נמשכת הסחבת בטיפול בעתירות על מס על דירה שלישית

שבועיים לאחר שהמדינה העבירה את תגובתה לבג"ץ טרם נקבע מועד או הרכב שופטים לדיון ■ עשרות אלפי בעלי דירות מחכים להחלטה על החוק ועל ההטבה למוכרי הדירה השלישית

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

הטיפול בעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד מס ריבוי דירות (דירה שלישית) ממשיך להתנהל בעצלתיים. ארבעה וחצי חודשים לאחר שהחוק כבר נכנס לתוקף, המדינה העבירה את תגובתה לבג"ץ לאחר בקשת דחייה שאושרה על ידי בית המשפט, אך כמעט שבועיים חלפו וטרם נקבע מועד לדיון או הרכב שופטים שידון בעתירות שהוגשו כנגד החוק.

נציין כי במרבית הזמן שעבר מאז הוגשה תגובת המדינה חל חג הפסח, אך מכיוון שמדובר בחוק שכבר נמצא בתוקף זמן רב וככל שעובר זמן נוסף אי הבהירות רק הולכת וגדלה, היה ראוי שההתקדמות בטיפול בתיק תהיה מהירה יותר ושבית המשפט יקבע לפחות מועד לדיון.

נזכיר כי מספר ימים לפני מועד הגשת התגובות ביקשו הן המדינה והן הכנסת דחייה של כשבועיים במתן ההתייחסויות לבית המשפט. העותרים השונים, שקיבלו גם הם את הבקשות לדחייה, התנגדו למהלך ודרשו מבית המשפט שאם יסכים לדחייה ייתן צו ביניים שיקפיא את החוק. גם במקרה זה בית המשפט לקח שהות ארוכה עד שאישר את הארכה למדינה למרות שהמועד הרשמי להגשה כבר עבר.

במקביל, היום (ד'), העבירו חלק מהעותרים, המיוצגים על ידי עוה"ד יובל יועז ודורון ברקת, פנייה לבית המשפט העליון במסגרתה הם מבקשים להגיב על תגובת המדינה והכנסת הנוגעת לעתירות שהוגשו. נזכיר כי בתגובתן המשיכו האחרונות לטעון כי אמנם נפל פגם בהליך החקיקה, אך לטעמן לא מדובר בעילה לביטול החוק.

בינתיים, עשרות אלפי בעלי דירות להשקעה המחזיקים ביותר משלוש דירות ממתינים לראות מה יהיה עם החוק, וכפועל יוצא גם עם ההטבות שהובטחו למי שימכור את הדירה הנוספת עד אוקטובר 2017.

בשל התעכבות ההליכים בבג"ץ הודיעה רשות המסים כי היא דוחה את מועד החובה בדיווח הקשור לחוק מיסוי דירה שלישית. על פי החוק, שכאמור נכנס לתוקפו בתחילת השנה, היו צריכים בעלי הדירות המרובות לדווח לרשות עד סוף חודש מארס, אך בשל אי הוודאות בכל הנוגע לחוק ולבג"ץ, החליטו ברשות המסים לדחות את מועד הדיווח בשלושה חודשים - לסוף חודש יוני. למרות הדחייה, גם מועד זה כבר מתקרב.

במקביל, באותו הדיווח של רשות המסים נמסר כי חלק מהציבור כבר נוהג בחוק כאילו הוא מעשה עשוי ומאות בעלי דירות כבר החליטו למכור את הדירות הנוספות שבבעלותם ואף להגיש לרשות המסים דרישה לנצל את ההטבה שבחוק, הכוללת מענק בגובה של עד 85 אלף שקל למוכר דירה להשקעה שיקוזז ממס השבח שיהיה עליו לשלם בעקבות המכירה.

נזכיר כי הטבה זו הותנתה בחוק המקורי בכך שבעלי הדירות הנוספות ימכרו את הדירות עד סוף אוקטובר 2017, ואי הוודאות בעניין גדלה.