כך הפכה האוניברסיטה של סורוס לשדה קרב על הדמוקרטיה בהונגריה

אלפי הונגרים יצאו אתמול לרחובות כדי להפגין למען החופש האקדמי בתגובה לחקיקה של ממשלת הונגריה, שמיועדת לסגור את אוניברסיטת CEU שהקים המיליארדר ג'ורג' סורוס בבודפשט מיכאל איגנטייב, נשיא האוניברסיטה: "הממשל מחזק באיטיות אך בהתמדה את השפעתו וכוחו על החברה ההונגרית, והוא רואה בנו מכשול" מדובר באחת האוניברסיטאות הטובות בהונגריה שמציעה לימודי תואר שני במגוון תוכניות /

המאבק על קיומה של "האוניברסיטה המרכז אירופית" (CEU), שהוקמה בבודפשט על ידי המיליארדר הנדבן ג'ורג' סורוס, הוא חלק ממאבק גדול יותר על עתיד הדמוקרטיה הליברלית מזרח אירופה, לפי מיכאל איגנטייב, נשיא האוניברסיטה הזו.

אתמול (א') הפגינו אלפי הונגרים ברחובות למען החופש האקדמי בתגובה לחקיקה ממשלתית שנחשפה בשבוע שעבר, שלפי איגנטייב, שהוא אזרח קנדי, מיועדת לסגור את CEU. סורוס, יהודי הונגרי ניצול שואה, הקים את האוניברסיטה הזו בעיר הולדתו אחרי נפילת מסך הברזל כדי להכשיר דור חדש של מנהיגים שיבנו את הדמוקרטיה במזרח אירופה, אחרי עשרות שנות הקומוניזם.

כעת, CEU היא קוץ בבשרו של ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה שהיה המנהיג המזרח אירופי הראשון שאימץ את מודל המדינה הלא ליברלית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הממשלה הציגה בשבוע שעבר הצעת חוק להידוק הפיקוח על אוניברסיטאות זרות מ"שיקולים של ביטחון לאומי".

הממשלה מכחישה שהיא העלתה את CEU על הכוונת שלה, אך אורבן נוהג להאשים בקביעות את סורוס, שמממן ארגונים לקידום זכויות אדם ושקיפות ממשלתית, בניסיון לערער את מעמדו.

"הממשל מחזק באיטיות אך בהתמדה את השפעתו וכוחו על החברה ההונגרית, והוא רואה בנו מכשול", אמר איגנטייב, 69, לשעבר מנהיג המפלגה הליברלית בקנדה, בראיון בלשכתו ביום ה' שעבר. "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של האיחוד האירופי שבה מדינה חברה מנסה לסגור מוסד חינוך חופשי, ולכן זהו מאבק שאנחנו חייבים לנצח בו".

משרד החוץ האמריקאי הביע דאגה מהמצב בהודעה שפרסם ביום ו', וקרא לממשלת הונגריה "להימנע מפעולה תחיקתית שתפגע בחופש הפעולה או בעצמאות של CEU". 71 חתני פרס נובל היו בין אלפי החותמים על עצומת סולידריות עם האוניברסיטה, לפי הודעתה מאתמול. הפרלמנט ההונגרי אמור להתחיל לדון בהצעת החוק מחרתיים (ד').

מבחינת האיחוד האירופי, זהו עיתוי רגיש במיוחד על רקע שיחות הברקזיט שנפתחות עם בריטניה, והבחירות שיהיו החודש בצרפת ובספטמבר בגרמניה, שבהן עשויים להתחזק הכוחות הפופוליסטיים. בחזית המזרחית הולכת פולין בעקבות הונגריה אל המגמה הלא-ליברלית. פולין הפכה למדינה הראשונה באיחוד האירופי שתיחקר רשמית בנושא של שמירה על נורמות דמוקרטיות.

"חשוב יותר מתמיד לשמר את המוסדות החופשיים בחלק זה של העולם", אמר איגנטייב. "אנחנו פועלים במדינות שהשתייכו לאימפריה של ברית המועצות לשעבר. אנחנו אחת האוניברסיטאות המעטות שבהן אמריקאים, רוסים ואוקראינים יכולים לשבת באותה כיתת לימוד".

איגנטייב, שנשוי להונגריה וויתר על פרופסורה בהרווארד כדי לכהן כנשיא CEU בשנה שעברה, אומר שעד לאחרונה, הוא עצמו נהג לומר למבקרים שהונגריה "היא עדיין חברה חופשית" כשהוא נשאל איך החיים בדמוקרטיה הלא-ליברלית של ויקטור אורבן. אורבן, שעלה לשלטון ב-2010, קידם חוקה חדשה למרות מחאות האופוזיציה, והגדיל את השפעתו על מוסדות עצמאיים כמו הרשות השיפוטית במדינה, תוך התעלמות מביקורת תכופה של האיחוד האירופי.

CEU, שהיא אחת האוניברסיטאות הטובות בהונגריה ומעוז של חשיבה ליברלית במרחק כמה רחובות מהפרלמנט, משגשגת לפי שעה. היא מציעה לימודי תואר שני במגוון תוכניות, ממינהל עסקים עד מדע המדינה, וחנכה בשנה שעברה בניין חדש במרכז ההיסטורי של בודפשט.

בעקבות הגשת הצעת החוק בשבוע שעבר, איגנטייב עבר למתקפה. הוא קורא לקבינט ההונגרי למשוך את הצעת החוק, שלדברי דוברים רשמיים היא חלק מבדיקה של כל האוניברסיטאות הזרות במדינה. הוא גם דרש הסכם פעולה חדש שיבטיח לאוניברסיטה פתרון של סכסוכים משפטיים בבית משפט לא הונגרי. איגנטייב טוען שאורבן, שקיבל ב-1989 מלגה של סורוס ללימודים באוקספורד, "ריסק את עצמאותם של מוסדות הונגריים".

"זהו מאבק לשמירה על מוסד חופשי, שהוא מה שאני חושב שצריך להיות לדמוקרטיה", אמר איגנטייב. "זכייה מבחינתנו היא להישאר בבודפשט עם משטר חוקי-משפטי ארוך טווח ויציב".