בנק ישראל ניצל את המחזורים הנמוכים במט"ח ורכש דולרים

פעילות בנק ישראל מתחילה להיות לא אפקטיבית בכל הנוגע לוויסות השקל ■ פעילים בשוק המט"ח: הדולר מתחזק עכשיו ומחר יחזור לרמתו לפני ההתערבות של בנק ישראל ■ למדריך השקעה במט"ח

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

בנק ישראל ניצל הערב (ב') את המחזורים הנמוכים בשוק המט"ח ונכנס לשוק ברכישת דולרים. בעקבות כניסת בנק ישראל לשוק נרשמת התחזקות של הדולר והאירו כשהדולר נסחר ברמה של 3.633 שקל והאירו נסחר ברמה של 3.878 שקל.

רכישות המט"ח של בנק ישראל מתחילות לאבד מהאפקט שלהם להוציא העובדה כי הן משחקות לידי הספקולנטים. בנק ישראל רוכש כמויות גדולות של דולרים והמשקיעים שמיד מזהים את "יד החזקה" שלו שנכנסת לשוק מוכרים לו מה שהוא רוצה ובמחירים יקרים. בנק ישראל (כמו גם הרבה בנקים מרכזיים אחרים) מנסים לווסת את שער החליפין של השקל בפעולות לא אפקטיביות כי מיד לאחר רכישת הדולרים, המחיר חוזר לנקודת המוצא שלו ומחייב את הבנק להיכנס שוב לשוק ולזה יש גבול.

בבנק ישראל טוענים שהם מנסים למתן את התנודתיות בשוק המט"ח כדי להוציא את החשק לספקולנטים ל"שחק" עם המטבעות וכך לתמוך למעשה בייצוא אולם כלכלנים בכירים כמו גם גורמים מרכזיים בשוק המט"ח מצביעים על כשל בנקודת המבט של בנק ישראל: "אם בנק ישראל רוצה לתמוך ביצוא עליו להתנהג כמו היועץ הכלכלי הראשי לראש הממשלה ושר האוצר, לשתף איתם פעולה ולתמוך ביצוא באמצעים פחות פוגעניים כמו סובסידיות, הטבות מס וכן הלאה - ההתנהלות של בנק ישראל היא כמו של פיל בחנות חרסינה שרק מייקרת את המחיה בישראל ועולה הרבה כסף למשלם המסים" אמר גורם כלכלי בכיר הערב ל"גלובס".

 

בלאומי שוקי הון מציינים את חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי בעולם שגורם למשקיעים לחפש מקלט במדינות עוגן כשישראל והשקל הפכו למדינת עוגן כזו בדומה ליפן. "אנחנו רואים איך בנק ישראל מנסה להיאבק במגמה הזו. השקל נתפס כמטבע חזק וכשאי הוודאות הפוליטית בעולם גוברת אז אנחנו רואים התחזקות של מטבעות מקלט כמו השקל והיין היפני וזה מהלך מדאיג. ככל שמצב חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי ימשך, מטבעות המקלט יתחזקו וזה האתגר של בנק ישראל". אמר הערב ל"גלובס" ליאור פאוסט ראש דסק מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון.

צריך לזכור שהרוכש הכמעט יחיד בשוק המט"ח הוא בנק ישראל ומידי חודש מגיעים דולרים רבים לישראל בעיקר בגלל עודפי הסחר של ישראל, במצב הדברים הזה לא ברור עד כמה יש כדורים במחסנית של בנק ישראל ועד כמה יעילה הפעילות שלו כי הרי מיד לאחר רכישות המט"ח יגיעו עוד דולרים ושער החליפין יחזור לנקודת המוצא. נראה כי עיקר הבעיה היום בשוק המט"ח היא חוסר שיתוף הפעולה של בנק ישראל עם משרד האוצר מה שגורם לבנק ישראל לשחק עם עצמו במקום לפתור מחד את בעיית היצואנים ושוק העבודה ומאידך להפסיק או לפחות להאט את רכישות המט"ח כך שיהפכו רכישות מט"ח בעתיד לאפקטיביות יותר.