טבע מוכרת חטיבת מוצרי בריאות האישה תמורת 2 מיליארד ד'

המהלך מגיע לאור חובות-עתק אליהם נקלעה החברה ■ שכרה את שירותי סטנלי מורגן על מנת להתחיל את תהליך המכירה במאי הקרוב

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

אתר "בלומברג" דיווח בסוף השבוע כי חברת התרופות טבע מחפשת רוכש לפעילות בריאות האישה שלה, בסכום של 2 מיליארד דולר. על פי הדיווחים, בנק ההשקעות מורגן סטנלי גויס למשימה. טבע סירבה להגיב לידיעה.

לטבע חוב של 35 מיליארד דולר, שאותו התחייבה לצמצם במהירות, ו-2 מיליארד דולר נוספים במזומן יכולים לשפר מאוד את מצבה במישור זה, בעיקר אם תיכנס לשוק תחרות לקופקסון 40 מ"ג, אשר החברה מעריכה שיכולה לפחית את הכנסותיה השנתיות ב-1-1.3 מיליארד דולר. חטיבת בריאות האישה מניבה לטבע 458 מיליון דולר בשנה.

חטיבת בריאות האישה כוללת שני מוצרים עיקריים, שהנם מוצרים בעלי ייחוד ולא לגמרי גנריים - התקן תוך-רחמי בשם ParaGuard, ואת התרופה למניעת הריון לאחר מגע מיני לא מוגן, PlanB.

ב-2013 נכללה חטיבת בריאות האישה בתוכנית האסטרטגית של המנכ"ל דאז ד"ר ג'רמי לוין, כאשר המטרה הייתה להתרחב מעבר לעולמות מניעת ההריון והפוריות אל עבר טיפול במחלות נוספות הקשורות לבריאות האישה, כגון שרירנים ברחם ואנדומטריוזיס, עם מוצרים חדשניים וחדשניים-למחצה. אולם נכון להיום התוכניות הללו לא הבשילו. הכנסות החטיבה ירדו 1% השנה, בעיקר בשל ירידה במכירות מחוץ לארה"ב, כאשר בארה"ב דווקא נרשמה עלייה בשימוש בהתקן התוך-רחמי.

בדיקת האפשרות למכור את עסקי בריאות האישה היא ככל הנראה חלק מן התוכנית של המנכ"ל הזמני יצחק פטרבורג "להפוך כל אבן" כפי שציין כמה פעמים בשיחת הוועידה של החברה לרגל דוחות 2016, כדי לצמצם עלויות בחברה ולהחזיר את החוב.

טבע מחפשת מנכ"ל קבוע לחברה, ובדרך כלל מהלכים מסוג זה אינם יוצאים לפועל בתקופתו של מנכ"ל זמני, אולם נראה כי במקרה של טבע ופטרבורג הסיפור קצת שונה. טבע צריכה לפעול מהר, היא מעריכה כנראה שייקח לה זמן למצוא מנכ"ל קבוע, ועל המהלכים מפקח היו"ר החדש, ד"ר סול ברר, שהוא כנראה יו"ר דומיננטי היום, ומתכנן להיות יו"ר דומיננטי גם בהמשך.

טבע נקלעה לחוב המדובר בעקבות רכישת אקטביס, חטיבת הגנריקה של חברת אלרגן, תמורת 40 מיליארד דולר, מחיר שנחשב בדיעבד גבוה מאוד (שוויה של טבע כולה נמוך היום משווי החטיבה בעסקה). לאחרונה זכתה טבע למעט חדשות טובות עם אישור התרופה אוסטדו לטיפול בהפרעות תנועה הנלוות למחלת הנטינגטון, תרופה שיכולה להניב לה בשיא המכירות הכנסות של כ-400-700 מיליון דולר בשנה מהתוויה זו.