מחזיקי האג"ח של פולאר מבקשים להשתלט על החברה

לפולאר חוב אג"ח של כ-100 מיליון שקל, ונוסף על כך חייב בעל השליטה, זיל פלדמן, כ-150 מיליון שקל לבנק דיסקונט שמימן לו את רכישת השליטה

זיל פלדמן / צילום: תמר מצפי
זיל פלדמן / צילום: תמר מצפי

זיל פלדמן, הבעלים האמריקאי של חברת פולאר השקעות, ממשיך לבקש ממחזיקי האג"ח של החברה זמן להשבחת נכסיה, אולם נראה כי סבלנותם של אלה האחרונים מתחילה לפקוע, ובימים האחרונים הם אישרו לנאמן ולנציגות "להתקדם לשם עריכת הסדר חוב מפורט", שבמסגרתו הם מעוניינים להשתלט על החברה.

זאת שבועות ספורים לאחר שהמחזיקים דחו הצעה להסדר שפרסמה החברה, שכללה בין היתר דחיית תשלומים תוך שיפור תנאי ריבית האג"ח, וביטחונות נוספים שהציע פלדמן להעניק להם.הסדר החוב הנוכחי, המתגלגל זה זמן בפולאר, בהיקף של קרוב ל-100 מיליון שקל, הוא השני שמגבשת החברה תוך כשלוש שנים. זאת לאחר שבסוף שנת 2013 אישר ביהמ"ש הסדר חוב בחברה בהיקף של כ-120 מיליון שקל.

פולאר עדכנה כבר בחודש ספטמבר האחרון, כי הצליחה לגבש מתווה עקרונות מול מחזיקי האג"ח שלה, שלדבריה אז "נועדו להתאים את התנאים שנקבעו בהסדר החוב הקודם למציאות הנוכחית, ולצורך של החברה להגן ולהשביח את נכסיה במטרה לאפשר עמידה בהתחייבויות", אולם מאז המו"מ לא הושלם.

איציק תורג'מן, מנכ"ל ויו"ר פולאר, אמר היום ל"גלובס" כי "בלי קשר להצעה שהוגשה על-ידי המחזיקים, אנחנו במו"מ מול הנציגות במטרה לגבש הסדר שיהיה מוסכם על שני הצדדים". עוד הוא מוסיף, כי "בעל השליטה והחברה פעלו ופועלים כדי להשביח את נכסיה ולהצעיד אותה לדרך חדשה".

נכון להיום נסחרת פולאר השקעות בבורסה באמצעות אג"ח בלבד (ח'), שהונפקו ב-2007 ומשקפות חוב של כ-100 מיליון שקל. נכסיה המרכזיים של החברה הם השותפות בפרויקט בהולילנד (60%) שעד היום הושלמה בו הקמת שמונה בנייני מגורים עם כ-640 דירות, כ-2,700 דונם מצפון לצומת גולני שבגליל ושותפות (50%) בחברת הזרע, המחזיקה בחוות חקלאיות.

תביעות הדדיות

פולאר השקעות הייתה בעבר חברת החזקות מגוונת ורווחית. את השליטה בה רכש פלדמן לפני כעשור מידי חברת לידר שהשתייכה לקבוצת שרם-פודים-קלנר.

פלדמן, שהוצג בזמנו כאיל נדל"ן אמריקאי, הזרים בסוף שנת 2006 הזרים סכום של יותר מ-200 מיליון שקל, תמורת הקצאה של כ-40% ממניות פולאר, מהלך שנעשה לפי שווי חברה של יותר מחצי מיליארד שקל (אחרי הכסף).

לאחר שחתם על הסכם הרכישה, זמן קצר לפני המשבר הכלכלי העולמי, הפגין פלדמן אופטימיות מרשימה, כשהצהיר כי "בשנתיים הקרובות נבצע פרויקטים בהיקף של 1 מיליארד דולר", עם תוכניות להפוך את פולאר לחברת נדל"ן בינלאומית. אלא שמאז הידרדרה החברה מדחי לדחי, נפגעה מהשקעות שונות שביצעה וסבלה מהפסדים כבדים שסללו את הדרך להסדר החוב הראשון.

נוסף על כך, נפגעה פולאר השקעות גם משותפותה בפרויקט הנדל"ן הולילנד בירושלים, שממנו קיווה פלדמן לתזרים מזומנים משמעותי, אולם התוכניות לפרויקט השתבשו בעקבות פרשת השוחד הקשורה בפרויקט. על רקע הידרדרות מצבה הפיננסי, כבר ב-2009 החליטה פולאר לפעול למיקוד הפעילות ולמימוש נכסים, כולל הלוואה של קרוב ל-100 מיליון שקל שקיבלה מקרן המנוף אוריגו.

בסוף 2011 החלה פולאר, אז תחת ניהולו של אורי שני (לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה), במגעים להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח. הללו גילו לאכזבתם כי למרות שפלדמן הוצג כטייקון בתחום הנדל"ן מעבר לים (ככל הידוע גם היום מחזיק פלדמן בפעילות עסקית משמעותית, בעיקר בארה"ב), הרי שבכל הנוגע להשקעה של כספו בפולאר, זו הייתה מוגבלת בלשון המעטה.

מחזיקי האג"ח טענו כי פלדמן הוא "אולי טייקון בארה"ב, אבל בישראל הוא רוצה שנשלם לו את הכרטיס לאוטובוס". גם במגעים להסדר החוב הנוכחי, השקעתו המוגבלת של בעל השליטה מקשה במשך חודשים ארוכים על גיבושו הסופי.

מחזיקי האג"ח של פולאר אינם הנפגעים היחידים של פלדמן. את עיקר הנזק בגין ההרפתקה הכושלת שלו בישראל משלם בנק דיסקונט, שמימן לו את רכישת השליטה בחברה באמצעות הלוואה בהיקף של כ-150 מיליון שקל. מאז אוגוסט האחרון נמצאים הצדדים בהליך גישור, לאחר תביעה להחזר חוב שהגיש דיסקונט נגד פלדמן, ואף בקשה שהגיש בעבר להכריז עליו כפושט רגל, מול תביעה שהגיש פלדמן עצמו נגד הבנק. לאחרונה הגיש פלדמן תביעה נוספת נגד המוכרת, חברת לידר ובכיריה, בטענה לנזקים שנגרמו לו מהרכישה בסכום של כ-200 מיליון שקל (עם זאת, היקף התביעה לצורכי אגרה עומד על 50 מיליון שקל).