דריכות שיא: הרפורמה שיציג היום טראמפ תתדלק את הראלי?

מאז נבחר טראמפ לנשיאות, המדדים המובילים בוול סטריט זינקו ביותר מ-10%, מתוך ציפייה לרפורמת המיסוי עליה התחייב טראמפ בקמפיין הבחירות ■ הנשיא האמריקאי צפוי להודיע על הרפורמה היום ב-20:30 ■ מה הרפורמה כוללת, וכיצד יגיבו השווקים?

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

דריכות שיא: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי להציג היום (ד') את רפורמת המיסוי עליה התחייב בקמפיין הבחירות, שנחשבת למנוע המרכזי מאחורי הראלי בשווקים בחודשים האחרונים. "תהיה לנו הצהרה חשובה בכל הנוגע לרפורמת המיסוי ביום רביעי", אמר טראמפ בסוף השבוע.

לפי דיווח ב-CNBC, בכיר במשרד האוצר האמריקאי טוען כי שר האוצר סטיבן מנושין וראש המועצה הכלכלית הלאומית של הבית הלבן גארי קון, מתכננים לכנס היום מסיבת עיתונאים בשעה 20:30 (שעון ישראל) בבית הלבן ולהציג את רפורמת המיסוי.

אז מה הרפורמה כוללת? התוכנית המקורית של טראמפ כוללת קיצוץ דרסטי של מס החברות לרמה של 15% לעומת 35% כיום. לפי דיווח ב"רויטרס", בכיר באוצר האמריקאי מציין כי טראמפ לא נסוג מהתכנון המקורי ויודיע על כך היום.

דיווח נוסף מצביע על כך שהנשיא מתכנן להפחית את המס על רווחים כלואים שחברות הענק האמריקאיות מחזיקות מחוץ לתחומי ארה"ב לרמה של 10% לעומת 35% כיום. כלומר, לפי ההצעה של טראמפ חברות הענק כגון אפל וגוגל, ישלמו "קנס" חד פעמי בשיעור של 10% אם הן יחזירו לארה"ב חלק מהרווחים שלהן, שמוערכים בכ-2.5 טריליון דולר. בנוסף, טראמפ מתכנן להפחית את המס על עסקים קטנים, שותפויות עסקיות קטנות וקרנות גידור לרמה של 15%, לעומת כ-40% כיום.

בשווקים החלו לאחרונה לצוץ ספקות בכל הנוגע ליכולותו של טראמפ להעביר בקונגרס את הרפורמה הגדולה ביותר בתחום המיסוי מאז 1986. לכן, רבים העריכו כי הוא צפוי להציג רפורמה מרוככת יותר, כזו שתוכל לעבור את משוכת הקונגרס אך לא תתקבל באהדה יתרה ע"י המשקיעים שפיתחו ציפיות יתר. שר האוצר מנושין הבטיח כי הממשל יעביר את הרפורמה עד הפגרה של הקונגרס באוגוסט. הוא כבר הספיק לסגת מההבטחה הזו אך בכל מקרה טראמפ יהיה חייב לעבור את הקונגרס ואת הדמוקרטים, שבאופן מסורתי אינם תומכים בהפחתת מסים.

חשוב לזכור כי טראמפ צפוי להתיקל בהתנגדות מבית, בקרב חברי הקונגרס הרפובליקאים, שטוענים כי התוכנית של טראמפ תוביל לגידול מהותי בחוב. לפי אחת ההערכות, רפורמת המיסוי של טראמם תוביל לאובן הכנסות ממשלתיות של כ-2 טריליון דולר. בהתחשב בכך שטראמפ מתכנן גם הרחבה פיסקאלית והשקעות עתק בתשתיות, החוב של ארה"ב עלול לתפוח עוד יותר.

מדד ה-S&P 500 זינק בכ-12% מאז נבחר טראמפ לבית הלבן. הדאו ג'ונס והנאסד"ק טיפסו בשיעורים דומים ולכן המשקיעים תוהים האם הרפורמה הגדולה שיציג היום טראמפ תספק דלק נוסף לראלי.