הסוויפט החדשה ממשיכה ונותנת בדיוק את אותה נוסחה בטוחה-אך-אפורה של הסוויפט היוצאת. קנייה בטוחה למי שרוצה לצמצם סיכונים. למרות המאמצים של אנשי סוזוקי לתת לסוויפט מעט יותר שמחת חיים בעזרת צביעה דו-גונית, מנוע טורבו קטן וחזק, דינמיקת שלדה נכונה ואבזור רב, האפרוריות עדיין שם.

סוזוקי סוויפט
 סוזוקי סוויפט

סוזוקי סוויפט
 סוזוקי סוויפט

הכותב היה אורח סוזוקי בצרפת

מתחרות

סיאט איביזה

מעבר לפינה כבר נמצא הדור החדש של סיאט איביזה, שמציע עיצוב חדש וקרבי וניצב על פלטפורמה חדשה שתשרת גם את הדור הבא של פולו. בסיס הגלגלים צמח ב-9.5 סנטימטרים ל-2.56 מ', תא הנוסעים מרווח יותר משמעותית ותא המטען מכיל 355 ליטר. המנוע המרכזי יהיה 1 ליטר טורבו עם 115 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים

טויוטה יאריס 2017

במחצית השנייה של השנה תנחת כאן הגרסה המשודרגת של טויוטה יאריס עם חזות יותר רעננה וספורטיבית ועיצוב פנים חדש. תא הנוסעים שופע מערכות בטיחות אקטיביות, אך והחידוש המרכזי הוא מנוע בנזין חדש בנפח 1.5 ליטר, שמחליף את ה-1.3 ליטר ומציע יותר מומנט לצד שיפור בצריכת הדלק

פורד פיאסטה 2017

פורד חוזרת השנה לפלח הסופר-מיני בארץ עם הדור החדש והמתקדם של הפיאסטה. זוהי מכונית גדולה וספורטיבית יותר מקודמתה, עם מרחב פנים מהגדולים בקבוצה. המכונית הושקה עם טכנולוגיות מתקדמות, כולל חנייה אוטומטית וחבילת בטיחות מוזנת חיישנים, והמנוע העיקרי בארץ יהיה 1 ליטר טורבו עם 100 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות