בנק ישראל מותיר את הריבית חודש נוסף ללא שינוי

ריבית בנק ישראל עומדת כיום על 0.1% ■ הכלכלה המקומית ממשיכה לצמוח בקצב משביע רצון ■ האבטלה ממשיכה לשמור על רמה נמוכה

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)

בהתאם לתחזיות המוקדמות, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%. בסך הכל מצב הכלכלה המקומית משביע רצון כשהצמיחה שומרת על קצת גבוה ושוק העבודה מגיב בהתאם כשרמת האבטלה נמוכה. גביית המסים ממשיכה להיות טובה - ראש הממשלה ושר האוצר מעוניינים להוריד מסים מה שמצביע על אמון של ראש הממשלה ושר האוצר בכיוון החיובי אליו צועדת הכלכלה המקומית.

בבנק ישראל מציינים כי האינפלציה במגמת עלייה אך הקצב שלה עדיין נמוך ועומד על כ-0.4%. באשר לשוק הדיור, כותבים חברי הוועדה המוניטרית, כי ניכרת ירידה בנטילת המשכנתאות על רקע ריבית המשכנתאות שעולה. בנוסף כותבים בבנק כי למרות שבחודשיים האחרונים יש התייצבות במחירי הדירות הרי שמוקדם להסיק מסקנות.

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי של הלמן-אלדובי: בנק ישראל נמצא במלכוד בשל התחזקות השקל שהפך למטבע החזק בעולם בתקופה האחרונה, מה גם שיש לייסוף השפעה ממתנת על האינפלציה. על אף האינדיקאטורים החיוביים בשוק המקומי המצביעים על משק הקרוב לתעסוקה מלאה עם צמיחה מהירה יחסית לעולם המערבי, בנק ישראל לא יכול לעלות ריבית בחודשים הקרובים, מנגד לא צפויה גם ירידה בריבית למרות האינפלציה והצפיות לאינפלציה הנמוכות מאוד, לנוכח מחירי הדיור והצריכה הפרטית הגבוה, ובעיקר לאור העובדה שהריבית כבר היום נמוכה ביותר והורדה נוספת קטנה לא באמת תעשה שינוי".

בנק ישראל פרסם במקביל את תחזיות הכלכליות שלו ל-2017 ו-2018. בבנק ישראל מעדכנים מטה את תחזיות הצמיחה כשלהערכת כלכלני הבנק, הצמיחה ב-2017 תהיה 2.8% לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של 3.25%. בשנה הבאה, צופים בבנק ישראל, הצמיחה תגיע לרמה של 3.3% לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של 3.1%.

הצריכה הפרטית שהיא מנוע הצמיחה של כלכלות המערב תרד באופן משמעותי השנה ותעלה ב-3% לאחר שעלתה ביותר מ-6 בשנת 2016. הצריכה הפרטית, להערכת בנק ישראל תעלה ב-2018 בשיעור של 3.5%.