קרדן אן.וי ממשיכה לחפש קונה לחברת תה"ל

מכירת תה"ל, העוסקת בביצוע וניהול פרויקטים בתחומי המים והחקלאות, נדרשת לצורך החזר חלק מחובותיה של קרדן אן.וי למחזיקי האג"ח

הפרויקט של תה"ל ברוסיה / צילום: אתר החברה
הפרויקט של תה"ל ברוסיה / צילום: אתר החברה

חברת קרדן אן.וי מבקשת להתקדם בהליך למכירת החברה הבת תה"ל כדי להימנע מעימות אפשרי עם מחזיקי האג"ח שלה. באחרונה פנתה קרדן אן.וי לכמה גופי השקעות מקומיים וזרים בבקשה להגיש לה הצעות לרכישת תה"ל. כמה מאותם גופים אכן הגישו הצעות ראשוניות ולא מחייבות, אבל דומה כי הצעות אלה רחוקות לפי שעה מהתמורה שמבקשת קרדן אן.וי לקבל.

לפי הערכות בשוק, ביקשה קרדן אן.וי בתחילה למכור את תה"ל לפי שווי חברה של לפחות 200 מיליון אירו, אבל כעת כבר תסכים ברצון גם לסכום נמוך יותר של 150 מיליון אירו בלבד. עם זאת, גם מחיר זה אינו מלהיב לפי שעה את המשקיעים, ולא מן הנמנע כי בסופו של דבר יסתכם המחיר הסופי ב-100 מיליון אירו ואף פחות מכך.

קרדן אן.וי מנהלת בחודשים האחרונים הליך מסודר למכירת תה"ל. החברה שכרה בנקאי השקעות מקומי ופתחה חדר מידע למתעניינים. את ההליך המכירה מובילים איתן רכטר, מבעלי השליטה בקרדן אן.וי, יחד עם מנכ"ל החברה, אריאל חסון, ומנכ"ל תה"ל, סער ברכה.

ירידה של 23% בהכנסות השנתיות

בקרדן אן.וי רואים את חברות ההנדסה והתשתיות הבינלאומיות כרוכשות פוטנציאליות לתה"ל, ולפי גורמים המקורבים לנושא, הוגשו לה הצעות מטעם שתי חברות סיניות. במקביל פנו נציגי קרדן אן.וי גם לגופי השקעות בעלי נציגות מקומית, ובראשם קרנות הפרייבט אקוויטי (הון פרטי להשקעות) אייפקס ופורטיסימו, במטרה לנסות אולי לייצר תחרות על תה"ל ולהעלות את שווייה.

עם זאת, לנוכח היסטוריית הרכישות של קרנות אלה, קשה לראות כיצד דווקא הן יסכימו להגיש הצעות גבוהות במיוחד לתה"ל. אם לשפוט על פי העבר, הרי שאייפקס ופורטיסימו לא צפויות להיכנס לתחרות על תה"ל, והן ירכשו את החברה רק אם היא תוצע להן במחיר שיהיה אטרקטיבי עבורן (ופחות אטרקטיבי עבור המוכרת). כך או כך, מדובר לפי שעה בהצעות ראשוניות בלבד, וההליך עדיין רחוק מלהסתיים.

תה"ל, ש-98.4% ממניותיה מוחזקות בידי קרדן אן.וי, עוסקת בביצוע וניהול פרויקטים בתחומי המים והחקלאות. תה"ל מעניקה שירותי תכנון הנדסי ופיקוח לפרויקטים בתחומי משאבי מים ואספקת מים, ואף משתפת פעולה בביצוע והקמת פרויקטים אלה. תחומי ההתמחות של החברה כוללים טיפול במים ושפכים, התפלת מים וכן הנדסת סביבה והנדסה אזרחית, הטמנת פסולת, גז טבעי וחקלאות.

ב-2016 רשמה תה"ל ירידה של 23% בהכנסות ל-130 מיליון אירו, אבל הציגה שיפור ברווחיות הגולמית ל-16.2%, לעומת 14.9% ב-2015. הרווח מפעילות נמשכת לפני הוצאות מימון ומס נותר יציב אשתקד -6.3 מיליון אירו, ואילו הרווח מפעילות נמשכת הסתכם ב-1 מיליון אירו, לעומת 1.4 מיליון אירו ב-2015. יתרת מניות תה"ל (1.6%) מוחזקות בידי יורשיו של אמנון ליפקין שחק, הרמטכ"ל לשעבר, שכיהן בעבר כיו"ר תה"ל.

קרדן אן.וי נדרשת לפרוע בין פברואר 2018 לפברואר 2020 את מלוא התחייבויותיה (קרן וריבית עתידית) למחזיקי האג"ח בהיקף של 1.25-1.35 מיליארד שקל. במסגרת הסדר החוב הקודם שאותו ערכה עם מחזיקי האג"ח שלה, נקבע כי התמורה ממימושם של כל אחד מנכסי החברה תופנה באופן מיידי לפירעון מוקדם של חוב למחזיקים, ולכן הסכום המדויק שתשלם החברה בפועל, תלוי בסכום הריבית שייצבר עד למועד פירעון החוב.

התשלום הראשון, בהיקף של כ-470 מיליון שקל, אמור להתבצע כבר בפברואר הקרוב, כך שלחברה יש לכאורה כעשרה חודשים להשלמת המכירה. עם זאת, מחזיקי האג"ח אינם צפויים להמתין עד לרגע האחרון, וינסו ללחוץ על החברה עוד קודם לכן.

קרדן אן.וי סיימה את 2016 בהפסד של 31 מיליון אירו, וראתה את ההון העצמי שלה מתכווץ ב-48% בתוך שנה ל-37 מיליון אירו בלבד בסוף דצמבר. לדוחות הכספיים של קרדן אן.וי לסיכום 2016 צירפו רואי החשבון הערת "עסק חי", לנוכח מצבה הכספי של החברה. ברשותה נותרו כיום כמה מיליוני אירו בודדים, והיא עומדת כאמור בפני פירעונות ענקיים בשלוש השנים הקרובות.