דוח התעסוקה בארה"ב: תוספת של 98 אלף משרות חדשות בלבד

שיעור האבטלה ירד מעט ועומד על 4.5% ■ השכר לשעה עלה ב-0.2%, למרות שהתחזיות צפו עלייה של 0.3% ■ כיצד ישפיע הדבר על ההחלטה בנוגע להעלאת ריבית בהמשך השנה?

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

היום (ו') פורסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי למארס, נתון המאקרו החשוב ביותר בכלכלה האמריקאית. לפי תחזיות האנליסטים, הצפי דיבר על תוספת של 185 אלף משרות למגזר הלא חקלאי, לאחר תוספת של 235 אלף משרות בחודש הקודם ו-238 אלף משרות חדשות בינואר. שיעור האבטלה צפוי להישאר ללא שינוי על 4.7%. לאחר פרסום הדוח, הסתבר כי הנתון הסופי עומד על תוספת של 98 אלף משרות חדשות בלבד, ושיעור האבטלה ירד במעט, ל-4.5%.

ראוי לציין כי סקר ADP שמהווה מעין תמונה מקדימה לדוח התעסוקה החודשי, הצביע שלשום על תוספת המשרות למגזר הפרטי הגבוהה ביותר מזה כשנתיים - 263 אלף משרות, לעומת התחזיות לתוספת של 184 אלף משרות. 

יחד עם הדוח פורסם גם השכר לשעה שצפוי היה לעלות ב-0.3% לאחר עלייה של 0.2% בחודש הקודם, אולם בסופו של דבר עלה ב-0.2%.

דוח התעסוקה צפוי לסייע לפדרל ריזרב בהחלטות המדיניות המוניטרית - ובפרט קצת העלאות הריבית שצפויות ב-2017. אם נתוני האמת יצביעו על תוספת של יותר מ-200 אלף משרות במארס, תהיה זו הפעם השלישית ברצף - לראשונה מאז הרבעון הרביעי של 2015. 

מה שצפוי לעמוד לטובת מחפשי העבודה, היא העובדה שחברות הייצור הגדול, חברות הבנייה וחברות האנרגיה צפויות לחזור ולהעסיק כמות נכבדת של עובדים אחרי קיצוצי המשרות של 2016.

נזכיר, כי הפד בראשות ג'נט ילן העלה בישיבת הריבית האחרונה את הריבית הבסיסית במשק האמריקאי בעוד 0.25% לטווח של 0.75%-1%, אבל חזר על הטון שהוא צפוי לשמור על מדיניות מוניטרית מרחיבה בארה"ב - ומשום כך תומכת בהתחזקות נוספת של האינפלציה ושל שוק העבודה. בכירי הפד צופים כי ב-2017 ובשנתיים שלאחריה תועלה ריבית הבסיס בקצב של 0.75% בשנה, עד שתתייצב סביב רמה של כ-3% בסוף 2019.

הערכה זו, שכאמור לא השתנתה בישיבת הריבית האחרונה, הובילה לאנחת רווחה ולתגובה מיידית חיובית בשווקים הפיננסיים. לפי שעה, מתיישרים החוזים העתידיים על הריבית הפדרלית עם תחזית בכירי הפד, ומצביעים גם הם על עוד שתי העלאות ב-2017 - אחת בין יוני לספטמבר והשנייה בדצמבר. עם זאת, ראוי להדגיש כי אותם חוזים גם הצביעו בסוף ינואר על הסתברות נמוכה של 20% בלבד לכך שהריבית תועלה במארס.