Aspect Imaging גייסה 50 מיליון דולר תוך פחות משנה

החברה, שפיתחה מערכות MRI קלות לשימוש, זולות וקטנות במיוחד, השלימה גיוס של 30 מיליון דולר ■ ביולי אשתקד גייסה 20 מיליון דולר, ומהקמתה גייסה 150 מיליון דולר

אורי רפופורט, מייסד ומנכ"ל Aspect / צילום: בן יוסטר
אורי רפופורט, מייסד ומנכ"ל Aspect / צילום: בן יוסטר

"אנחנו רוצים להוציא את העוקץ מהמחשבה ש-MRI זה יקר, מסובך, מורכב ומסוכן. לא בבית ספרנו!", כך אמר לנו ביולי אשתקד בראיון מיוחד אורי רפופורט, מייסד ומנכ"ל Aspect Imaging, כשזו השלימה ביולי אשתקד גיוס של 20 מיליון דולר וחשפה לראשונה כי מאז הקמתה גייסה 120 מיליון דולר. פחות משנה עברה, והחברה מעלה הילוך כדי להפוך את החזון לעיל למציאות, ומגייסת 30 מיליון דולר נוספים (סבב D). כך, השלימה מאז הקמתה גיוס של 150 מיליון דולר - ממש לא מעט עבור חברת ציוד רפואי, וכנראה הוכחה להיותה אחת מחברות הציוד הרפואי המבטיחות בישראל.

את ההון הנוכחי, כאמור 30 מיליון דולר, גייסה החברה ממשקיעים קיימים ביניהם ערי סטימצקי, לשעבר המנכ"ל והיו"ר של רשת הספרים, שהשקיע בה כמעט מיומה הראשון. הרוח החיה מאחורי החברה הוא כאמור רפופורט.

לפני שנפרט על תוכניות החברה לעתיד פוסט הגיוס, נסביר שוב מהו MRI ומדוע יש צורך במכונות MRI קטנות וזולות לשימוש. MRI פירושו הדמיית תהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging), סקירה לא פולשנית שמבוצעת במגנטים במקום בקרינה כדי לקבל תמונה מדויקת יותר של רקמות פנימיות, בעיקר למטרות של אבחון רפואי. בסקירה נעשה שילוב בין קרינת רדיו ושדה מגנטי חזק מ-1 טסלה (מידה לאמידת שדה מגנטי). במקרה של שורש כף היד ושל אזורים קטנים אחרים בגוף הן מאוד שכיחות, אך כאמור לא ממש ידידותיות למשתמש בגלל מכונות ה-MRI הגדולות והדי מפחידות.

"מטרת החברה היא להנגיש כמה שיותר בדיקותMRI בכל תנאיי סביבה וללא הסיכונים הכרוכים בבדיקות ה-MRI במערכות הגדולות הקיימות. במכונה סטנדרטית, אם נכנסת לתוכה כשיש עלייך חלקי ברזל, את תמצאי בסכנה מאוד גדולה, ולכן מכונות כאלה דורשות חדר מיוחד - הן בגלל הסכנה הכרוכה בשדות מגנטיים והן בגלל שיש צורך לבודד את השדות מגלים אלקטרו-מגנטיים של הסביבה כדי שלא יפריעו לביצוע ההדמיה. אנחנו פתרנו את הבעיות האלה, ובנוסף לזה, לדעתי אנחנו החברה היחידה בינתיים בעולם שקיבלה אישור FDA להתקין מערכת MRI רפואית בכל מקום שאת רוצה, ללא מגבלת חדר, ואפילו אפשר להשתמש בסמארטפון כדי לבצע את ההדמיה. לא צריך לחפש מרתף בבית החולים או חדר נידח כדי למקם בו את המערכת, ולא צריך להשקיע מאות אלפי דולרים בבניית חדר מיוחד", הסביר לנו רפופורט בעבר.

המערכת הראשונה של החברה, WristView, שמיועדת לכף היד כבר קיבלה אישורי FDA ו-CE (המקבילה האירופית של FDA), ואילו כעת מתמקדת החברה בהשקה הקרובה של המערכת השנייה שלה, Embrace Neonatal, זו שמיועדת עבור פגים וילודים עד 4 ק"ג. החברה מצפה להשיק מערכת ראשונה מסוג זה עוד השנה. "אנחנו מאפשרים לעשות MRI לפי דרישה, בפגייה עצמה מבלי להוציא את הפג מהפגייה ולשמור עליו כשהוא בתוך המכונה בתנאי אינקובטור", הסביר לנו בעבר רפופורט.

כמו כן, תתמקד החברה בפיתוח המערכת השלישית, לזיהוי שבץ מוחי, שתושק במהלך 2019. מערכת זו מיועדת להימצא בקרבת מכשירים אחרים בחדרי מיון. כך, מטופלים שיגיעו לחדר המיון, לא יצטרכו להמתין שעות ארוכות או לעבור למקום אחר בבית החולים עבור סריקה דחופה של MRI. "הגיוס החדש יאפשר לנו להמשיך ולפתח מוצרים פורצי דרך המבוססים על טכנולוגיית MRI המוגנת מפני מגנטים. טכנולוגיה זו מספקת לחולים נגישות רבה יותר ל-MRI במצבים קריטיים ובסביבה בטוחה", ציין רפופורט בהודעת החברה.

נזכיר, כי הרבה לפני שפנתה לשוק הרפואי, החברה החלה את דרכה בשוק החקלאי עבורו סיפקה את מערכת FlowScan לריאולוגיה בחקלאות שלדוגמה מאתרת נזקי קרה בקלמנטינות. כמו כן, היא פועלת בשוק התעשייתי, כלומר בתי זיקוק, מפעלים לייצור סיליקון ומפעלים לייצור מונומרים ופולימרים. "עיקר ההכנסות שלנו הוא מהשוק התעשייתי, מהשוק הפרה-קליני (מחקרי) וב-2016 - גם מהשוק הרפואי. וב-2017 - עידן חדש בהכנסות מהשוק הרפואי", הבטיח רפופורט בקיץ שעבר. סביר מאוד להניח כי הגיוס החדש יסייע לו להיכנס לעידן חדש בהכנסות מהשוק הרפואי.

Aspect Imaging

שנת הקמה: 2003 (2014 כחברה שהשוק שלה הוא בעיקר השוק הרפואי, בנפרד מהחברה שמייעדת עצמה לשוק התעשייתי, חקלאי ופרה-קליני)

מה החברה עושה: פיתוח וייצור מערכות MRI קטנות קלות לשימוש, זולות וקטנות במיוחד (כרגע בעיקר עבור כף היד ופגים) במטרה להנגיש כמה שיותר בדיקות MRI לחולים

מייסד ומנכ"ל: אורי רפופורט

סך גיוסי הון עד כה: 150 מיליון דולר

מספר עובדים: קצת מעל 100, בעיקר באתר החברה במודיעין

בעלי מניות עיקריים: סטיוארט רזניק (חברת Wonderful); ערי סטימצקי; חברת נובה טק; חברת Roll אינטרנשיונל (חברה חקלאית)