רשויות: במשרד העבודה "התבלבלו" באחריות לבטיחות

במכתב למשרד טוענים נציגי הרשויות כי הדרישה מהן לפקח על האתרים מופרכת, וכך גם הטענה שהן האחראיות לבטיחות מבחינה חוקית

המנוף שקרס ברמת גן/ צילום יאיר צור, מד״א
המנוף שקרס ברמת גן/ צילום יאיר צור, מד״א

במרכז השלטון המקומי ופורום 15 הערים הגדולות זועמים על המכתב שנשלח בשבוע שעבר ממשרד העבודה והרווחה לכלל הרשויות המקומיות בישראל. במכתב ששלחו אתמול (א') נציגי הרשויות לשר העבודה והרווחה חיים כץ טוענים ראשי השלטון המקומי ופורום 15 הערים הגדולות כי במשרד העבודה "התבלבלו בכתובת" וכי הדרישות שעלו במסגרת המכתב הן "מופרכות".

נזכיר כי במסגרת המכתב האמור דרשו במשרד העבודה והרווחה מהרשויות המקומיות לאמץ כללים נוספים להיתרי הבנייה שהם מנפיקים לקבלנים ויזמים שיכללו גם הוראות הקשורות לבטיחות באתרי הבנייה. עוד במכתב, עליו הייתה חתומה ורדה אדוארדס ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, התבקשו הרשויות המקומיות להצטרף למאמצי הפיקוח על הבטיחות באתרי הבנייה השונים וזאת על בסיס סעיף בפקודת העיריות שקובע שגם הן אחריות לנושא.

עוד נזכיר כי בשנתיים האחרונות נראה שנושא הבטיחות באתרי הבנייה החמיר כאשר כמעט כל יום מתרחשת תאונה באתרי הבנייה ברחבי הארץ. רק מתחילת שנת 2017 נהרגו באתרי הבנייה ברחבי הארץ 10 עובדים ונפצעו עשרות. במנהל הבטיחות מודים שכוח האדם הקיים לפיקוח, 18 פקחים על כ-13 אלף אתרי בנייה, אינו מספיק ומטרת המכתב הייתה להודיע לרשויות המקומיות שגם עליהן לשאת בנטל.

"הרשויות הופתעו לקבל את המכתב המתיימר להטיל על גופי השלטון המקומי את האחריות לפיקוח על הבטיחות בעבודה באתרי הבניה, ואף מגדיל לעשות ומורה להם להגדיל את היקף כוח האדם העוסק בפיקוח על הבנייה, כיצד לנהוג בהוצאת היתרי בנייה, אילו תנאים לכלול בהם, על מה לשים דגש בהפעלת סמכויות הפיקוח ואכיפת החוק המסורות בידיהן ועוד", כך נכתב לשר כץ.

במכתב מציינים נציגי הרשויות כי הטענה שעלתה במכתב כי סעיף בחוק פקודת העיריות (236א') מטיל את האחריות לפיקוח על הבטיחות באתרי הבניה על הרשויות המקומיות אינו נכון וכי מדובר בנושא "שכבר עשרות בשנים מצוי בתחום סמכותה ואחריותה הבלעדית של המדינה".

"דרישות אלה המפורטות במכתבה של ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרדך הן לא פחות ממופרכות", כך נציגי הרשויות במכתב לשר, "דומה שיש במשרדך גורמים המבקשים להטיל את האשמה בגין אוזלת היד ארוכת השנים בתחום זה על הרשויות המקומיות, בבחינת זריקת אחריות על מי שאיננו מוסמך ואיננו מסוגל לקבלה. זאת, במסגרת מכתב פשטני, שנשלח והגיע יש מאין, ללא כל רקע, הכנות או סמכות, ותוך ניסיון לא מקצועי להתבסס על סעיף אנכרוניסטי מפקודת העיריות, שאיננו רלוונטי כבר עשרות בשנים...

"סמכויותיה של עירייה וחובותיה מוסדרות בפרק השניים עשר לפקודת העיריות. רשימה זו היא ברובה הגדול מורשת מהפקודה האנגלית המקורית, והיא יוצרת תמונה לכאורה של רשות מקומית העוסקת כמעט בכל דבר ועניין, מופקדת על כל תחום וכל נושא ובעלת סמכויות הסדרה בלתי מוגבלות.... התנהלות זו אינה סבירה, אינה ראויה ואינה יכולה להתקבל. אין לה כל תשתית משפטית ולו ראשונית, אך יותר מכך היא מהווה דוגמא חמורה במיוחד לניסיון נואל לגלגל את האחריות ממשרד ממשלתי המופקד עפ"י החוק על תחום, מחזיק בידיו סמכויות רגולציה ואכיפה נרחבות לא פחות, לרשויות מקומיות. התנהלות זו, לא ניתן להסכים לה".

במכתב, עליו חתומים רון חולדאי ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר פורום ה-15; חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי; ועמיר ריטוב, ראש מועצה אזורית לב השרון ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, כותבים האחרונים מפורשות כי אין בכוונת הרשויות להיענות לדרישות של מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה.

"בסיכומם של דברים, נדמה שמכתבכם נשלח לכתובת הלא נכונה", נאמר במכתב, "הגוף שנדרש לפי הדין לפקח על הבטיחות בעת הקמת מבנים, הוא משרד העבודה לבדו, במסגרת הסמכויות המפורשות המסורות לו במסגרת פקודת הבטיחות בעבודה, והתקנות שהותקנו מכוחה, וכפי שנעשה כל השנים. ייתכן שנדרשת רפורמה בנושא, הקצאת מפקחים נוספים, פיקוח מוגבר וכיו"ב כלים שונים על מנת לטפל באופן דחוף בתוצאות הקשות של טיפולה של המדינה בבטיחות באתרים אלה.

"השלטון המקומי יהיה מוכן לסייע בנושא זה, ולשתף פעולה כפי יכולתו ובמסגרת סמכויותיו. עם זאת, הדרך בה פעלתם, שיגור המכתב ובו הדרישות מרחיקות הלכת מאת השלטון המקומי, שאינן מסורות לסמכותו כלל, איננה הדרך לזכות בשיתוף הפעולה הנדרש...

"אנו רואים במכתבכם, הן נוכח העדר הבסיס המשפטי לנאמר בו, והן נוכח הדרך בה הוצא, כנטול כל בסיס שבדין, ומשכך ככזה שהרשויות המקומיות והועדות המקומיות אינן חייבות לפעול על פיו."ככל שירצה המשרד לקיים חשיבה משותפת ולנסות ולגבש דרכים לשיתוף פעולה, על מנת לשפר את מצב הבטיחות בבניה, יהיו הרשויות המקומיות, כתמיד, מוכנות לקיים שיג ושיח מקצועי וענייני, כפי שראוי שיתנהל בין שני גופים שלטוניים מסוג זה".

בתגובה למכתב של פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי, נמסר ממשרד העבודה והרווחה כי: "בטיחות אתרי הבנייה בישראל, והתנהלות הקבלנים אשר לא עומדים בחובתם בחוקית והמוסרית לשמור על בטיחות עובדיהם, הפכה להיות איום אשר עלול לסכן את שלומם ובריאותם גם של אזרחים תמימים החולפים ליד האתרים או מתגוררים בסמוך להם. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במשרד העבודה והרווחה, ניסה מזה מספר חודשים לקיים דיאלוג עם מהנדסי הערים, אך היענות לה מצידם לא הביאה לתוצאות המיוחלות, בדמות צעדים מעשיים אשר נועדו לצמצם את ההסתברות שציבור האזרחים לא ייפגע כתוצאה מזלזול של קבלנים בשמירה על בטיחות העבודה באתרים.

"מאחר וברור לכל, שענף הבינוי, בכל הקשור לבטיחות, דורש טיפול מערכתי, רב משרדי ומשותף של כל הגורמים המשיקים לעניין, פועל  משרד העבודה ביתר שאת בחודשים האחרונים על מנת לגבש קואליציה רחבה של בעלי עניין ממשלתיים וציבוריים שיתמקדו כל אחד בתחומו הוא ויתרמו למאמץ המיצרפי אשר יביא לתוצאה המיוחלת של צמצום הנפגעים בתאונות עבודה בענף הבינוי ומיצוי הדין עם קבלנים אשר בהתרשלותם גרמו לפגיעה בעובדיהם. על כן, אנו מצרים על תגובת הנגד הקיצונית מצד פורום ה-15 לפנייתנו הצנועה לרשויות שמנתה בסך הכל 5 סעיפים ספציפיים אשר אכיפתם היא אינטרס עליון של הרשות לאור השלכתם על בטיחות הציבור אותו הם מייצגים. כך למשל, בקשתנו לביצוע בדיקות על עצם קיומו של תסקיר בדיקה לעגורן או הודעה למינהל על פעולת בנייה בשטח הרשות בכדי שנוכל לפקח על בטיחות עבודות הבנייה-הן בראייתנו אינטרס עליון של הרשות המקומית.

"גם אמירתו של פורום ה-15 לעניין סמכותם לפעול בנושאי בטיחות אינה עומדת במבחן המציאות, ולראייה ההודעה שפרסמה עיריית רמת גן לאחר מבצע שקיימה בעקבות נפילת העגורן בשטחה ,על סגירת 5 אתרי בנייה שפעלו ללא תסקיר בדיקה בתוקף של עגורן צריח. אנו קוראים לרשויות המקומיות להתעלות על עצמן, ולפעול איתנו כתף אל כתף במאמץ המשותף לכולנו להדברת נגע תאונות העבודה בענף הבינוי והגברת ההרתעה והאכיפה בשטח על קבלנים אשר התנהלותם הרשלנית עלולים לגרור לא רק פגיעה בשלומו של עובד אלא שם בשלום אזרחי הרשויות".