"צפויה קפיצה בתשואות האג"ח בשבועות הקרובים; הבנקים יעלו"

בעקבות תוצאות הבחירות בצרפת, כלכלנים ומנהלי השקעות מעריכים כי שוקי המניות יעלו בתקופה הקרובה ■ עם זאת, עמנואל מקרון, שקרוב לוודאי יהיה הנשיא הבא, יתקשה מאוד להוציא לפועל את מדיניותו

בחירות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן יתמודדו בסיבוב שני (צילום: רויטרס)
בחירות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן יתמודדו בסיבוב שני (צילום: רויטרס)

המשקיעים והסוחרים בשוקי ההון מסביב לעולם נשמו היום (ב') לרווחה לאחר שתוצאות הסיבוב הראשון בבחירות בצרפת אתמול היו בהתאם לסקרים. זאת בשונה מהמקרים של הברקזיט בבריטניה והבחירות בארה"ב בשנה האחרונה, אז הסקרים כשלו בניבוי התוצאות.

מועמד המרכז, עמנואל מקרון, קיבל כ-24% מהקולות לעומת מארין לה-פן מהימין הקיצוני, שהסתפקה בקצת פחות מ-22% מהקולות. בעוד שבועיים, ב-7 במאי, יתקיים הסיבוב השני בבחירות והסיכויים של מקרון להיבחר לנשיא גבוהים הרבה יותר מאלו של לה-פן (הפער לפי הסקרים האחרונים עומד על יותר מ-20%).

מקרון, שתומך בגלובליזציה ואינטגרציה עם גוש האירו, נחשב לפרו-עסקי ובעד התערבות מינימלית בעסקים ובשוק החופשי, הוא המועמד המועדף על-ידי המשקיעים, לעומת לה-פן שהצהירה על תוכנית פרוטקציוניסטית, הכוללת גם היפרדות מגוש האירו.

הבורסות באירופה הגיבו היום לתוצאות הסיבוב הראשון בתשואה רמה, כשמדד הקאק הצרפתי הוביל עם עלייה של כ-4.5% והדאקס הגרמני זינק בכ-3%. בארץ טיפס מדד ת"א 25 ב-1.3% וחצה, מלמטה למעלה, את רמת 1,400 הנקודות. במקביל האירו התחזק בכ-1.1% מול הדולר ליחס של 1.085 דולרים לאירו ומול השקל בכ-0.9% לרמה של 3.965 שקל לאירו.

האם התגובה בשווקים מוגזמת, והאם המגמה החיובית במדדי המניות צפויה להימשך בשבועות הקרובים? האם יש סקטורים שצפויים להגיב בעוצמה ולעלות לעומת סקטורים אחרים, בדומה למה שקרה בארה"ב בשבועות שאחרי הבחירות?

המשקיעים הבינ"ל יחכו לסיבוב השני

ג'ונתן סטאבס, אסטרטג בסיטיגרופ, מעריך כי הבנקים יהיו הסקטור העיקרי שייהנה מהניצחון הצפוי של מקרון: "הבנקים בצרפת צפויים לרשום תשואה עודפת של כ-10% על מדדי המניות המובילים, על רקע ירידת התשואות הצפויה באג"ח הממשלתי". השפעות נוספות, הוא מעריך, יגיעו מכך שכעת "משקיעים אמריקאים ואסיאתיים יזרימו יותר כספים להשקעה באירופה ומקבלי החלטות בחברות וארגונים יהססו פחות לגבי החלטות השקעה וגיוס עובדים באירופה בכלל ובצרפת בפרט".

פטריק לאנג, מנהל מחלקת מחקר בבנק השוויצרי יוליוס בר, מעריך אף הוא שהנהנים העיקריים מהתוצאות בצרפת יהיו מניות הבנקים. "כבר בחודש שעבר העלינו את דירוג ההמלצה שלנו על מניות באירופה ל"משקל יתר" וכמובן שכעת אנחנו מחזקים את ההמלצה. הסקטורים העיקריים שייהנו מהתוצאות בצרפת, הם מניות הבנקים בצרפת ובמדינות הפריפריה של האיחוד, לצד מניות סיקליקליות מסקטורים שונים הרגישים להשפעות פוליטיות".

פיטר אופנהיימר, אסטרטג מניות בגולדמן זאקס, מציין כי מתחילת 2017 ועד היום רשם מדד הקאק הצרפתי עלייה של 4.1% , וכעת הוא צפוי להמשיך במגמה החיובית, שצפויה ככל הנראה להתחזק. לדעתו, "הנהנים העיקריים מלבד הבנקים בצרפת, יהיו מניות של בנקים באיטליה".

בחברת בלאקרוק מצננים קצת את האופוריה של המשקיעים ומזכירים כי "למרות שמקרון צפוי לנצח והוא תומך גדול של גוש האירו ועידוד של עסקים פרטיים, עדיין יהיה לו ככל הנראה מאוד קשה להרכיב ממשלה ולזכות בתמיכת הפרלמנט בצרפת לצעדי המדיניות שהוא יבקש לבצע".

גם מייקל אוסוליבן, מנהל השקעות בכיר בקרדיט סוויס, מעריך שלמקרון, אם ייבחר, יהיה קשה להוציא לפועל את מדיניותו. "קיים סיכוי גבוה שבפרלמנט הצרפתי יהיה רוב בסופו של דבר למפלגות הימין והשמאל הסוציאליסטי ולכן צריך להתייחס לניצחון שלו בפרופורציה הראויה. הרבה משקיעים בינלאומיים יעדיפו להמתין לפחות עד לתוצאות הסיבוב השני לפני שהם יחליטו להזרים כספים להשקעות בצרפת ובגוש האירו".

"השוק האירופי יתפקד טוב בהרבה"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך כי המשקיעים ישובו להזרים כספים לנכסים עתירי סיכון, מה שיוביל לעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות בשבועות הקרובים. "יש לצפות לתפקוד הרבה יותר חיובי בשווקים האירופיים בכלל ובתשואות אג"ח בגרמניה. אם לא יהיו הפתעות בסיבוב השני, מקרון צפוי לזכות בפער משמעותי בסיבוב השני, שזה בעצם מה שמעניין את השווקים. סימן לכך הוא ההתחזקות החדה באירו. בימים האחרונים עלה החשש שמתקפות אלימות של גורמי טרור, יחזקו את לה פן שמבטיחה לשחרר את צרפת, אבל לפחות בינתיים הן נגוזו. שקט יחסי בשבועיים הקרובים יסלול את דרכו של מקרון לניצחון גם בסיבוב השני.

"בחודשים האחרונים, החשש ואי-הוודאות הפוליטית השתלטו על תפקוד השווקים האירופים (למרות ששוקי המניות שם הצליחו להניב ביצועים טובים יחסית). "עתה, כשתוצאות 'התחרות' צפויות ואף ברורות (במידה ולא יהיו טעויות בסקרים), הפחד שלחץ על תשואות אג"ח בגרמניה למטה, צפוי להתפוגג".

לדברי חברון, "כמובן שיש גורמים נוספים שמשבשים את תפקוד התשואות שם, כמו הקושי של האינפלציה באירופה להחזיק מעמד והאמירות היוניות מבכירי הבנק האירופי, כולל מריו דראגי. אך מכיוון שנתוני המאקרו שם בסך הכל טובים, ולאחר שאי-הוודאות הפוליטית תסתיים סופית, בשבועות הקרובים בהחלט נראה קפיצת מדרגה בתשואות, שכמובן יגרור יחד עימה את התשואות בארה"ב, וכמובן גם כאן בישראל".

לגבי שוק המניות, חברון מציין כי "השוק האירופי היה העדפה שלנו מאז סוף שנה שעברה, שכן הוא הרבה יותר אטרקטיבי ממקבילו האמריקאי מבחינת פוטנציאל עלייה, צפי לרווחים ותמחור. בתקופה הקרובה, ובכלל לאחר הסיבוב השני, הוא יתפקד הרבה יותר טוב ללא אי-ודאות פוליטית וללא חשש מפירוק אפשרי באיחוד האירופי. שילוב של גורמים גם יתמוך בהתחזקות האירו".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מעריך שהניצחון של מקרון חיובי ביותר, אולם אומר כי "כדאי אולי כבר עכשיו לצנן מעט את ההתלהבות. השווקים הפיננסיים לא ממש תמחרו את התרחיש הרע לפני הבחירות, כך שהחגיגה צריכה להיות מוגבלת. בסופו של דבר שוקי המניות באירופה מתומחרים כיום באופן יקר יחסית לכלכלה המדשדשת של גוש האירו, כך שהם לא ממש אטרקטיביים מלכתחילה ובוודאי אם ירשמו מהלך חד של עליות. יתרה מכך, יש להיזהר להערכתנו מהערכת יתר לגבי יכולתו של מקרון לשנות את הכיוון של הכלכלה הצרפתית. אמנם מקרון קידם בקמפיין שלו לא מעט שינויים ורפורמות פרו-עסקיות באופן מובהק, אבל בין הרצוי למצוי הפער כידוע גדול".

גבריאל טבדי, מנהל השקעות באלומות, מציין כי "לפי תגובת השווקים, נראה על פניו שהשווקים מתמחרים סיכוי לא קטן לכך שמה שהיה עד כה, זה גם מה שיהיה בהמשך. זאת על רקע משנתו של עמנואל מקרון, של המשך הישארות צרפת בגוש האירו ואולי הנחלת שינויים ורפורמות שונות שתהיה להן השפעה חיובית על הכלכלה המקומית. אולם יש להגיב לחדשות מהלילה במשנה זהירות, וזאת על רקע חוסר ודאות מסוימת ביחס לתוצאות הבחירות ב-7 למאי וכמובן עד כמה כל נשיא שייבחר באמת יצליח להוציא לפועל את משנתו והשפעתו של כל צעד כזה או אחר על השווקים. מבנה הכלכלה הצרפתית והסיכוי לשנות משהו באופן קיצוני ממה שהיה עד כה, הוא כלל לא טריוויאלי. לכן על המשקיעים להמתין ולהביט בעיניים פקוחות על המתרחש ולהגיב בהתאם לאחר שיתבררו הדברים בפועל".

תגובת השווקים היום לתוצאות הבחירות בצרפת
 תגובת השווקים היום לתוצאות הבחירות בצרפת