הבית הלבן: לא פוסלים את האופציה לתקיפות נוספות בסוריה

בתדרוך לכתבים הבהיר הדובר שון ספייסר כי תקיפה נוספת מצד ארה"ב נגד משטר אסד עדיין על הפרק ■ לדבריו, "מי שמשתמש בגז עצבים נגד תינוקות – צריך לצפות לתגובה מטראמפ"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ישנה אופציה פתוחה שארצות-הברית תבצע תקיפות נוספות בסוריה - כך הודיע הערב (ב') דובר הבית הלבן, שון ספייסר, במהלך תדרוך לכתבים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הורה הנשיא דונלד טראמפ על תקיפת בסיס חיל האוויר בעקבות שימוש בנשק כימי מצד נשיא סוריה בשאר אסד, שהוביל למותם של כמאה אזרחים ופציעתם של מאות נוספים.

בהתייחס לכך, נמסר מהבית הלבן כי "מי שמשתמש בגז עצבים נגד תינוקות וילדים, צריך לצפות לתגובה מהנשיא טראמפ. אם אסד יעשה יפגע באזרחים שוב באופן דומה, לא נהסס להגיב בשנית".

עוד טען ספייסר כי המשך המאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הוא "אחד הדברים הטובים שארצות-הברית יכולה לעשות עבור אזרחי סוריה". לדבריו, הבסת ארגון הטרור עשויה לתרום ליצירת תשתית להחלפת המנהיגות בסוריה במסגרת תהליך מדיני. עם זאת, הודיע דובר הצבא כי בניגוד להצהרה הרוסית בשבוע שעבר, התיאום בין שתי המדינות למניעת חיכוך בפעילותן בסוריה יימשך, אולם סרב לפרט כיצד.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון במהלך ועידת ה-G7 כי שרי החוץ המשתתפים "שוקלים הטלת סנקציות חדשות על צבאות רוסיה ו סוריה בעקבות ההתפתחויות האחרונות". לדבריו, על רוסיה "להחליט אם היא עומד לצד אסד הרעיל, או מסייעת לפתרון הבעיה שנוצרה במדינתו".

יחד עם זאת, שר החוץ של ארצות-הברית רקס טילרסון האשים אתמול את רוסיה בכך שהתרשלה במילוי תפקידה למנוע שימוש בנשק כימי מצד סוריה, כפי שהתחייבה לעשות בעבר. טילרסון התראיין ל--CBS ואמר כי "רוסיה הפרה את הבטחותיה לקהילה הבינלאומית, היא הבטיחה להיות ערבה להשמדת מאגרי הנשק הכימי של הנשיא בשאר אסד והכישלון שלה בכך הביא למותם של ילדים תמימים".

בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר שיגרה ארצות-הברית עשרות טילים מספינות קרב בים התיכון לעבר בסיס חיל האוויר של סוריה באזור חומס, שממנה יצאה המתקפה הכימית באידליב בה נהרגו יותר מ-80 בני אדם. שר ההגנה ג'ים מאטיס, הודיע כי בתקיפה נהרסו כ-20% ממטוסי חיל האוויר הסורים.