"אם טראמפ יוריד מס חברות, זה יפגע דרמטית בחברות מישראל"

מומחי מס: "אם עד היום היינו אומרים ליזם שמקים חברת היי-טק 'בוא, תקים חברה ישראלית', אז עם מס פדרלי של 15% הדיון משתנה לחלוטין"

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

כמו כל דבר אחר כמעט שקורה באמריקה הגדולה, גם להודעת הנשיא דונלד טראמפ על הנעת הגלגלים לקראת הפחתת שיעור מס החברות ל-15%, תהיה השפעה על מדינתנו הקטנטונת. ואם לשפוט על-פי מומחי המס - אם התוכנית תעבור, תהיה לה השפעה "דרמטית". הסיבה: חברות ישראליות רבות צפויות להסיט את פעילותן ואת רווחיהן לארה"ב, כדי ליהנות משיעור המס הנמוך.

לדברי עו"ד אילן בן-אלי, מנכ"ל פירמת בן-אלי, בוטיק מס, "הפחתת המס של טראמפ תשפיע בצורה דרמטית על האסטרטגיה של יותר מ-90% מהחברות הישראליות שיש להן פעילות בארה"ב".

לדבריו, "מעל 90% מהחברות הישראליות פועלות במבנה של חברה אם ישראלית וחברה בת אמריקאית, כאשר החברה הבת האמריקאית בעלת פונקציות מאוד מינימליות לצורך הפצת המוצרים או השירותים. כרגע, שיעור המס בארה"ב, אפקטיבית - בין המס הפדרלי לבין מס המדינה (state) - עומד על 40%, וזה עוד לפני משיכת הרווח, שממוסה בעוד 7.5% מס אפקטיבי, מאחר שיש 12.5% מס על הדיבידנד בארה"ב.

"אז אם משאירים את הרווחים באמריקה, משלמים 47.5% מס, לעומת שיעור מס חברות ישראלי של 24%, ואם נכנסים לגדרי חוק עידוד השקעות הון בארץ, אפשר ליהנות ממס בשיעור של 16% או 9%. לכן, רוב החברות מסיטות את רוב הרווח לישראל, לשיעורי מס יותר נמוכים. התוכנית של טראמפ משקפת ירידה חדה בשיעור המס, והיא תשנה בצורה דרמטית את אסטרטגיית המס של הרבה מאוד מהחברות".

גם חברות ישראליות שעברו בעבר דרך מדינות אחרות שהציעו שיעורי מס אטרקטיביים, בהן שווייץ או סינגפור, על-מנת להוריד את שיעור המס האפקטיבי שלהן בארה"ב, יחזרו לארה"ב במהירות. "מה שטראמפ מנסה לעשות זה להתחרות באותן מדינות", מסביר עו"ד בן-אלי. "אם היום בשווייץ מגיעים לשיעורי מס אפקטיביים של בין 10% ל-15% ובסינגפור זה באזור 13%, אז טראמפ רוצה להיות מתחרה שלהן, ובין הורדה ל-15% לפחתים המואצים שהוא מציע בתוכניות המס האחרות, הוא מגיע בסך-הכול לחבילה מאוד-מאוד אטרקטיבית שתסיט בצורה משמעותית את הפעילות לארה"ב".

עו"ד בן-אלי מוסיף כי "יש לזה, מן הסתם, גם פוטנציאל משמעותי להעלאת שווי החברות שפעילות בארה"ב. אפשר להבין לבד מה הפחתה דרמטית כזאת של המס עושה למכפיל הרווח הנקי של החברה. יש כאלה שטוענים שבאופן מיידי זה יכול להעלות עד 30% את שווי החברות. ויש לזה גם השלכות פוטנציאליות על התחזקות הדולר, מה שעשוי להשפיע באופן משמעותי על היצואנים הישראלים".

בין הכותרות של טראמפ לבין התוצאה בפועל עשוי להיות פער משמעותי, אבל בהנחה שהפחתת מס החברות תעבור, אומרים המומחים - ישראל בבעיה. לדברי עו"ד בן-אלי, "תהיה תחרות משמעותית על הסטת הרווח. אם להשתמש בשפה וולגרית, טראמפ הוא לא טמבל. הוא מבין שכולם בעולם מפחיתים מסים. בישראל, כמעט כל היצואנים מגיעים ל-16% מס ומי שמוכן לנסוע 45 דקות מתל-אביב ליקנעם יורד ל-9% מס, אז טראמפ מבקש להתחרות בזה. אם עד היום היינו אומרים ליזם שמקים חברת היי-טק 'בוא, תקים חברה ישראלית, תשים את ה-IP של החברה בישראל', אז עם מס פדרלי של 15% הדיון משתנה לחלוטין".

עו"ד ליאור נוימן, שותף ומנהל מחלקת מסים במשרד ש. הורוביץ, מצטרך לדברים, ומוסיף כי "מדובר בהשפעה דרמטית על מבני המס של חברות ישראליות רבות. כיום יש תמיד רצון להעביר הכנסות לישראל או למדינות בעלות שיעורי מס נמוכים, בעוד ששינוי בשיעור המס בארה"ב יהפוך את המצב, יעודד הותרת הכנסות בארה"ב ומן הסתם יפגע בגביית המסים בישראל".

 

ביי ביי להכנסות של אפל וגוגל

לדברי עו"ד נוימן, "היום שיעור מס החברות האמריקאי עומד על 35% והגיע גם במצבים מסוימים גם עד 38%-40%, וזה היווה קטליזטור לכל החברות הרב-לאומיות, כולל חברות שיש להן נגיעה ישראלית - שזה כמעט כל המשק הישראלי - להעביר כמה שיותר הכנסות לישראל. למשל, החברות הבינלאומיות הגדולות, בהן אפל וגוגל, וכל חברות הענק שמעבירות הכנסות ורושמות את ה-IP שלהן בלוקסמבורג, באירלנד ובכל מיני מדינות בעלות שיעור מס נמוך, עשו את זה כיוון שהן הגיעו לשיעורי מס של 5% במדינות הללו, ובארה"ב שיעורי המס שלהן עומדים על 35%. אז אם בישראל המס הוא 24%, ועם חוק עידוד השקעות הון הוא יורד גם ל-12% ולפעמים ל-6%, היה להן כמובן אינטרס להעביר הכנסות דווקא לישראל. אבל אם התוכנית של טראמפ תעבור - המצב הזה יתהפך לטובת ארה"ב. ישראל תאבד לא מעט הכנסות. הרבה מדינות יצטרכו להגיד ביי ביי להכנסות של חברות כמו אפל וגוגל".