ביה"ד לעבודה: עובדי הנמלים יוכלו לשבות החל מעוד חודש

לצד האישור העקרוני לשביתה בנמלים, בית הדין חיזק את עמדת ההסתדרות הכללית במאבק על ייצוג עובדי נמל אשדוד

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

בית הדין הארצי לעבודה נתן היום (א') רוח גבית משמעותית ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בהחלטה קצרה בסיום דיון בנושא זכות השביתה בנמלים.

נשיא בית הדין, השופט יגאל פליטמן, והשופטים לאה גליקסמן ואילן איטח קבעו בהחלטתם כי עובדי הנמלים יוכלו לשבות החל מ-5 במאי באופן מידתי, ובכפוף להתנהלות המשא-ומתן בין ההסתדרות לממשלה שאותו הורו לקיים בחודש הקרוב. החלטה סופית על האישור לשביתה תינתן בדיון שקבע בית הדין לערב לפני כן, ב-4 במאי.

היבט נוסף וחשוב לא פחות מבחינת ניסנקורן נוגע למאבק המתנהל בהליך מקביל בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית, על ייצוג עובדי נמל אשדוד. אחת מנקודות המחלוקת בהליך היא מידת הרצינות של המשא-ומתן על מעמדם של עובדי דור ב' בנמל אשדוד, לנוכח זאת שכבר בינואר שעבר חתמו ניסנקורן ושר התחבורה ישראל כ"ץ על הסכם עקרונות ביחס לנמל, בעידן שלאחר תחילת פעילות הנמלים הפרטיים הנבנים בימים אלה.

ניסנקורן טען באחרונה כי הסכם העקרונות אינו סופי ביחס לנמל אשדוד, משום שהוא כולל סעיף הקובע שהטבות שיקבלו עובדי נמל חיפה במשא-ומתן שעדיין נמשך והן רלוונטיות גם לעובדי נמל אשדוד, יחולו גם על האחרונים.

הסוגיה חשובה משום שמשא-ומתן אמיתי שמתנהל מאפשר להסתדרות הכללית לטעון בדיון על ייצוג העובדים כי חלה הלכת "מניעות", המונעת מעבר בין ארגוני עובדים במהלך משא-ומתן שמתקיים על תנאיהם על-ידי הארגון הקיים.

 

עורכי הדין של ההסתדרות הלאומית ניסו להוכיח בדיונים בהליך כי לא מתנהל משא-ומתן אפקטיבי בין ההסתדרות למדינה בנוגע לנמל אשדוד, אך ההחלטה שניתנה היום אינה מהווה סימן טוב מבחינתם.

בהחלטה כותבים השופטים כי "בהתייחס לטענות המדינה וחברת נמל אשדוד בנושא דור ב' על רקע מסמך העקרונות, התרשמותנו היא כי למעשה עניין זה נמצא על שולחן המשא-ומתן כנושא משמעותי, בשני הנמלים, בין שאר הנושאים... מבחינת ההסתדרות, נושא דור ב' הוא העילה העיקרית לביטול הצו הזמני ונקיטת צעדים ארגוניים". 

את ההסתדרות ייצגו עו"ד שי תקן וראש הלשכה המשפטית עו"ד איריס ורדי. את נמל חיפה ייצגו עו"ד אוהד גלעדי ועו"ד שירלי רזניק ממשרד נ. פינברג. 

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה להודעת יו"ר ההסתדרות בעניין זכות השביתה לדור ב' בנמלים: "בוקר טוב, יו"ר ההסתדרות. מזל שיש בחירות.  שנים הפקיר יו"ר ההסתדרות את דור ב', העובדים החלשים של הנמלים, שכח כליל מקיומם, והם אפילו לא מוזכרים בהסכמים שנחתמו סביב הרפורמה לפני 3 שנים. אלה אנשים שעובדים עבודה פיזית קשה ומטפלים במשפחות צעירות, ואשר עתידם התעסוקתי נחרב. לפתע, לכבוד הבחירות, הוא נזכר ב'זכותם לזעוק את זעקתם' - תגובה מקוממת בפני עצמה. תפקידו אינו להביע דעתו שמותר לעובדים לזעוק את זעקתם אלא להילחם עבורם - דבר שלא טרח לעשות מעולם, עד שחש שחרב הבחירות מונפת על צווארו".