רוסיה ואיראן מזהירות: נגיב לתקיפה אמריקאית נוספת בסוריה

בהצרה של מרכז הפיקוד המשותף לבעלות בריתה של דמשק הן הבהירו כי המתקפה בחומס "חצתה את כל הקווים האדומים" ■ רוחאני התקשר לתמוך באסד, ואילו בטורקיה קראו למוסקבה להפסיק להתעסק על הישארותו של הנשיא בתפקיד

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

רוסיה ואיראן הזהירו היום (א') כי הן יגיבו אם ארצות-הברית תתקוף שוב בסוריה. בהצהרה משותפת שנמסר ממרכז המבצעים המשותף שלהן, שכולל גם את חיזבאללה, הבהירו בעלות בריתה של דמשק כי תקיפת הבסיס האווירי בחומס "חצתה את כל הקווים האדומים" וכי הן "יגיבו לכל תוקפנות".

המתקפה הכימית באידליב בשבוע שעבר גרמה למתיחות רבה בין רוסיה ובעלות בריתה לבין המערב והמדינות הסוניות. טורקיה הודיעה היום כי היא נותרה מחויבת להפסקת האש בסוריה, אבל היא קוראת לרוסיה להפסיק להתעקש על הישארותו של אסד בתפקיד. אסד, מצדו, שוחח עם נשיא איראן חסן רוחאני, שהבטיח להמשיך לתמוך בו.

בדברים ששודרו בתחנת הטלוויזיה הממלכתית TRT, אמר שר החוץ הטורקי כי אמר לעמיתו סרגיי לברוב כי מוסקבה לא נוקטת את הצעדים הדרושים כדי למנוע את המשך הפרות הפסקת האש בסוריה. רוסיה וטורקיה, שתומכות בצדדים יריבים במלחמה בסוריה, שיקמו בחודשים האחרונים את יחסיהן, שהדרדרו מאז הפילה אנקרה מפציץ רוסי בגבול בסוריה. בדצמבר הן הביאו להסכם הפסקת אש, אולם עתידו של אסד נותר סלע מחלוקת ביניהן.

אסד אמר לרוחאני בשיחתם כי "ארצות-הברית נכשלה בהשגת מטרותיה בכך שתקפה את סוריה", זאת לדבריו, "בכדי להרים את מורל ארגוני הטרור שהיא תומכת בהם לאחר ההישגים של צבא סוריה". רוחאני אמר כי טהראן תמשיך לתמוך בדמשק וגינה את "התוקפנות האמריקאית".

רוסיה ואיראן הן בעלות בריתה המרכזיות של סוריה, והן סייעו לאסד לשרוד את שש שנות המלחמה. מוסקבה שלחה כוחות לסוריה ב-2015, וטהראן שלחה יועצים צבאיים ומיליציות שיעיות, כולל חיזבאללה.

המתקפה הכימית בחאן שייחון, שכללה ככל הנראה שימוש בגז סארין, חידשה את הלחץ מצד מדינות המערב והמדינות הסוניות לפעול לחילופי השלטון בסוריה. אחרי שבכירי הממשל בוושינגטון אמרו לפני התקיפה באידליב כי שינוי המשטר בדמשק לא נמצא בעדיפות עליונה, אך החריפו את הטון מאז. שגרירת ארצות-הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה הלילה כי כל עוד אסד יהיה בשלטון, לא יהיה שלום בסוריה.