בנק דקסיה ימכור רבע מתיק האשראי למוסדיים ויחלק דיבידנד

הבנק, העוסק בעיקר בהעמדת אשראי לרשויות מקומיות, מבצע את המהלך כדי להגיע לתשואה על ההון של 10% תוך שנתיים לעומת 5%-6% בלבד כיום ■ המניה מזנקת

אוליבייה גוטמן, מנכ"ל דקסיה / צילום: יצחק כהן
אוליבייה גוטמן, מנכ"ל דקסיה / צילום: יצחק כהן

לאחר שנפתרה הסוגיה הסבוכה של מבנה בעלי המניות בבנק דקסיה ישראל , ורגע לפני שהבנק, העוסק בעיקר בהעמדת אשראי לרשויות מקומיות, מועמד למכירה, הוא מתניע מהלך לשיפור רווחיותו. היום הודיע הבנק, שבשליטת דקסיה העולמי, כי בכוונתו להוציא אל הפועל תוכנית שתביא לכך שבתוך שנתיים הבנק יגיע לתשואה על ההון של 10%, לעומת 5%-6% בלבד כיום.

התוכנית של דקסיה כוללת שני צעדים מרכזיים: הראשון הוא מכירה של כ-25% מתיק האשראי שלו למוסדיים (קרי מכירה של 1.65 מיליארד שקל), והשני הוא חלוקת דיבידנד בהיקף דרמטי של כחצי מיליארד שקל, המהווה כמחצית מההון העצמי של הבנק בתוך שנתיים. חלוקת הדיבידנד תתאפשר לאחר מכירת תיק ההלוואות, מה שישחרר לבנק הון המרותק היום אל מול אותן ההלוואות.

שני הצעדים הללו ייעלו את מבנה ההון של הבנק, ויאפשרו בקלות ובמהירות יחסית לשפר את שיעור הרווחיות. בשוק ההון אהבו את ההודעה, ונכון לשעות הצהריים טיפסה מניית הבנק בכ-9% לשווי שוק של 820 מיליון שקל, המהווה מכפיל הון של 0.9.

תיק עם סיכון נמוך וריכוזיות גבוהה

מכירת תיק האשראי למוסדיים צפויה כבר בחודשיים הקרובים, כאשר קודם לכן יידרש אישור אסיפת בעלי המניות בסוף החודש הבא ואישור בנק ישראל למהלך. נזכיר כי דקסיה מחזיק בתיק אשראי בהיקף של 6.3 מיליארד שקל, רובו ככולו למגזר הרשויות המקומיות. אמנם מדובר במגזר בסיכון נמוך, אבל גם בקבוצה מצומצמת יחסית של לווים, המביאים לכך שריכוזיות תיק האשראי של דקסיה גבוהה.

בנק ישראל הקשיח בשנים האחרונות את המגבלות, במיוחד בכל הקשור ללווים גדולים בכל בנק. כתוצאה מכך דקסיה נאלץ לעמוד במגבלות קשות. כך למשל, בעוד יחס הלימות ההון ליבה בבנקים האחרים עומד על 10-11%, בדקסיה הוא יותר מכפול ומגיע ל-22.7%. יחס הון גבוה פוגע ביכולת הבנק לייצר תשואה גבוהה על ההון, ואכן בפרמטר זה מפגר דקסיה אחרי מרבית הבנקים. כל זאת על אף שדווקא לבנק יחס יעילות טוב של 35%-40% בלבד (לעומת 60-70% ברוב הבנקים), וזאת בזכות מבנה הוצאות רזה.

לפני קרוב לשנה וחצי התחלפה הנהלת הבנק, ובמקום המנכ"ל הוותיק דוד קאפח, מונה לתפקיד אוליבייה גוטמן, שכיהן לפני כן כסמנכ"ל הכספים של הבנק. ההנהלה החדשה החליטה לטפל בחולשה בנושא הרווחיות, והודיעה היום על התוכנית. לפי הערכות, צעדים אלה לא צפויים להשפיע על עיתוי מכירת הבנק, ודקסיה העולמית צפויה להתחיל בתהליך זה בקרוב. התוכנית לשיפור הרווחיות אמורה לסייע לה בתהליך המכירה.

מכירת תיק ההלוואות למוסדיים תקטין למעשה את ריכוזיות תיק האשראי, ותביא להקלה בדרישות הרגולטוריות הנוקשות עימם מתמודד הבנק. התיק שיימכר כמקשה אחת, צפוי לפי הערכות לכלול כ-30 לווים מהתחום המוניציפאלי. מדובר בלווים בדירוג גבוה, ולכן גם רמת המרווחים בהלוואות הללו נחשבת לנמוכה, ועומדת על פחות מ-2%. עוד נציין כי דקסיה ימשיך לתפעל את ההלוואה, ולהחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-50% מהן, כך שמבחינת הלווים, לא צפוי שינוי בהתנהלות מול הבנק.

מכירת רבע מתיק האשראי של הבנק תפגע בהכנסות המימון של דקסיה, אולם בדקסיה מתכוונים לפצות על כך הן באמצעות גביית עמלות מהמוסדיים בגין תפעול ההלוואות, והן בעקבות צמיחה של תיק האשראי. דקסיה מתכוון להיכנס לתחומי פעילות חדשים, ובהם ליסינג, נדל"ן מניב, תחבורה ציבורית ותשתיות. יחד עם זאת, עיקר הפעילות של הבנק תמשיך להיות ברשויות המקומיות.

היתרון: ריתוק פחות הון

היתרון המרכזי במהלך של מכירת ההלוואות ומתן הלוואות חדשות בתחומים אחרים, הוא שבגין אותן הלוואות חדשות, יוכל דקסיה לרתק פחות הון לעומת ההלוואות של לקוחותיה הגדולים אותן היא מוכרת.

הקטנת החשיפה של דקסיה ללוויה הגדולים, תאפשר לו גם להשתחרר מחלק מהשיפויים שהוא נאלץ לקחת מבעלת השליטה שלה, ובשנים האחרונות מבנקים ישראלים כדי לעמוד בדרישות ההון של בנק ישראל.

מבחינת דקסיה, מכירת תיק ההלוואות אינה צעד חד-פעמי. דקסיה מתכוון להגדיל משמעותית את פעילות שיתופי הפעולה עם המוסדיים, ולמכור להם בעתיד תיקי הלוואות נוספים, שיאפשרו לה לפנות הון, ולתת אשראי חדש.

מהלך זה מתבצע זמן קצר לאחר שביהמ"ש אישר את הסכם הפשרה שגובש בין בעלי המניות השונים בדקסיה, וזאת לאחר שנים של סכסוכים משפטיים. מבנה המניות בדקסיה כולל לא פחות מחמישה סוגים. מבנה שכזה הביא לטענות קיפוח מצד חלק מבעלי מניות הציבור. לאחר תהליך ארוך של מגעים בין בעלי המניות השונים, גובש בסופו של דבר מתווה לאיחוד המניות, לאחריו יחולק דיבידנד של 25 מיליון שקל. בעקבות האיחוד, אוצר השלטון המקומי שמחזיק ב-17% מזכויות ההצבעה, אך רק ב-0.04% מזכויות ההון, יעבור להחזקה של 6.5% בזכויות ההון וההצבעה, ותפחת נציגותו בדירקטוריון, וזכויות ההצבעה של הציבור יושוו להיקף זכויותיהם בהון (כ-35%).

במשך שנים נתקע בנק דקסיה במקום. עם מגבלות הון כמעט בלתי אפשריות, סכסוכים משפטיים בין בעלי המניות ובעלים (דקסיה העולמית) שהולאם על-ידי ממשלות צרפת ובלגיה, לא היה לבנק הרבה סיכוי לבצע מהפיכה.

אלא שבשנה האחרונה החל המפנה - סוף סוף הושגה הסכמה בין בעלי המניות על איחוד סוגי המניות השונים, מה שמאפשר לבנק לצאת לדרך חדשה. השלב הבא יהיה למכור את השליטה בבנק, כפי שבדקסיה העולמית רוצים לעשות מזה מספר שנים.

ישנם לא מעט גופים פיננסיים על המדף, ואין ממש תור של רוכשים, אלא שבמקרה של דקסיה המצב עשוי להיות שונה. ראשית דקסיה הוא בנק נישתי הממוקם בנישה טובה - הרשויות המקומיות, סקטור שהוא בעל סיכון נמוך. הוא גם נהנה ממבנה הוצאות רזה ויחס יעילות טוב.

כמו-כן ניתן לבצע לא מעט מהלכים להשבחת הבנק - הראשון שבהם הוא המהלך שהוכרז היום. בשלב הבא יכול מי שירכוש את הבנק להרחיב את פעילותו, כמו למשל, להכניס אותו לתחום הקמעונאות, ולהתמקד במגזר עובדי הרשויות המקומיות, הנחשב מגזר גדול למדי - זאת בדומה לבנק יהב העובד עם עובדי המדינה או בנק מסד העובד עם אוכלוסיית המורים. כניסה לתחום הקמעונאי תאפשר גם גיוס פקדונות במגזר זה, ותשפר את יעילות גיוס המקורות של הבנק. אפשרות נוספת היא שדקסיה יכול להפוך להיות בנק אינטרנטי.

לדקסיה סיפור מעניין, שעשוי להביא להתעניינות הן מצד בנקים מקומיים והן מצד גופים זרים. אלא, שלצד זאת עולה שאלת המחיר - כבר היום דקסיה נסחר במכפיל הון של 0.9, וסביר כי בעליו גם ידרשו פרמיית שליטה, כך שלא מדובר בעסקה זולה.

ולכן, סביר שמי שירכוש אותו יסכים לשלם את המחיר רק אם הוא מתכנן השבחה והתרחבות, שיהפכו את דקסיה לשחקן משמעותי יותר בשוק הבנקאות בישראל.

דקסיה
 דקסיה