פיתוח ישראלי: מסמכים "חכמים" שיתריעו מפני גניבתם

הניירות החכמים של קבוצת שדמה עובדים פחות או יותר בדומה לסיכות ולמדבקות אבטחה שמוצמדות לבגדים או למוצרים יקרים בחנויות, ומצפצפות ברגע שמישהו הוציא את הפריט מהחנות בלי לשלם עליו

קבוצת שדמה / צילום: איל יצהר
קבוצת שדמה / צילום: איל יצהר

בזמן שחברות ענק בעולם משקיעות הון בהגנה על רשתות מחשב פנימיות מחשש למתקפות סייבר  ומסוסים טרויאנים שגונבים להם מידע סודי, ניירת רגישה ממשיכה להסתובב בין המשרדים ועמדות העבודה ומהווה טרף קל לגניבה מצד גופים מתחרים: קבוצת שדמה הישראלית טוענת שמצאה פתרון גם לבעיה הזאת, באמצעות "ניירות חכמים" שיודעים לספק התרעה, שקטה או קולית על כך שמישהו גנב אותם.

הניירות החכמים של קבוצת שדמה עובדים פחות או יותר בדומה לסיכות ולמדבקות אבטחה שמוצמדות לבגדים או למוצרים יקרים בחנויות, ומצפצפות ברגע שמישהו הוציא את הפריט מהחנות בלי לשלם עליו. אלא שבמקרה של הנייר החכם, שנקרא Tagit, אין שום סיכה שמוצמדת אליו והוא נראה ומרגיש כמו דף נייר רגיל - כזה שמסתובב בכל מדפסת משרדית.

הטכנולוגיה שעליה מבוסס הנייר המאובטח של קבוצת שדמה פותחה בידי ולדימיר מנוב והיא כוללת רשת דקיקה ובלתי נראית שמהווה חיישן, שפועל גם במקרה שהנייר קרוע, מקופל או מקומט. ברגע שהנייר מוצא מאזור שהוגדר כאזור מוגן - מערכת התרעה ייעודית תדע על כך: "חברות עסקיות וארגונים ציבוריים וממשלתיים בכל בעולם משקיעים מאמצים עצומים לאבטחת ה-IT שלהם - בזמן שהוצאת מידע רגיש וסודי שערכו לא יסולא בפז יכול לצאת מאותם ארגונים בדרכים פשוטות מאוד", אומר מנכ"ל שדמה, דרור מור: "הנייר החכם שלנו, שנראה כמו כל נייר מדפסת תמים שקונים בחנות מצמצם משמעותית זליגה של מידע רגיש מארגונים. מקרים רבים של זליגת מידע, גם כאלה שיש להם פוטנציאל של נזק רב לארגון, מתרחשים דווקא בהיסח הדעת ובלי כוונה זדון. אנחנו משוכנעים שיש לנו פתרון שמאפשר בדיקה פשוטה, שקופה ובלתי מפלה של מסמכים שיוצאים ממתחמים שארגון רוצה להגן על המידע שנמצא בהם".

בקבוצת שדמה מספרים שענקית הטכנולוגיה מקוריאה הדרומית, סמסונג כבר בחנה, התרשמה והכניסה לשימוש את הניירות החכמים Tagit וכך, גם בגופים ביטחוניים בישראל מגלים בטכנולוגיה החדשה עניין רב: "הטכנולוגיה שלנו מתבססת על חלקיקים אלקטרו-מגנטיים לרמה מיקרונית ורשמנו עליה פטנט", אומר דן וסלי, שותף ומנהל תחום מודיעין והגנת מידע בקבוצת שדמה: "הנייר עצמו מיוצר באירופה ואם תשווה אותו לדפים רגילים שתמצא בחנות כלי כתיבה לא תרגיש בשום הבדל. הוא כמובן יקר יותר מכל נייר פשוט אחר, אבל בשל כך השימוש בו הרבה יותר מבוקר והעובדים נדרשים להדפיס פחות דפים או רק את מה שנחוץ והכרחי. אחרי הכל, ביטחון עולה כסף וזאת תשובה מצוינת לבעיה של ריגול תעשייתי או למקרים שבהם בעלי תפקידים רגישים 'לוקחים את העבודה הביתה' ומוציאים מהארגונים שלהם מידע שצריך להישמר בכספת".

הקבוצה מעסיקה כ-40 עובדים בשני אתרי פעילות, בתל אביב ובהרצליה. החברה הוקמה ב 2006 בידי שלמה הרנוי ודרור מור, ופעילותה מתמקדת בעיקר בתחום ביטחון המולדת (Homeland Security), תוך מתן פתרונות אבטחה הוליסטיים ללקוחות שונים ברחבי העולם.

צוות המנהלים והעובדים בחברה מורכב ברובו מיוצאי ארגונים ביטחוניים, שצברו ניסיון בתחומי האבטחה, המודיעין והסייבר: "הנייר המאובטח מהווה מבחינתנו מוצר משלים לחבילת מוצרים שאנחנו מציעים למען הגנה על מידע רגיש, שכן במשך שנים חברות מיקדו את מאמציהן בהגנה על ה-IT שלהן מבלי שנתנו את תשומת הלב הנכונה לבעיה אחרת, שמאיימת עליהם לא פחות", אומר וסלי.