חיבוק דב מהאופוזיציה? הרצוג ולפיד מעניקים גיבוי לכחלון

השר ליצמן: "התוכנית מסייעת לצעירים על חשבון הסיעודיים" ■ ח"כ ביטן: "הגדלה משמעותית של קצבאות הנכות - הדבר החשוב ביותר כרגע"

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

יום לאחר ששר האוצר משה כחלון הציג את תוכניתו הכלכלית ("נטו משפחה") תוך מידור מוחלט של הממשלה והעומד בראשה בנימין נתניהו, באופוזיציה מעניקים לכחלון גיבוי מלא ופומבי שעשוי להתברר גם כחיבוק דב.

"אם הליכוד ינסה להכשיל את תוכנית כחלון, יש עתיד תצביע בעדה מהאופוזיציה", כתב היום (ד') ח"כ יאיר לפיד בחשבון הטוויטר שלו. כבר אתמול הוא צייץ בעניין: "התוכנית של כחלון טובה למעמד הביניים, טובה לשכבות החלשות, טובה בכלל. שאפו".

גם יו"ר המחנה הציוני וראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, בירך: "לפעמים מותר וצריך להגיד מילה טובה. שר האוצר עשה את מה שצריך היה לעשות כבר מזמן. התוכנית לחיזוק מעמד הביניים היא דבר טוב, חשוב ומבורך. עכשיו צריך להחליף את ביבי". גם המועמד לראשות מפלגת העבודה עמיר פרץ אמר: "אני מקווה שביבי לא יחבל בצעדים הנכונים שיזם כחלון מטעמים קטנוניים של אגו, כהרגלו".

בקואליציה, לעומת זאת, הברכות היו הרבה יותר מסויגות - בעיקר מהכיוון של אנשי הליכוד. ‏"הגדלה משמעותית של קצבאות הנכות היא הדבר החשוב ביותר כרגע - לא נאפשר כל העברה תקציבית עד שלא תיפתר בעיית הנכים", הבהיר יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שבעצמו הפיל בעבר הצעת חוק לשיפור קצבאות הנכים.

גם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש, אמר: "אני שמח שהשר כחלון נזכר שהוא שר האוצר ולא שר התקשורת. מדובר במהלך נכון עקרונית שעדיין יחייב בדיקה מעמיקה. עם זאת, יש לזכור כי ללא תמיכה של רה"מ והליכוד, התוכנית לא תאושר. כחלון לא יזכה לתמיכת הליכוד ללא הגדלה משמעותית של קצבאות הנכים - נושא שחשוב לא פחות מהורדת המס על מכשירי סלולר".

בשעות המאוחרות יותר של הערב נשמעו כבר קולות מעט מפויסים יותר מצד מי שבחרו להזדהות כ"סביבתו של רה"מ", שמסרו כי מדובר בכיוון נכון שצריך "לשקול בחיוב". גם בתגובה המפויסת לכאורה ניכר המסר שלפיו תוכניתו של כחלון היא לא יותר מאשר המלצה לממשלה.

בשעה שקולו של נתניהו עצמו לא נשמע, היה זה מקורבו שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) שבחר לתקוף באופן ישיר את תוכניתו של כחלון. בטקס חתימה על מיזם להקמת מגדל לתגליות רפואיות בין בית החולים רמב"ם לאוניברסיטת חיפה, הטיח ליצמן בכחלון שנכח גם הוא בטקס: "תוכנית ההטבות שלך מסייעת לצעירים ולטלפונים, על חשבון המבוגרים והסיעודיים".

ליצמן, נזכיר, טרח להכניס כבר בהסכם הקואליציוני עליו חתם לפני שנתיים סעיף הקובע כי הממשלה תקדם ביטוח סיעודי ממלכתי, אולם הממשלה לא עשתה זאת למרות איומיו של ליצמן במשבר קואליציוני. המתנגד העיקרי לתוכנית של ליצמן הוא כחלון, שלא מוכן למתווה במסגרתו תמומן התוכנית באמצעות הגדלה של 0.5% במס הבריאות. במערכת הפוליטית מעריכים כי גם אם ליצמן יחליט לחמם את הזירה ולאיים שוב במשבר קואליציוני, הרי שהאקדח שלו ריק מכדורים - זאת בעיקר בשל החשש של המפלגות החרדיות מהליכה לבחירות מוקדמות על רקע התחזקותו של יאיר לפיד.

אם ליצמן יבחר בכל זאת להוביל את ההתנגדות לתוכנית של כחלון, לא מן הנמנע כי מי שיעמוד מאחורי ההתנגדות הזו הוא מקורבו, ראש הממשלה נתניהו. מנגד, יש מי שמעריך היום כי נתניהו יעדיף "לספוג את העלבון" מכחלון לפחות במקרה הנוכחי, אחרי שהוא עצמו כופף את כחלון בפרשת תאגיד השידור הציבורי.

כחלון, מצידו, הפגין היום ביטחון מלא בכך שהתוכנית שהציג תעבור את כל המשוכות: "תוכנית 'נטו משפחה' תעבור את הממשלה והיא תעבור גם את הכנסת". לדבריו, "זה נושא ערכי, מוסרי וחברתי לטובת מעמד הביניים. אין לי ספק שהתוכנית תעבור as is'', במלואה".