ההגרלה לאשרות היי-טק נפתחה בארה"ב בצל הגבלות חדשות

ממשל טראמפ עורם מכשולים לפני מעסיקים שמבקשים לשכור עובדי היי-טק זרים ■ בעת מסע הבחירות איים טראמפ לבטל את ההגרלה כליל

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

בארה"ב נפתחה אתמול (ב') הההגרלה השנתית למתן אשרות למקצועני היי-טק - אשרות H-1B. זו הפעם הראשונה שבה נערכת ההגרלה תחת ממשל טראמפ, וכצפוי מעיב עליה ענן של הגבלות חדשות, שנועדו לסייע במימוש סיסמת הבחירות של הנשיא הרפובליקאי: אמריקה תחילה.

מספר האשרות המוצעות הוא 85 אלף, ועל סמך הניסיון תתמלא מכסת הפונים בתוך כמה ימים. כמו בכל שנה בשנים האחרונות, שיעור האשרות הגבוה ביותר - כ-75% - יינתן למבקשים מהודו (71% ב-2015). אחריהם נמצאים פונים מסין (8.4%) ובמקום השלישי - קנדה (2.2%). שיעור הזוכים ב-17 המדינות הבאות ברשימה הוא 1% ומטה (טורקיה, למשל - 0.4%). ישראל כלולה ברשימת "מדינות אחרות", שהשיעור המצרפי של הזוכים בהן היה 7.5% ב-2015.

על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", יצק הממשל החדש מידה של אי ודאות לכל תהליך ההגרלה: תקנות חדשות מזהירות מעסיקים מפני אפליה לרעה של ילידי ארה"ב ומתריעות מפני ביקורי פתע של פקחים במרכזי מו"פ או מפעלים שמעסיקים מספר גדול של עובדים זרים בעלי אשרת H-1B.

במהלך מסע הבחירות איים המועמד טראמפ "לשים קץ, מעתה ועד עולם" לתוכנית H-1B מפני שהן משמשות מכשיר ליבוא "כוח עבודה זול" לארה"ב. הוא קרא למעסיקים לתת קדימות למחפשי עבודה בעלי אזרחות אמריקאית - "בלי יוצאים מהכלל".

כמובן, צמצום התוכנית או ביטולה יהיה מכה קשה לא רק לעובדים זרים אלא גם לחברות ההיי-טק הגדולות. עובדי ההיי-טק הזרים משתכרים הרבה פחות מעמיתיהם האמריקאים.

שליטת הפונים ההודיים בשוק אשרות מקצועני ההיי-טק צפויה להימשך גם השנה, למרות כמה מקרים שבהם הותקפו עובדים הודיים על רקע גזעני. בבאר בקונזאס נורו בחודש שעבר שני מהנדסים הודיים ע"י אדם שקרא להם לחזור לארצם לפני שלחץ על ההדק. הסיבה לנוכחות הבולטת של הודים בתוכנית היא חברות מיקור חוץ הודיות, שמגישות בקשות של רבבות עובדים בבת-אחת.