נבחרו 5 החברות שיתחרו על הקמת קריית המודיעין בנגב

החברות והקבוצות שיתמודדו הן אלקטרה ומנרב, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל, שפיר ואשטרום

המגרש המוצע למכירה / צילום: צילום: דיאנה חננשוילי, משרד הביטחון
המגרש המוצע למכירה / צילום: צילום: דיאנה חננשוילי, משרד הביטחון

צעד נוסף בדרך להקמת קריית המודיעין החדשה של צה"ל בנגב - בעלות של מיליארדי שקלים: אלקטרה ומנרב, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל, שפיר ואשטרום הן 5 החברות והקבוצות שיתמודדו במכרז שיתפרסם עד תחילת השנה הבאה להקמת הקריה החדשה שליד עומר שבנגב. משרד הביטחון הודיע היום (ד') כי 5 החברות והקבוצות עברו את שלב הסינון והמיון המקדימים שנערך במהלך החודשים האחרונים.

החברה או הקבוצה שייבחרו במסגרת המכרז יתכננו ויקימו את הקריה החדשה ויקבלו את הזיכיון להפעלתה במשך 25 שנה. המכרז שעליו עתידות להתמודד חברות אלה עתיד להיות הגדול ביותר שמקדמת מערכת הביטחון במסגרת התוכנית להעברת מחנות צה"ל לדרום הארץ.

במשרד הביטחון אמרו עוד כי 5 החברות והקבוצות שנבחרו להתמודד במסגרת המכרז, עמדו בתנאי הסף הפיננסיים והנדסיים שנקבעו להן. היקף הפרויקט הוערך בעבר ב-10-12 מיליארד שקל והוא כולל מלבד תשתיות בינוי גם תשתיות טכנולוגיות מתקדמות.

על פי הערכות, כשנה וחצי לאחר פרסום המכרז ייבחר הזכיין שיחל בעבודה ההקמה של קריית המודיעין על פני שטח של כ-2,500 דונם ובהם כ-350 אלף מ"ר בנויים. האכלוס הראשוני שלה מתוכנן לסוף 2022, והיא תכלול את רוב יחידות אגף המודיעין של צה"ל שרבות מהן פרוסות כיום במרכז הארץ. עם העברת יחידות אלה לקריה שליד עומר יפונו מחנות צבאיים שתופסים קרקעות באזורי ביקוש במרכז ואלה יימסרו לרשות מקרקעי ישראל ויאפשרו בנייה למגורים.

גורם באמ"ן המעורב בתוכנית אמר היום כי "עד למועד היציאה למכרז נדרש להשלים את הסיכומים מול משרדי הממשלה בסוגיית הקשורות להסדרי תחבורה ולמשאב האנושי".

יש לציין כי סוגיות אלה, כמו דרכי הגישה באמצעות תחבורה ציבורית לקריית המודיעין ומקומות מגורים לאנשי הקבע הרבים שעתידים לשרת בה- טרם הוסדרו עם משרדי האוצר והתחבורה. השירות בקריה המתוכננת צפוי להיות יומי, כלומר הגעת המשרתים בה בבוקר ועזיבתה אחר-הצהריים - מה שלדברי גורמי צבא מחייב היערכות מוקדמת של תשתיות תחבורה, כמו רכבת: "אנחנו מקווים שנגיע לסיכומים בנושא במהלך החודשים הקרובים", אמר היום גורם צבאי.

בחודשים האחרונים הושלם אכלוס קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב ובמקביל לתוכנית להקמת קריית המודיעין, מערכת הביטחון מקדמת גם את תוכנית ההקמה של קריית התקשוב בבאר-שבע שעתידה להסתיים במחצית השנייה של 2018.

לדברי ראש מנהלת המעבר דרומה של משרד הביטחון, תא"ל (במיל') איציק כהן, "עם סיום ההקמה של קריית ההדרכה בנגב, משרד הביטחון בדק לעומק את התועלות הכלכליות והחברתיות לנגב וניכר כי הקמתה של הקריה תרמה לאזור זה רבות בתעסוקה, במינוף העסקים, בחינוך, בתשתיות בריאות, חינוך ועוד. מעבר צה"ל לנגב יתרום לשיפור משמעותי של היכולות המבצעיות של צה"ל ויסייע גם לכלכלת הנגב, תוך חיזוקה בהיקף של כ-6 מיליארד שקל בשנה", אמר.