ישראל, ארה"ב, אירופה, שווקים מתעוררים - איפה לקנות מניות?

סיכום הרבעון הראשון של 2017: "אפקט טראמפ" ופרסום נתונים כלכליים טובים מהצפי המשיכו לדחוף את שווקי המניות הגלובליים לעליות ■ מה יקרה ברבעון השני?

ירידות בבורסה (צילום: רויטרס)
ירידות בבורסה (צילום: רויטרס)

"אפקט טראמפ" ופרסום נתונים כלכליים טובים מהצפי המשיכו לדחוף את שווקי המניות הגלובליים לעליות ברבעון הראשון של 2017. לראשונה מאז 2010 יש צמיחה חיובית מקבילה בארה"ב, באירופה, באסיה ובשווקים המתעוררים הגדולים. מדד המניות העולמי - MSCI World - עלה ב-5.85% ברבעון.

להבדיל מהמגמה החיובית בחו"ל, שוק המניות הישראלי המשיך לסבול מירידות. מדד הדגל של הבורסה בתל אביב, ת"א 35 (לשעבר ת"א 25) ירד ב-4.99% ברבעון הראשון. 

לדאבונו של המשקיע הישראלי, הייסוף החד של השקל חתך את הרווחים מניירות ערך זרים. הדולר איבד ברבעון הראשון 5.56%.

אם מחשבים את התשואה השקלית של מדד MSCI World, מגלים שהוא עלה רק ב-0.31% . באפיק אג"ח בחו"ל, המצב עגום אף יותר. אג"ח חברות בארה"ב - IBOXX Corporate 3-7 Years - טיפס ב- 1.3% ברבעון, אך בחישוב שקלי המדד צנח ב-4.24%.

ישראל

הנתונים הכלכליים ממשיכים להצביע על צמיחה איתנה במשק, עם מגמת שיפור בתעשייה, במסחר, בתיירות, ביצוא השירותים ובהכנסות המדינה ממסים. המדד המשולב למצב המשק הצביע על צמיחה בקצב של 3.7% (נכון לפברואר). שיעור האבטלה נותר על כנו - 4.3% (רמתו הנמוכה היסטורית), עם שיעור השתתפות של 64.1%.

סימנים להאטה בקצב עליית מחירי הדיור מגיעים מכמה אינדיקטורים: מדד מחירי הדירות לינואר-פברואר עלה בשיעור זעום של 0.1%. סך התחלות הבנייה ב-2016 היו דומות ל-2015 והן הגבוהות ביותר מאז 2001. גמר הבנייה ב-2016 עלה בשיעור של 4%, לרמתו הגבוהה ביותר מאז 1999. כמו כן, חלה התמתנות בביקוש למשכנתאות על רקע עלייה בריבית למשכנתאות וחשש של משקיעים מהיטלי מס נוספים.

העודף במאזן התשלומים (סחר חוץ) נותר גבוה מאוד ובסיכום 2016 עמד על 12.4 מיליארד דולר, בעיקר בשל גידול ביצוא ההיי-טק. עודף זה תרם כמובן להתחזקות השקל מול סל המטבעות.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1% ברבעון. גיליונות האקסל שלנו כבר שכחנו איך נראה מדד חיובי לאחר שלוש שנים רצופות של דיפלציה (2014-2016).

למרות הצמיחה ונתוני המקרו החזקים, ריבית בנק ישראל תישאר ככל הנראה אפסית עד שנראה פיחות משמעותי בשקל, אינפלציה בתוך היעד של בנק ישראל ועליית ריביות בעולם המערבי. מדיניות בנק ישראל כיום לא מושתתת על יוזמה ותעוזה, אלא בעיקר על התאמה, יישור קו ורכישות מט"ח.

תשואת החסר העקבית בשנים האחרונות של המניות בישראל לעומת המניות בחו"ל, בזמן שקצב הצמיחה בישראל גבוה מהצמיחה בחו"ל - מאותתת על בעיות וכשלים בשוק הישראלי, שלא מקבלים טיפול הולם.

ארה"ב

נתוני מקרו חיובים ממשיכים להתפרסם בארה"ב: שיפור בצמיחה, בצריכה הפרטית, בתעסוקה, באינפלציה, בשוק הדיור ובסנטימנט החברות ומשקי הבית. מנגד, ירידה ביצוא וכישלון להעביר את הרפורמה בבריאות שנועדה להחליף את חוק הבריאות הקיים של אובמה (Obame-care), שמעלה תהיות בנוגע ליכולתו של הנשיא דונלד טראמפ לממש את תוכניותיו הפיסקאליות ואת הרפורמה המיוחלת במסים.

לאור המשך נתונים כלכליים חיוביים, העלה הפד את הריבית ב-0.25% לטווח של 0.75%-1%. כעת, השוק צופה עוד שתי העלאות ריבית השנה. שוק המניות האמריקאי נתמך בכלכלה חזקה ואמון יציב של משקיעים.

כתבות ופרסומים רבים מדגישים את רמת המחירים הגבוהה של המניות בארה"ב ואת הסיכון מהידרדרות ביחסים בינלאומיים, שתפגע בסחר. להערכתי, הכיוון הפוך: קיים סיכוי רב לשיפור בסחר בינלאומי מאשר להידרדרות. בארה"ב יש נשיא חדש שאולי לא יציב במילותיו, אך יציב מאוד במדיניותו של עסקים לפני הכול.

אירופה

הנתונים הריאליים ממשיכים להשתפר: שיעור האבטלה ירד בשנה האחרונה בכ-1% לרמה של 9.6% (הרמה הנמוכה ביותר ממאי 2009), קצב הצמיחה עלה, גידול משמעותי במכירות הקמעונאיות, זינוק בסנטימנט החברות וגידול באשראי לעסקים. למרות זאת, הבנק המרכזי ממשיך במדיניות המרחיבה שלו ועושה רושם שאינו מתכוון להפחית את תכנית הרכישות שלו לפחות עד סוף השנה.

תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, הכריזה על הקדמת הבחירות לעוד חודשיים. הבחירות בבריטניה היו אמורות להתקיים רק במאי 2020, אך מיי מעוניינת לקבל תמיכה מהעם לקראת משא ומתן מורכב ומתיש על יציאה מהאיחוד האירופי. האירופים, מצידם, חייבים להראות שעזיבת האיחוד אינה משתלמת, אחרת עתיד האיחוד בסכנה.

בהולנד, המפלגה הפרו-אירופאית ניצחה ברוב מובהק את הבחירות והאפילה על מתנגדי האיחוד האירופי. כעת עיני האירופים נשואות לסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות צרפת, בין מארין לה פן שמציעה כיוון לאומני נוקשה, לעמנואל מקרון, מועמד המרכז הפייסני והפרו-אירופאי. הצרפתים הבינו שהנושאים הבוערים השתנו, המפלגות הוותיקות (סוציאליסטים ורפובליקאים) נכשלו.

רמת המחירים של המניות באירופה זולה יותר מבארה"ב. המשך שיפור בקצב הצמיחה וירידה בסיכונים הפוליטיים יתמכו בהמשך הראלי במניות ובחיזוק מטבע האירו.

■ הכותב הוא מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי ברועי דוברת השקעות, המתמחה בניהול תיקים גלובליים.