"העדיפות מבחינת הסינים היא להבטיח שהנשיא שי לא יושפל"

מלבד הדיבורים על החזרת מדינותיהן לגדולתן, דומה כי אין שונים יותר משני האישים ■ אחרי שכמה מנהיגים זרים עברו רגעים מביכים במפגשים עם טראמפ, הסינים יוצאים מגדרם כדי למנוע מבוכה מנשיאם

שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס
שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס

כשדונלד טראמפ ייפגש השבוע עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג הפסגה שלהם תתאפיין לא רק בחילוקי דעות עמוקים, אלא גם בניגודי אישיות בין "מפקד הטוויטר העליון" האמריקאי השחצן, לבין המנהיג הזהיר ומחושב מבייג'ין.

יש אולי מכנה משותף אחד: שניהם מדברים על החזרת מדינותיהם לגדולתן. אבל בכל היבט אחר, מדובר על ניגוד גמור, מהסגנונות הפוליטיים עד ניסיונם הדיפלומטי. וכל זה מוסיף אי ודאות למה שמוגדר לעתים קרובות כיחסים הדו-צדדיים החשובים ביותר בעולם.

חמישה חודשים אחרי ניצחונו בבחירות עם מצע אנטי-סיני קיצוני למדי, טראמפ נראה כמי שמציב את עצמו על מסלול התנגשות ולא פיוס עם שי, במה שמעלה ספיקות אם שתי הכלכלות הגדולות בעולם יכולות למצוא שפה משותפת.

בראש סדר היום של הפסגה שתיערך באחוזת מאר-א-לאגו של טראמפ בפלורידה תעמוד השאלה אם טראמפ יממש את האיום שלו להשתמש ביחסי הסחר הקריטיים בין שתי המדינות כדי לאלץ את סין לרסן יותר את שכנתה הגרעינית צפון קוריאה, שמפתחת טילים שיהיו מסוגלים לפגוע גם בארה"ב.

טראמפ, איל נדל"ן בן 70 ללא ניסיון ביחסי חוץ, צייץ בטוויטר שהפגישה עם המנהיג הקומוניסטי הסיני שצעיר ממנו בשבע שנים תהיה "קשה מאוד", בהתחשב בפרקטיקות הסחר הסיניות ש"הורגות מקומות עבודה בארה"ב".

הוא דרש גם שבייג'ין תעשה יותר ככדי לפתור את הבעיה הצפון קוריאנית - האתגר הגדול ביותר לביטחון הלאומי האמריקאי בעיניו - או שהוא יפעל לבדו מול תוכניות הגרעין והטילים של פיונגיאנג.

כמה מאנשי הבית הלבן מאמינים שחתנו של הנשיא ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, יכול להיות קול מתון משפיע על אופן הטיפול שלו בשי בשיחותיהם בימי ה'-ו' השבוע. הקשרים בין קושנר לשגריר סין בארה"ב סייעו להחליק את ההתכנסות לפסגה הנוכחית, לפי מקורות אמריקאים.

אבל מה שמדאיג את הסינים שרגישים לפרוטוקול יותר מהתנגשות בין שני המנהיגים בנושאי מדיניות הוא הסיכון שטראמפ הבלתי צפוי יביך את שי בפומבי, אחרי שכמה מנהיגים זרים כבר עברו רגעים מביכים במפגשים עם טראמפ. "עדיפות עליונה מבחינת הסינים היא להבטיח שהנשיא שי לא יושפל", אמר פקיד סיני.

המפגשים של נשיאי ארה"ב עם עמיתיהם הסינים בעבר מתוכננים ו"מתוסרטים" יותר מאשר עם מנהיגים זרים אחרים. הסינים מתעקשים שכך יהיה כדי לקבל את היחס הראוי למעצמה עולמית, לדעתם.

המפגש הנוכחי אמור להציע שיעור בניגודים: טראמפ חסר הסבלנות והבוטה, שנוטה להוציא קיטור בציוצי טוויטר, מול שי השקט והמדוד כלפי חוץ, בלי נוכחות ידועה באתרי מדיה חברתית. בנוסף, הנטיות הלאומניות של שניהם עלולות להחריף את החיכוכים בין שתי המעצמות, שהן יותר ויותר יריבות גלובליות.

טראמפ עומד על כך שארה"ב רומתה מבחינה כלכלית במשך עשרות שנים על ידי מדינות כמו סין, וחייבת להחזיר לעצמה את הברק שלה, ואילו שי רוצה שסין, אימפריה היסטורית, תמשיך למתוח את שריריה בזירה העולמית.

"שי וטראמפ אינם חברים טבעיים", אמר בכיר אמריקאי לשעבר שמתמחה באסיה. "השאלה היא מה יקרה כאשר חלום 'להחזיר את אמריקה לגדולתה' ייתקל ב'חלום הסיני'?"

בעוד שאין מחסור בנושאים כבדים שיכולים להעסיק את שני המנהיגים בפגישתם הראשונה, תשומת הלב עברה יותר לגינונים דיפלומטיים, כמו לחיצת היד של טראמפ. עוזריו של שי צפויים להגביל את מספר ההופעות הפומביות שלהם יחדיו כדי להימנע מתקלות מביכות ולהתגונן מפני האימפולסיביות של טראמפ, אומרים אסטרטגים.

שפת הגוף של מנחה תוכנית הריאליטי לשעבר טראמפ זכתה לניתוחים רבים מאז שהוא החזיק את כף ידו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה 19 שניות ללחיצת יד, וגרם למנהיג יפן לחרוק שיניים ולגלגל עיניים. לעומת זאת, טראמפ התעלם מידה המושטת של הקנצלרית אנגלה מרקל בביקורה בלשכה הסגלגלה בחודש שעבר.

כדי למנוע כל מצב שעלול להשפיל את שי, הסינים ידרשו בוודאי בבירור להקפיד על כללי האינטראקציה הגופנית שתהיה בשני ימי הדיונים, אמר צ'ונג ג'ה איאן, פרופסור עוזר באוניברסיטה הלאומית בסינגפור.

טראמפ יקיים את הדיונים עם שי באחוזתו בפלורידה כאשר שתי המדינות מנסות להחליק יחסים שהפכו למתוחים יותר מאז שטראמפ נחר לנשיא. הבחירה של אחוזת מאר-א-לאגו על פני הבית הלבן סוללת את הדרך למפגש לא פורמלי שבו יוכלו שני המנהיגים להכיר זה את זה.

כאשר שינזו אבה הגיע לפאלם ביץ', פלורידה, לפסגה דומה בפברואר, טראמפ מימן את ביקורו באחוזתו. הפעם זה לא יקרה, מאחר ששי ופמלייתו יתגוררו באחוזת פאלם ביץ' ריזורט אנד ספא, על חשבונם.

"הסינים החליטו שהנשיא שלהם לא יתגורר באחוזת טראמפ כדי שסין לא תצטייר ככפופה לתביעות של ארה"ב, או כחייבת משהו בגלל מתנה שהיא קיבלה", אמר פרופסור צ'ונג.

טראמפ וראש ממשלת יפן הקדישו ארבע שעות לחבטות גולף במועדון המקומי על שם טראמפ, והנשיא טען שגולף הוא דרך טובה יותר להכיר מישהו מאשר סתם ארוחת צהריים. אבל דיפלומטיית גולף לא תעבוד עם שי, שסגר מסלולי גולף בסין ואסר על חברי המפלגה לשחק גולף במסגרת המסע שלו נגד השחיתות.