הנגבי: "קיים צורך חשוב בפיתוח התחרות בטלפוניה"

בטיוטת השימוע שממתינה לאישורו של שר האוצר משה כחלון כותב הנגבי: "קיימת חשיבות באסדרת השירות מבחינה תחרותית וציבורית בהקדם" ■ באוצר מסבירים את העיכוב בחתימת כחלון בלוח זמנים עמוס בגלל העיסוק בתאגיד השידור

צחי הנגבי / צילום: גיל יוחנן
צחי הנגבי / צילום: גיל יוחנן

העיסוק סביב תאגיד השידור הציבורי "כאן" מסתבר, מעכב את חתימת שר האוצר משה כחלון על שימוע הטלפוניה של בזק (מדובר על מחירי השימוש העדכניים בטלפוניה של בזק על ידי מתחרותיה). ממלא מקום שר התקשורת צחי הנגבי, כבר חתם על השימוע הכולל את המחירים החדשים והעבירו לחתימת שר האוצר לפני יותר משלושה שבועות.

במשרד האוצר שוללים לחלוטין עיכוב מכוון של החתימה וטוענים שהסיבה לעיכוב היא לוח הזמנים העמוס של שר האוצר, שנובע בין היתר מהעיסוק סביב תאגיד השידור הציבורי "כאן". תוכן השימוע והמחירים כבר אושרו עקרונית על ידי משרד האוצר כך שנראה שהדבר ייפתר בקרוב.

בפנייה של הנגבי לכחלון, כותב הנגבי כי מטרת התקנות המוצעות היא לקבוע הסדר זמני לתקופה של 12 חודשים שיחול על בזק. בהתאם לתקנות תוטל על בזק חובה לספק שירות טלפוניה במכירה חוזרת לבעלי רישיונות תקשורת שהם חסרי רשת גישה.

בדברי הרקע הוא מסביר כי על בזק היה לספק את השירות ב - 17 במאי 2015, אך היא לא עשתה זאת, תוך שהיא עותרת לבג"ץ כנגד ההחלטה (עתירתה של בזק נדחתה כליל ב - 23.05.16). לדברי הנגבי כיום, בחלוף כמעט שנתיים מהמועד שהשירות אמור היה להיות מסופק, "בזק עדיין לא מספקת שירותי טלפוניה סיטונאית על ידה לטובת מתחרותיה, זאת על אף הצורך הקיים לכך בשוק התקשורת הנייחת נוכח חשיבותו של השירות לפיתוח התחרות בשוק זה".

בהמשך, מזכיר הנגבי את הניסיון של משרד התקשורת להגיע לפשרה שתאפשר את השימוש בטלפוניה של בזק אך לא במתכונת סיטונאית, אלא במתכונת של מכירה חוזרת, כלומר המפעילים לא מתחברים לרשת הטלפוניה של בזק באופן אקטיבי כדי לספק את השירות, אלא בזק מספקת אותו במלואו למפעילים. הפשרה לא צלחה בשל התנגדות מתחרותיה של בזק למחירים שקבעה בזק עם משרד התקשורת ואשר התבסס על מחירי ריטייל מינוס למחירי הטלפוניה של בזק. בעקבות הכישלון, חזר משרד התקשורת לאופציה של קביעת מחירי השימוש בתקנות דרך מכירה חוזרת (ולא בדרך של טלפוניה סיטונאית).

לדברי הנגבי "התשלום המצוין בתקנות המוצעות, המקובל על הדרג המקצועי במשרד האוצר, נמוך מזה שהוצע בשימוע ושונה ממנו במבנה התשלום, במתודולוגיה הכלכלית ובהנחות התחרותיות. על כן, לעמדת המשרד ראוי לאפשר למפעילים אפשרות להתייחס אליו. עם זאת, קיימת חשיבות באסדרת השירות מבחינה תחרותית וציבורית בהקדם, והמשרד מבין כי מבלי שתתקבל החלטה בדבר אסדרת מחיר סביר עבור שירות זה, לא יהיה ביקוש לשירות, וכפועל יוצא, לא יסופק השירות לצרכן. על כן, לאחר התייעצות עם משרד המשפטים ובתיאום עם הדרג המקצועי במשרד האוצר, בכוונת המשרד לכלול בהחלטה בדבר הטלת חובה על בזק לספק את השירות, גם את קביעת התשלום בעבורו.

במקביל לקביעת התשלומים המירביים לאספקת שירות טלפוניה במכירה חוזרת בתקנות המוצעות, בכוונת המשרד לאפשר לספקיות השירותים ולבזק להתייחס לתשלום המוצע במסגרת שימוע מאוחר. בהמשך להתייחסויות שיתקבלו וככל שיוחלט לשנות את התעריפים כלפי מעלה או מטה, מוצע כי יתוקן התשלום המצוין בתקנות המוצעות באופן רטרואקטיבי ויבוצע קיזוז בין המפעילים בהתאם".

בהמשך מפרט הנגבי את המחירים שכבר נחשפו בגלובס והם 16 שקלים לקו לחודש, 1.6 אג' לדקת שיחה יוצאת, ו - 70% מהתשלום החודשי הקבוע שמספקת בזק כגון תא קולי, שיחה מזוהה ושיחה ממתינה.