מאחורי הקלעים: איך קיבלה פלאפון תדרים יקרי-ערך ללא מכרז

משרד התקשורת הקצה לפלאפון 5 מגה בשיתוף עם הפלסטינים בתחום ה-1,800 מגה הרץ ■ בתמורה ויתרה פלאפון על 1 מגה בתחום ה-850 מגה הרץ לטובת המשטרה

רן גוראון / צילום: יונתן בלום
רן גוראון / צילום: יונתן בלום

משרד התקשורת הקצה לפלאפון 5 מגה הרץ לשימוש זמני בתחום ה-1,800 מגה הרץ. מדובר בתדרים שנשמרו כעתודה עבור הפלסטינים. התדרים שניתנו לפלאפון הם חלק מהסדר רחב יותר שניתנו לה בתמורה לוויתור שלה על 1 מגה הרץ בתחום ה-850 מגה הרץ שניתנו לשימוש המשטרה. בעקבות זאת, ובעקבות ההיתר שניתן לפלאפון להשתמש בתחום ה-850 שברשותה באופן זמני עד סוף 2019 - זה מה שמאפשר לה לספק את שירות ה-LTE Advance שחשפה הבוקר.

פלאפון נמצאת במצוקת תדרים ביחס למתחרותיה בעקבות החלטתה להסתפק ברכישת 15 מגה בתחום ה-1,800 מגה הרץ במסגרת המכרז לרכישת תדרים דור רביעי ב- 2015. המקובל הוא להפעיל רשת דור רביעי עם לפחות 20 מגה. פלאפון העריכה שתוכל לחתום על הסכם שיתוף רשתות עם מפעיל נוסף כמו אקספון שיביא כנדוניה 5 מגה הרץ לרשת המשותפת, אך בסופו של דבר הדבר לא הסתייע והיא נשארה במחסור בתדרים לעומת מתחרותיה.

אקספון חתמה בסופו של דבר על הסכם איחוד רשתות עם סלקום. הפתרון שגובש עם משרד התקשורת הוא שפלאפון תעשה שימוש משותף ב-5 מגה עם חברת הסלולר וואטאניה בעזה. עבור פלאפון ההסכם עם משרד התקשורת הוא הזדמנות פז כי הוא מאפשר לה לצמצם את הנחיתות מול מתחרותיה למינימום. מבחינתה, גם אם מדובר בהסדר זמני ומשותף, הוא עדיף לה עשרות מונים. בישראל כמו בישראל, בעוד כמה שנים כשהמדינה תרצה להקצות את התדרים הזמניים, היא תבקש תדרים חלופיים ובשורה התחתונה היא בינתיים מרוויחה זמן יקר.

עבור המשטרה מדובר בתדר שחשוב לה מאד היות והיא סובלת מהפרעות קשות של רשתות תקשורת ממדינות שכנות. כבר הרבה שנים שהמשטרה מבקשת את ה-1 מגה שפלאפון ויתרה עליו.

אלא שהבעיה מחריפה ולדעת מומחים הקצאת התדר למשטרה מקבעת את הישארותה בתחום, כאשר ברור שהיא חייבת להתפנות משם עד 2019 בשל המעבר לתקינה האירופאית בכל הקשור לאסדרת התדרים.