ביולייט פועלת למכירת פעילות לסינים בעשרות מיליוני דולרים

חתמה על מזכר הבנות להשקעה בחברה בת אשר פיתחה טכנולוגיה לביצוע ניתוח לטיפול בגלאוקומה

ישראל מקוב ובלה לוסטיג  / צילום:יעל אילן
ישראל מקוב ובלה לוסטיג / צילום:יעל אילן

חברת ביולייט, בהובלת היו"ר ישראל מקוב ובניהולה של סוזנה נחום-זילברברג, אשר מפתחת טכנולוגיות שונות בתחום רפואת העיניים, חתמה על מזכר הבנות למכירת המוצר המוביל שלה, והיחיד כרגע המניב לה הכנסות ישירות, לחברה סינית. מניית ביולייט מטפסת היום  בכ-8.5% ובהתאם החברה נסחרת לפי שווי של 280 מיליון שקל. מדובר באיי-אופטימה, חברה שהייתה חלק מן הפורטפוליו של ביולייט ההיסטורית עוד לפני כניסתו של מקוב, פיתחה טכנולוגיה לביצוע ניתוח לטיפול בגלאוקומה באמצעות לייזר. ביולייט מחזיקה בה 70%.

על פי מזכר ההבנות, שכרגע הוא בלתי מחייב, החברה הסינית תשקיע 7 מיליון דולר באיי-אופטימה, עבור 19% מהמניות לפי שווי של 30 מיליון דולר לחברה, ותקבל רישיון בלעדי לשיווק המוצר של איי-אופטימה בסין. לאחר שישה חודשים, הרוכשת תרכוש מבעלי המניות הקיימים באיי-אופטימה, ביניהם ביולייט, מניות נוספות כך שהיא תעלה להחזקה של 60% בחברה, וזאת תמורת 17.2 מיליון דולר ולפי שווי של 42 מיליון דולר.

בשני שלבים נוספים, הצפויים ב-2019 ו-2021, תרכוש החברה הסינית את יתר המניות באיי-אופטימה במחיר שייקבע על בסיס רווחי איי-אופטימה, וישקף לחברה שווי של בין 40-56 מיליון דולר.

מערכת הטיפול בגלאוקומה של איי-אופטימה מאושרת לשיווק כבר היום בסין וכן באירופה, ישראל, מקסיקו, פרו וקנדה. לאיי-אופטימה כבר יש חברה בת בסין שהוקמה כדי לשווק את מוצריה במדינה זו.

נזכיר כי לפני מספר חודשים ביולייט הודיעה על הכנסת משקיע סיני לביולייט עצמה, אולם השקעה זו בוטלה כאשר ממשלת סין הגבילה את הוצאת הכספים מן המדינה.

הכנסות ביולייט ב-2016 עמדו על 2.1 מיליון שקל, אשר רובם הגיעו מפעילות איי-אופטימה, וההפסד של החברה עמד על 21.8 מיליון שקל. בקופת החברה 25 מיליון שקל והיא שרפה 27 מיליון שקל עבור פעילותה השוטפת בשנה שחלפה.

את ההכנסות מן המכירה, אם וכאשר יתקבלו, תשקיע ביולייט במוצרים נוספים שהיא מפתחת, אשר עדיין לא הגיעו לשלב המכירות, וביניהם שתל תוך עיני לטיפול בגלאוקומה, מוצר לאבחון והנחיית טיפול בעין יבשה, מוצר לטיפול בעין יבשה ומוצר נוסף המהווה פלטפורמה להולכת תרופות לתוך העין. כמו-כן מחזיקה ביולייט ב-35% מחברת מיקרומדיק המפתחת בדיקות לאבחון סרטן.

נראה כי למרות שהחזון של ביולייט הוא להקים אשכול של חברות בתחום מסוים, אשר ייהנו מסינרגיות זו עם זו, איי-אופטימה כרגע אינה מתאימה לאשכול בתחום רפואת העיניים, ולא תהפוך לערוץ השיווק של יתר מוצרי החברה. זאת כנראה משום שהחברה לא הצליחה לבנות הכנסות משמעותיות, וכן משום שהמוצר שלה הוא מכשיר רפואי ניתוחי, ולא מוצר מהעולם התרופתי - תרופה, בדיקה, או כלי להולכת תרופות - כמו יתר מוצרי החברה. כמו-כן, ביולייט זקוקה לכסף שהאקזיט באיי-אופטימה יכול להניב.