"המניה הזאת נסחרת מתחת לרדאר ויכולה להפתיע בגדול"

קובי חזן הקים את קרן אמידה ביולי 2013, ומאז רשמה הקרן תשואה של קרוב ל-60% ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר על מניה ישראלית הנסחרת בבורסה של לונדון עם פוטנציאל עלייה משמעותי

קובי חזן/ צילום: אורן קאן
קובי חזן/ צילום: אורן קאן

"אנחנו קונים למעשה את הביזנס ולא מניה, ולכן אין טעם לעקוב בתדירות גבוהה מאוד אחרי מחירי המניות שבתיק שלנו. הרכישות בקרן מבוצעות לאחר בדיקות מעמיקות במטרה לאתר עסקים איכותיים עם יתרון תחרותי בענף בו הם פועלים ולא מעט פעמים מחזיקים אותן לזמן ארוך, במיוחד אם אנחנו מעריכים שהמניה לא יקרה מדי", כך אומר קובי חזן, מנהל קרן ההשקעות "אמידה", בראיון ל"גלובס".

חזן הקים את קרן אמידה בחודש יולי 2013 . הקרן פועלת לפי גישת הערך, כלומר מחקר מעמיק והתמקדות ב-20 החזקות בעלות פוטנציאל צמיחה משמעותי לאורך זמן תוך דגש רב על נושא ניהול הסיכונים - חברות בפרופיל סיכון גבוה מדי לא ייכנסו לפורטפוליו. בשנת 2016 הניבה הקרן תשואה של כ-21% ומאז הקמתה תשואה של קרוב ל-60% לעומת כ-12% בלבד למדד ת"א 125.

לעיתים רחוקות חזן חושף את רעיונותיו בתחום ההשקעות. הפעם האחרונה שהוא עשה זאת היתה בנובמבר 2013 כאשר ניתח את חברת לוטוס בייקריס שמאז הספיקה לנסוק בקרוב ל-300%. בראיון ל"גלובס" חושף חזן רעיון נוסף בו הוא מאמין. 

מה צפוי לדעתך לקרות בשוקי המניות ב-2017?

"כל עוד אין אלטרנטיבות השקעה ממשיות, הריבית ממשיכה להיות ברמה נמוכה והכלכלה ממשיכה לצמוח קשה לראות נפילה בשוקי המניות. כמובן שיהיו תיקונים פה ושם אבל בסך הכל המגמה תמשיך להיות חיובית".

בכלל מעניין אותך מה יעשו מדדי המניות?

"מדיניות ההשקעות של קרן אמידה מתמקדת בבחירת 20 רעיונות ההשקעה הטובים ביותר ביחס סיכוי/סיכון בכל נקודת זמן. מובן שמצב השוק באופן כללי משפיע על רמת התמחורים בעיקר בטווח הקצר אך בפרספקטיבה לטווח הבינוני/ארוך ניתן לזהות שונות גבוהה בין התפתחות העסקים האיכותיים יותר לאלו שפחות, לכן כל עוד נתמקד בקריטריוני ההשקעה של הקרן, נפעל עם משמעת עצמית גבוהה ונבחר בסלקטיביות את ההשקעות, אני מעריך שהתוצאות שלנו ימשיכו להניב ביצועים נאים גם אם מדדי המניות ימשיכו לדשדש".

עלייה של 24% מתחילת 2017

אתה מזהה כיום חברה אטרקטיבית במיוחד להשקעה?

"כן. חברת טליט תקשורת ( Telit ) שמניותיה נסחרות בבורסה של לונדון LSE לפי שווי של כ-475 מיליון דולר לאחר עלייה של 24% מתחילת השנה. נכון, זה מעט מרתיע עלייה כל כך חדה בפרק זמן קצר יחסית, אבל לדעתי למניה הזאת יש עדיין פוטנציאל עליות רב ובראייה של שנתיים שלוש קדימה הצמיחה בעסקיה תימשך".

החברה הוקמה בשנת 2000 ובראשית דרכה ייבאה מכשירי סלולר מדרום קוריאה. בשנת 2003 ביצעה הנהלת טליט שינוי אסטרטגי והחלה לפעול בתחום ה- M2M (תקשורת ממכשיר למכשיר) בעקבות רכישת מרכז פיתוח באיטליה. לימים התחום תפס תאוצה וכיום הוא מוכר בעולם בתחום "האינטרנט של הדברים" ( IOT ).

בשנים האחרונות פורסמו כתבות רבות על החדירה הצפויה של ה- IOT לחיינו וגם בתחום התעשייתי, שבו פועלת טליט, חלה התקדמות עצומה בתחום והשינויים רק הולכים ומתגברים. פתרונות ה- IOT מאפשרים למשל לעובד בתפקיד מסוים, או למנהל, לקבל מידע רב בזמן קצר ממכשירים רבים ושונים המחוברים לענן ולאינטרנט, לעיתים אחרי שהמידע עבר עיבוד על ידי מכשירים אחרים, ולקבל החלטה חשובה תוך חיסכון בעלויות וזמן תגובה. התקדמות התחום צפויה להביא לכך שמקצועות רבים ייכחדו ובמקביל מקצועות אחרים הקשורים לתחום ייוצרו ויתפתחו.

החברה מנוהלת על ידי עוזי כץ, המחזיק בכ-20% ממניותיה לאחר שבמהלך 2015 הגדיל את האחזקה שלו מ-13% ל-20%. כץ הוא בעל המניות הגדול ביותר בחברה ובישראל הנהלת החברה ממוקמת ברמת החייל בת"א. בטליט מועסקים כ - 1070 עובדים, מרביתם מהנדסים ואנשי פיתוח המוצבים ב-10 מרכזי פיתוח ברחבי העולם (בעיקר באירופה).

טליט תקשורת  יצרה בשנים האחרונות תשתית לפתרון הטכנולוגי שלה באמצעות מספר רכישות בהיקפים קטנים של חברות טכנולוגיות שהרחיבו את סל המוצרים והפתרונות של החברה. לטליט יש מעל 7000 לקוחות כשעשרת לקוחותיה הגדולים אחראים לכ-36% ממכירותיה. מרבית הכנסותיה של טליט מגיעות מצפון אמריקה (40%), אירופה עם 37% ועוד 23% מההכנסות מקורן באסיה.

טליט פועלת הן בתחום אספקת החומרה והן בתחום פתרונות התוכנה לחברות תעשיה ושירותים. בתחום החומרה (כ-90% ממכירות החברה ב-2016) מוכרת החברה מספר רב של מודולים המותקנים ברובם בתוך המכשירים של לקוחותיה באמצעות מספר טכנולוגיות. המודולים מאפשרים למכשירים להתחבר לאפליקציות ולספק מידע בזמן אמת על יעילותם, מצבם, מיקומם וכו'... בתחום התוכנה מספקת החברה שירותי קישוריות שמאפשרים ללקוחות להיות מחוברים באמצעות נקודת קישור אחת, כלומר אין צורך למשל לחברה בינלאומית הפועלת בכל העולם להתחבר ולקבל מידע מהמכשירים שלה דרך כמה מפעילי תקשורת בעולם. בניגוד לתחום החומרה, תחום התוכנה מספק הכנסות חוזרות לטליט ולכן היא ממשיכה להשקיע משאבים רבים בפיתוח התחום. למעשה, זהו מנוע הצמיחה של החברה ובעזרתו הדביקות של לקוחות החברה תגדל לשירותייה.

"טליט בעצם מאפשרת בדיקה וניטור של מכשירים מרחוק וצבירה של הנתונים על ידי הלקוח, לצורך ניתוח וקבלת החלטות בזמן אמת. באמצעות המודולים שלה אפשר להעביר נתונים בתקשורת מהמכשיר לענן ומשם לאתר של הלקוח. למשל, מוני חשמל, מכשירים רפואיים, כלי רכב וכלים לחקלאות, מתקני אנרגיה ועוד. הפתרונות של החברה מאפשרים חיסכון רב בעלויות ובכוח אדם. בנוסף למידע, החברה מספקת ניתוח של המידע ודוחות המופקים מקבוצה של מכשירים או ממכשיר מסוים", אומר חזן.

איך היו הדוחות שלטליט לשנת 2016?

"הכנסות החברה קפצו מ-177 מיליון דולר בשנת 2011 לכ-370 מיליון דולר ב-2016 (צמיחה של 11% ב-2016 לבדה). המרווח הגולמי משתפר עם השנים והגיע לרמה של 40.7% ובמקביל זינק הרווח התפעולי המתואם מכ-7 מיליון דולר ל-34.2 מיליון דולר. לדעתי תהיה צמיחה של 15% ברווח התפעולי ב-2017".

"משקל הוצאות המחקר והפיתוח שלה גבוה ומהווה כ-16% מההכנסות. ב-2016 עלויות הפיתוח המהוונות הסתכמו בכ-50% מהוצאות ה- R&D עקב השקת מוצרים רבים בשנים האחרונות ומוצרים שעוד עתידים להיות מושקים בעתיד הקרוב. בשנים הקרובות שיעור ה R&D . למעשה, החל מ-2018 ואילך לצד הגידול הצפוי בהכנסות החברה צפויה התמתנות בשיעור ההוצאות התפעוליות כך שהרווחיות התפעולית עתידה לצמוח בשיעור נאה".

"הנהלת החברה לא סיפקה תחזית כמותית לשנת 2017, אך ציינה כי היא רואה המשך ביקושים חזקים לפתרונות החברה בכל הסקטורים בהם היא פועלת ולכן מעריכים בטליט כי החברה תרשום גם השנה צמיחה דו ספרתית בהכנסות. תחזיות האנליסטים המסקרים את החברה הן ש-Telit תייצר צמיחה של 17% בהכנסות ב-2017 ושל 15% בשנת 2018. תזרים המזומנים השוטף הסתכם אשתקד ב-48 מיליון דולר וטליט חילקה לראשונה דיבידנד של כ-10 מיליון דולר. ל- Telit יש חוב פיננסי נמוך של כ-17 מיליון דולר. הניהול של החברה שמרני".

יש לחברה לקוחות בולטים?

"כיום חברות רבות ברשימת הפורצ'ן 500 הן לקוחות של טליט, כמו ג'ון דיר למשל, אבל אין לה לקוח שאחראי ליותר מ-10% מהמכירות. בשנים האחרונות יצרו בטליט את התשתית לפתרון מקיף מבחינה טכנולוגית לחיבור מכשירי הקצה לפלטפורמת ה- IOT בזכות רכישות ממוקדות של מספר חברות קטנות, כשכל רכישה עיבתה את סל הפתרונות שהחברה מציעה".

מה לגבי המודל העסקי של החברה?

"המודל העסקי של טליט מחולק לשני סגמנטים - סגמנט המוצרים, כלומר החומרה, שסיפק ב-2016 הכנסות של כ-335 מיליון דולר לעומת 307 מיליון דולר ב-2015, עם רווח של 55 מיליון דולר. המודולים שהחברה מוכרת מוטמעים במגוון רחב של אפליקציות שכולל למשל מעקב אחרי נכסים, ניטור ובקרה תעשיתיים, קריאת מונים אוטומטיים (למשל מודד חשמל או מונה מים), מכשירי אלקטרוניקה שונים, מתקני בריאות ניידים ועוד. קשת המוצרים של החברה רחבה מאוד ומיועדת לתעשייה הפשוטה ביותר ועד לתעשיות מורכבות ומתוחכמות הנמצאות בחזית הטכנולוגיה. הצפי הוא שהתחומים הרבים שלהם מוכרת החברה ימשיכו לצמוח בשנים הקרובות".

כמה מודולים מכרה החברה ב-2016?

"בשנה שעברה חצתה טליט את רף ה-22 מיליון מודולים, לעומת 17.9 מיליון ב-2015".

ומה קורה בתחום שירותי התוכנה?

"כאן החברה עדיין מפסידה, כ-10 מיליון דולר אשתקד. אבל התחום צמח ממכירות של 26 מיליון דולר ב-2015 ל-35 מיליון דולר ב-2016 ומכיוון שהוא מספק הכנסות חוזרות ויש לו פוטנציאל מאוד גדול טליט ממשיכה לפתח אותו בכל הכוח".

4 שחקנים מרכזיים בשוק העולמי

מה בנוגע לתחרות?

"יש 4 שחקנים מרכזיים בתחום ה- M 2 M ששולטים בכ-90% מהשוק. טליט, חברה הולנדית בשם ג'ימלטו, סיירה וויירלס ( SWIR ) הנסחרת בנאסד"ק, כל אחת עם כ-25% מהשוק, ו- UBLOX שרכשה ממש לאחרונה את SIMCOM בכ-52 מיליון דולר והגדילה את נתח השוק שלה והגיעה לכ-15%. אגב המתחרות של טליט נסחרות במכפילים הרבה יותר גבוהים והן גם פועלות בתחומים נוספים".

בכמה גדל שוק ה- M 2 M בכל שנה?

"סדר גודל של כ-6% בשנה אבל ההערכות הן שבחמש השנים הקרובות שיעור הצמיחה ייתחזק".

מה נותן לטליט יתרון תחרותי לעומת המתחרים?

"חלק מהחברות מעוניינות בפתרון מקצה לקצה ולא בפתרון חלקי, על מנת שיוכלו להתמקד בעסקי הליבה שלהן ולחסוך משאבים ניהוליים ועלויות שונות. טליט, בניגוד לחלק מהמתחרות, מספקת פיתרון מלא ומקיף ולכן יש לה ערך מוסף משמעותי. טליט מספקת פתרון שכולל את המודולים ואת שירותי ה- IOT והיא למעשה פרוסה באופן רחב יותר מבחינת סל המוצרים והטכנולוגיות שהיא מציעה למגוון תעשיות שונות. לכן, אם יש האטה או מיתון בענף מסוים, אפילו מרכזי, היא תיפגע מכך אבל הרבה פחות לעומת אחרים שתלויים יותר בסקטור כזה או אחר".

איזה עוד נקודות חוזק יש לחברה?

"צריך להבין שחסמי הכניסה לשוק הזה גבוהים. לטליט יש מעל 500 אנשי מחקר ופיתוח, הטכנולוגיה מתקדמת מאוד, ויש לה הסכמים עם ספקי משנה כמו חברת SAP למשל. טליט תומכת במספר טכנולוגיות סלולריות באמצעותן היא מספקת גמישות רבה ללקוחות ויש לה מגוון רחב של מוצרים. טליט למעשה מקדימה ב-2-3 שנים את המתחרות שלה מבחינת עומק הפתרונות שלה והיקפם. כל השוק הזה צפוי להמשיך לצמוח בשנים הקרובות וכל מעבר של טכנולוגיה, למשל מדור 3 לדור 4, צפוי להביא לקפיצה בהכנסות של טליט. באירופה למשל עדיין פועלים על טכנולוגיית G2 וכפי שבארה"ב המעבר לטכנולוגיית LTE תמך בעסקי החברה כך גם יהיה במעבר הטכנולוגי באירופה".

מה עם הסינים. הם לא מנסים לחדור לשוק הזה ?

"יצרנים סינים ורוסים לא מצליחים בינתיים להיכנס לשוק האירופאי והאמריקאי כי מדובר בטכנולוגיות מתקדמות מאוד. כנראה שהם יתמקדו בכניסה לשוק הביתי בשנים הקרובות".

מה האתגרים שלה כשמסתכלים קדימה?

"יש שני אתגרים מרכזיים - לשמר את היתרון התחרותי מכיוון שהמתחרים כמובן גם כן מתקדמים מבחינה טכנולוגית כל הזמן. והשני - לחדור ללקוחות חדשים בתחום החומרה תוך פיתוח תחום התוכנה והפיכתו לרווחי".

*** אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. קרן אמידה עשויה להשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד.