דיון באו"ם על סוריה: "כמה ילדים ימותו עד שלרוסיה יהיה אכפת?"

שגרירת ארה"ב באו"ם הציגה תמונות של ילדים מתים ותקפה את סוריה בדיון חירום במועצת הביטחון ■ הנציג הרוסי טען כי הטענות על מתקפה כימית מבוססות על "דיווחים שקריים" ■ טראמפ: "התקיפה היא עלבון לאנושות"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם דנה היום (ד') במתקפה בעיירה חאן שייחון שבאזור אידליב, בצפון-מערב סוריה, שבה על פי ההערכות נעשה שימוש בנשק כימי ונהרגו אתמול עשרות בני אדם, בהם ילדים. צרפת, בריטניה וארצות-הברית הגישו למועצה הצעת החלטה בנושא, שדורשת חקירה מלאה של המתקפה במעוז המורדים ומטילה את האשמה על משטרו של הנשיא בשאר אסד.

שגרירת ארצות-הברית באו"ם ניקי היילי הציגה במהלך הדיון תיעוד מצולם מהמתקפה בחאן שייחון, וציינה כי המשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו. "אנחנו לא יכולים לעצום את עינינו ולהתעלם מהאחריות לפעול", קראה. "רוסיה לא יכולה להתחמק מאחריות". היילי יצאה נגד חוסר היכולת של האו"ם לפעול, לטענתה, והוסיפה כי אם הארגון הבינלאומי לא יפעל, "אנחנו אולי נעשה זאת".

"אם רוסיה הייתה עושה את המוטל עליה, לא היה נשאר נשק כימי בסוריה", הוסיפה היילי. "לאסד אין אינטרס להפסיק מתקפות כאלה, כל עוד רוסיה ממשיכה לתמוך בו". לדבריה, "כמה ילדים עוד צריכים למות כדי שלרוסיה יהיה אכפת?". היא עוד קראה למשטרו של אסד "לא לגיטימי", וטענה כי "חיי אדם לא חשובים לדמשק".

במהלך הדיון, ביטל הנציג הרוסי באו"ם ולדימיר ספרונקוב את העדויות הרבות לשימוש ב נשק כימי וטען כי "דיווחים שקריים מארגוני סיוע מסוימים מתקבלים כפי שהם". הוא אף הוסיף כי ארגון ההצלה "הקסדות הלבנות", שפועל בעיקר באזורים שבשליטת המורדים, "מקורב לטרוריסטים". לדבריו, "הטרוריסטים ביקשו ליצור תירוץ לשימוש בכוח צבאי נגד מדינה ריבונית. הקמפיין נגד דמשק עוד לא הגיע למקומו הראוי בפח האשפה של ההיסטוריה".

מוקדם יותר תיאר דובר משרד החוץ במוסקבה, דמיטרי פסקוב, את הצעת ההחלטה כ"בלתי-מתקבלת על הדעת" וטען כי היא מבוססת על "מידע שקרי". לטענת הקרמלין, המקורב למשטר אסד, ארגוני המורדים הם האחראים לשימוש בנשק כימי. " רוסיה וכוחות הצבא שלה ימשיכו במבצע לתמוך במאבק בטרור של צבא סוריה, במטרה לשחרר את המדינה", סיכם פסקוב.

שגריר צרפת באו"ם פרנסואה דלאטרה טען לפני הדיון כי "אנחנו מדברים על פשעי מלחמה", וקרא לרוסיה "להפעיל לחץ על המשטר". לדבריו, "למען האמת, אנחנו גם צריכים שארצות-הברית תהיה מחויבת באופן רציני לפתרון בסוריה, ותשים את כל כובד משקלה מאחוריו". השגריר הבריטי מתיו רייקרופט תקף את מוסקבה בדיון, וקרא: "מה התכנית שלכם לעצור את המתקפות המזעזעות האלה? הייתה לנו תכנית שזכתה לתמיכה, אבל אתם דחיתם אותה כדי להגן על אסד".

מוקדם יותר היום אישר ארגון הסיוע ההומינטרי "רופאים ללא גבולות" כי תסמינים שזוהו בקרב הנפגעים בתקיפה בסוריה מצביעית על שימוש בגז סארין. לטענת הארגון, בקרב כמה מהפצועים שהובאו לבית החולים בקרבת הגבול הטורקי נראו תסמינים קשים כמו עוויתות, פרפורים והתכווצויות שרירים. עוד נמסר כי כמה מהקורבנות נחשפו ככל הנראה לכלור.

בחודש פברואר האחרון, רוסיה וסין הטילו וטו בפעם השביעית על הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שביקשה להטיל סנקציות על משטר אסד, בשל חשד לפשעי מלחמה. בשנת 2013, הסכים אסד, בתיווך רוסיה ו ארצות-הברית , להשמיד את ארסנל הנשק הכימי שברשותו.

בדוח שהוגש בשבוע שעבר על ידי המפקח מטעם האו"ם לתהליך הפירוז, נמסר כי כל הנשק הכימי שעליו הכריז המשטר, הושמד או הועבר מחוץ למדינה. עם זאת, לא נשללה האפשרות כי קיימים מאגרי נשק נוספים שלא הוכרזו. כמה צוותי חקירה של האו"ם קבעו כי המשטר עשה שימוש בנשק כימי, כולל גז כלור, בשנים 2015-2014, וכי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) השתמש בגז חרדל.

הערב גינה נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ את המתקפה בחאן שייחון, במהלך פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה בבית הלבן. בפגישה טען טראמפ כי מדובר ב"עלבון לאנושות", וכשנשאל לגבי מדיניות אמריקאית חדשה בנושא, השיב: "עוד תראו".