בעקבות "טיסת האימה": חברות תעופה מעלות את הפיצוי לנוסעים

חברות תעופה גדולות כמו דלתא ואמריקן איירליינס מחדדות את הנהלים לרישום יתר, מתחייבות להודיע מראש לנוסעים שלא יוכלו לעלות על הטיסה, ואף מעלות משמעותית את סכומי הפיצוי

טיסת האימה של יונייטד איירליינס / צילום מסך מיוטיוב
טיסת האימה של יונייטד איירליינס / צילום מסך מיוטיוב

ימים ספורים אחרי שחברת התעופה יונייטד איירליינס הודיעה על שינוי מדיניות הטסת אנשי הצוות שלה, בעקבות "טיסת האימה" שבה אנשי הצוות של החברה גררו נוסע והורידו אותו מהמטוס כדי לפנות את המושב לאיש צוות - חברות תעופה נוספות מכריזות כי ישנו את המדיניות במקרים דומים, במטרה לזכות בדעת קהל אוהדת ולמגר תופעות דומות.

קיראו עוד ב"גלובס"


יונייטד, שמנסה לצמצם את הנזקים שנגרמו לה בעקבות האירוע המתוקשר, הכריזה בסוף השבוע כי שינתה את המדיניות לגבי הזמנת מקום בטיסות עבור אנשי הצוות, כך שהמקום עבורם יובטח בטווח זמן של לפחות שעה לפני ההמראה, כלומר פרק זמן שבו הנוסעים עדיין לא עלו למטוס. לדבריה, שינוי זה הוא צעד ראשון בשינוי מדיניות שנועד "לספק את חוויית הלקוח הטובה ביותר".

לפי פרסומים בארה"ב, ליונייטד מצטרפות כעת חברות תעופה נוספות: דלתא, למשל, הודיעה כי היא מעלה את הפיצוי שתעניק לנוסעים שיתבקשו לוותר על מקומותיהם בשל רישום יתר (Over Booking) לסכום שעשוי להגיע לכ-10,000 דולר.

מדובר בסכומי תקרה שיעמדו לרשות אנשי הצוות שבהם יוכלו להשתמש לפי שיקול דעתם: נציגי החברה העומדים בשער העלייה למטוס יוכלו להציע עד 2,000 דולר במקום תקרה של 800 דולר (לפי מרחק הטיסה), ואילו במקרים שבהם עמדה התקרה על 1,350 דולר יוכלו נציגי החברה להציע 9,950 דולר כפיצוי לנוסע שיורד מהטיסה.

גם אמריקן איירליינס עדכנה את נהליה, והצהירה כי לא יקרה מצב שבו נוסע יורד מטיסה אחרי שכבר עלה למטוס. החברה לא מסרה את סכומי הפיצוי שתעניק לנוסעים שלא יעלו על הטיסה, אולם ציינה כי נציגיה בשערי העלייה למטוס מונחים להעניק פיצוי הוגן לנוסעים שיתנדבו לרדת מטיסות במקרים של רישום יתר.

חברת התעופה ג'ט בלו הודיעה גם היא על חידוד הנהלים. במקרים של רישום יתר היא דואגת להודיע לנוסעים שעשויים לרדת מהטיסה בטווח של ארבע שעות מראש, אולם כעת היא בוחנת אפשרות לתת לעובדיה להציע פיצויים בהתאם לנסיבות.

...
WOBI

קריאה להתערבות ממשלתית

תופעת רישום היתר אופיינית לכל חברות התעופה, והיא אמורה למנוע מצב שבו טיסות שפוטנציאליות אמורות להיות בתפוסה מלאה ייצאו לדרכן במושבים ריקים. הסטטיסטיקות מייצרות תחשיב שונה לכל טיסה לפי מקרים של נוסעים שרכשו כרטיסים ולא הגיעו לטיסה או ביטלו אותה ברגע האחרון, ולפיכך מייצרים מצב של רישום יתר על הטיסה.

מה שעוד עשוי לגרום לכך הם אנשי צוות שמופיעים לאותה טיסה, בדומה למקרה של יונייטד, ואז כדי שיוכלו לעלות לטיסה - מורדים נוסעים שרכשו כרטיסים. התגמול שאמורים הנוסעים לקבל הוא פיצוי כספי, כרטיס טיסה חלופי וכדומה. לרוב נציגי החברות מחפשים נוסעים בודדים שפוטנציאלית עשויים להיות גמישים יותר בלוחות הזמנים, והליך ההתמקחות על היקף הפיצוי נעשה בישורת האחרונה לפני העלייה למטוס.

מדי שנה עשרות אלפי נוסעים נאלצים לוותר על מקומותיהם בטיסות, חלקם מרוצים מהפיצוי ומשהות נוספת ביעד (לרוב כיממה), אולם במקרים מסוימים תמונת המצב לא אידיאלית. לפי דוברות דלתא העולמית, בשנה שעברה אחד מתוך 100 אלף נוסעים בחברה לא עלה לטיסה במצב של רישום יתר - סך הכול כ-1,200 נוסעים.

בעקבות התקרית האלימה ביונייטד, אומר משרד התחבורה האמריקאי כי הנושא ייבחן גם בהיבט החוקי של השלכות רישום היתר במטוסים, ומצד המחוקקים נשמעה קריאה להתערבות ממשלתית.

גם ארגוני צרכנים בארה"ב קוראים להתערבות ממשלתית כדי להבטיח שמקרים דומים לא יישנו, ומפנים אצבע מאשימה להיעדר התחרות בין חברות התעופה האמריקאיות. לדברי הארגונים, "מצב שבו ארבע חברות מבצעות יותר מ-80% מהטיסות הפנימיות ברחבי ארה"ב מוביל לא רק לכך שהצפיפות במטוסים עולה, המושבים מתכווצים והשירות לערים קטנות יותר מצטמצם - אלא גם להיעדר תחרות".