טראמפ הדיח את סטיב בנון מהמועצה לביטחון לאומי

מהפך בבית הלבן: סטיב בנון הודח מהמועצה לביטחון לאומי ■ יוסיף לכהן כ"אסטרטג הראשי" בבית הלבן ■ נחשב למוח האידיאולוגי של דונלד טראמפ ■ דוחף לפירוק המנגנון הממשלי בארה"ב והרכבתו מחדש

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

טלטלה חדשה בממשל טראמפ: סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, שנחשב המוח האידיאולוגי של דונלד טראמפ ואחד מהאחראים לנצחונו בבחירות לנשיאות, הודח מחברותו במועצה לביטחון לאומי. ההדחה היא חלק משינוי ארגוני מקיף במערכת היועצים והפקידים בבית הלבן. השורה התחתונה: תגדל השפעתם של קציני צבא ואנשי מודיעין לשעבר בתהליכי קבלת ההחלטות בממשל, ותקטן מעורבותו של בנון בגיבוש מדיניות החוץ והביטחון הלאומי של ארה"ב.

לא ברור האם ההדחה נעשתה בכפיה או בעקבות בקשה של בנון. פקידים בכירים בבית הלבן, שצוטטו הערב (ד') בכלי תקשורת, אמרו שעזיבתו אינה משקפת ירידה במעמדו. הם ציינו, שבנון כמעט לא השתתף בישיבות המועצה מאז שמונה להיות חבר בה. בכל זאת, בכל המסרים שיצאו עד עתה מהבית הלבן עד לא נאמר, כי בנון הוא שביקש לפרוש מהמועצה.

על פי דיווח ב"ניו-יורק טיימס", ניצח על השינוי הראש החדש של המועצה לביטחון לאומי, לייטננט גנראל ה.ר. מקמאסטרס, שנבחר לעמוד בראשה במקום מייקל פלין, שהודח בפברואר לאחר שהתברר כי שיקר לסגן הנשיא, מייק פנס ולבכירים אחרים בבית הלבן, לגבי קשריו עם עם שגריר רוסיה בארה"ב בתקופת מסע הבחירות לנשיאות אשתקד.

המבנה הארגוני של המועצה שירש גנרל מקמאסטר היה שנוי במחלוקת בגלל צירופו של בנון לגוף זה. בנון, שאין לו כמעט רקע ביטחוני או צבאי (למעט שירות קצר בחיל הים), שובץ ל"וועדת הבכירים" (principals committee), בראש הפירמידה הארגונית של המועצה, שבה משתתפים בדרך כלל שריהחוץ והגנה וראשי סוכנויות המודיעין הגדולות. במקביל למינויו של בנון לוועדה, צומצמה השתתפותם בה של ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב וראש מערכת המודיעין של ארה"ב, שאחראי על התיאום בין כל גופי המודיעין. נקבע שהם ישתתפו בדיוני הוועדה רק אם הדבר יתבקש מנושא הדיון.

צירופו של בנון לגוף זה עורר מיד טענות שהוא משמש מעין פוליטרוק, שתפקידו לקבוע אם מדיניות צבאית או מדינית מסוימת תעלה בקנה אחד עם האינטרסים הפוליטיים של הנשיא ושהוא תורם לפוליטיזציה של מדיניות החוץ האמריקאית.

צו נשיאותי חדש שולף את בנון מוועדת הבכירים ומחזיר לחברות מלאה בה את ראש המטות המשולבים ואת ראש מערכת המודיעין. כן ייצטרפו לגוף זה שר האנרגיה, ראש סוכנות הביון המרכזית והשגרירה באו"ם.

בכיר בבית הלבן הציג את השינוי כ"התפתחות הגיונית", לא ככרסום במעמדו של בנון. הוא ציין, שבנון שובץ לוועדת הבכירים כדי לפקוח עין על פלין, וכדי לוודא שיהיה נתק מוחלט של הוועדה ממורשת הממשל הקודם. עכשיו הושלמה משימה זו, לדברי הפקיד. גורם רשמי אחר בבית הלבן, שמקורב לבנון, הדגיש כי טראמפ לא איבד את האמון שהוא רוחש לבנון והראיה היא, שהוא ישמור על הסיווג הבטחוני הגבוה ביותר שניתן לו בעבר.

אך, לדברי ה"טיימס", הדחת בנון היא ניצחון גדול למקמאסטר, שנאבק עתה לחזק את אחיזתו במוסרות המועצה אחרי פלין.

על פי דיווחים שונים, שמבוססים בדרך כלל על שיחות עם "מקורבים" - בנון עצמו כמעט אינו מתראיין - הוא גורס שהציוויליזציה המערבית גולשת אלי תהום ומי שנושאים באחריות לאסון הממשמש ובא הם ה"מנהלים", או "הטכנוקרטים" או ה"מומחים". רק הלם קשה יבלום את ההידרדרות הזו.

על פי "פוליטיקו", סרט דוקומנטרי של בנון מ-2015, "דור אפס" (Generation Zero), נשען על אחד מספרי ההגות החביבים עליו, "המפנה הרביעי" (The Fourth Turning) מאת וויליאם סטראוס (Strauss) וניל האווי (Howe). הספר בונה תיאוריה שלפיה ההיסטוריה נעה במעגלים מחזוריים (או "מפנים") בני 80 עד 100 שנים, והשלב הרביעי והאחרון בכל מחזור כזה מאופיין בתקופות של שינויים טראומטיים, שבהם הסדר הישן נהרס וחולף מהעולם ובמקומו בא סדר חדש. על פי בנון, העולם נמצא עתה בשלב האחרון של מחזור כזה ואת השינויים הטראומטיים בו הצית המשבר הפיננסי של 2008. נשיאות טראמפ מגלמת את הסדר החדש.

פקיד בבית הלבן הסביר את המשמעות העכשווית של החשיבה הזו: "המערב נמצא בבעיה. לדעתי, אין שום ספק בכך, ובחירתו של טראמפ היא סימן לבריאות. היא משקפת מרד נגד שלטון המנהלים, מרד נגד שלטון המומחים, מרד נגד המנגנון הממשלי. זה פותח את הדלת לאפשרויות (חדשות)".

בהופעתו בפורום שמרני בפברואר הסביר בנון, שמכונה לפעמים ה"רספוטין של טראמפ", איך התפיסה הזו מנחה את ממשל טראמפ. לדבריו, האג'נדה של הממשל מורכבת משלושה פלחים מרכזיים:

ביטחון לאומי וריבונות - תחום הפעולה של שירותי המודיעין, משרד ההגנה והמשרד לביטחון המולדת;

לאומנות כלכלית - תחום העיסוק של ווילבור רוס, שר המסחר; סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר; רוברט לייטייזר, הממונה על הסחר הבינלאומי; פיטר נאווארו, ראש מועצת הסחר הלאומית; וסטיב מילר, יועץ בבית הלבן;

ופירוק המנגנון הממשלי והרגולטורי והרכבתו מחדש. בכך אומר בנון במפורש שמטרת ממשל טראמפ היא לנתץ כליל את הסדר הקיים בארה"ב, ללא פשרות. הוא דחה בבוז הערכות, שאילוצי הנשיאות ימתנו את טראמפ ואת עמדותיו. להיפך, הדגיש בנון, הבית הלבן מתחפר בעמדותיו ונערך למאבק ממושך, "יום יומי", לשנות את וושינגטון מן היסוד ולקעקע את הסדר העולמי.

"אם אתם חושבים שהמתנגדים (התקשורת ושכבת המומחים והמנהלים) יחזירו לכם את ארצכם ללא מאבק, אתם טועים טעות מרה", אמר בנון. "כל יום תהיה מלחמה... כל יום ננהל מאבק לפירוק המנגנון הממשלי והרגולטורי".