טראמפ: הפיגוע בפריז יסייע ללה פן בבחירות לנשיאות

נשיא ארה"ב התייחס לפיגוע הירי בשאנז אליזה וטען כי הוא ישחק לטובת מועמדת הימין הקיצוני ■ הוא הבהיר כי אינו תומך בה מפורשות, אך סבור שאזרחי צרפת יצביעו לה בשל מדיניותה הנוקשה

מארין לה פן / צילום: רויטרס
מארין לה פן / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס אתמול (שישי) לפיגוע הירי בשאנז אליזה שבפריז וטען כי תהיה לו השפעה מכרעת על מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן. בריאיון שהעניק טראמפ לסוכנות אי-פי טען כי אינו תומך מפורשות בלה פן, אך סבור שהמתקפה שהובילה למותו של שוטר ולפציעתם של שניים נוספים תסייע לה בבחירות שצפויות להתקיים במדינה ביום ראשון הקרוב.

לדבריו, לה פן היא המועמדת בעלת המדיניות הנוקשה ביותר בכל הנוגע לסוגיות של גבולות המדינה ולנושאי פנים. בשל כך, הוא מאמין כי המתקפה תשפיע על האופן שבו יצביעו אזרחי צרפת בבחירות לנשיאות.

זו אינה הפעם הראשונה שבה טראמפ מתייחס לפיגוע מאז הוא התרחש. מיד לאחר היוודע על הפיגוע, צייץ טראמפ: "תנחומינו לאנשים בצרפת, זה דבר נורא, נראה כמו מתקפת טרור. מה אפשר לומר זה אף פעם לא נגמר. עלינו להישאר חזקים". טראמפ הוסיף כי "אירופה חזקה חשובה עבור ארצות הברית".

בהמשך אף צייץ כי הוא סבור שלירי "תהיה השפיע עצומה על ההצבעה במדינה". במהלך קמפיין הבחירות בצרפת לא הביע טראמפ תמיכה באף אחד מהמועמדים, אך במהלך הקמפיין שלו הוא נתמך על-ידי לה פן בשל עמדותיו נגד הגלובליזציה והאסלאם הקיצוני.

צמצמה את הפער

סקר ראשון שנערך אחרי הפיגוע מצביע על כך שלה פן צמצמה מעט את הפער מיריבה העיקרי בסיבוב הראשון, עמנואל מקרון, מועמד המרכז. הוא קיבל 24.5% מהקולות, ולה פן 23%, עלייה של אחוז בהשוואה לסקר הקודם. מועמד הימין השמרני פרנסואה פיון ומועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון ירדו ב-0.5% כל אחד וזכו ב-19% מהקולות בסקר של מכון אודוקסה שנערך עבור העיתון לה פוינט.

ראש ממשלת צרפת ברנאר קזנוב אמר מוקדם יותר היום כי לה פן מנסה לנצל את פיגוע הירי "כדי לפלג את העם". זאת, בעקבות דבריה של לה פן שלפיהם צרפת צריכה לחדש את ביקורות הגבולות ולגרש אזרחים זרים שנמצאים במעקב של שירותי המודיעין באופן מידי. מנגד, יריבה העיקרי, מועמד המרכז עמנואל מקרון, אמר כי לצרפת אסור להיכנע לפחד ולפילוג.

המועמד השמרני פרנסואה פיון, שהיה המועמד המוביל בתחילת המרוץ אך הידרדר בסקרים בשל חקירות לשחיתות המתנהלות נגדו, אמר בתגובה לפיגוע כי "אנחנו נמצאים במלחמה, זה אנחנו או הם".

הפיגוע אירע שלשום בשאנז אליזה שבבירת צרפת כשמחבל פתח באש. שוטרים שהשיבו באש חיסלו את המחבל, שזוהה בידי הרשויות, כשורפי קרים. זמן קצר לאחר האירוע קיבל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחריות. אחרי הפיגוע אמר הנשיא פרנסואה הולנד כי מדובר בפעולת טרור ומשרד הפנים הדגיש כי הירי יועד לפגוע בשוטרים.

הפיגוע התרחש בתקופה של מתיחות ביטחונית בצרפת בכלל ובפריז בפרט, שלושה ימים בלבד לפני הבחירות לנשיאות המדינה. עקב הירי, המועמדים לה פן ופיון הודיעו על ביטול אירועי הבחירות הקרובים.

בעת הפיגוע התקיים העימות האחרון בין 11 המועמדים, שבמהלכו אמרה לה פן כי "אי אפשר לתת לילדים שלנו לחיות במדינה שלא מסוגלת להגן עליהם". צרפת נמצאת במצב חירום מאז מתקפת הטרור בנובמבר 2015. המצב הביטחוני הרעוע היה לאחת מסוגיות הבוערות בבחירות.

הנשיא לשעבר ברק אובמה שוחח עם המועמד מקרון ביום חמישי האחרון, אך דובריו הבהירו כי השיחה לא מעידה על תמיכה רשמית. "הנשיא אובמה נשאר מחויב עמוקות לצרפת כבת ברית קרובה של ארצות הברית וכמובילה של ערכים ליברליים באירופה ובעולם כולו", אמר דוברו של אובמה. הוא הוסיף כי אובמה לא מתכוון להביע תמיכה רשמית באחד מהמועמדים טרם הבחירות.

דובריו של מקרון אישרו גם הם כי השיחה התקיימה ואמרו כי "אובמה שוחח על קשריו החזקים עם צרפת ועל חשיבות מערכת היחסים בין שתי המדינות". עוד הוסיפו כי "השניים דנו בעתידה של אירופה ובערכים המתקדמים ששניהם מחזיקים בהם".