התעשיינים תקועים בלי אמוניה: "רק לחץ ומלחמות יעזרו"

בתוך כך, המדינה מבקשת מבג"ץ לאפשר כניסה של אוניית אמוניה לחיפה ולהותיר את צו עיכוב הביצוע לפס"ד של המחוזי בחיפה עד לחודש יוני ■ יחימוביץ':  "מתברר שמדובר ביו"ר הסתדרות נוח לשר האוצר ונוח גם לבעלי ההון, אך לא לעובדים" 

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

"ביום ראשון אני עם אפס אמוניה, ואני צריך לקבל החלטה מה אני הולך לעשות עם 50 מתוך 150 העובדים שלי" - כך אמר הערב (ד') מנכ"ל חברת פרסונה, נועם להב, במסגרת כנס חירום שקיימו התאחדות התעשיינים וההסתדרות הכללית על רקע משבר האמוניה במשק.

פרסונה, שנמצאת בבעלות אמריקאית, מייצרת סכיני גילוח וצורכת מדי שנה כ 50 טון אמוניה: "החלטות בישראל מתקבלות לא טוב", אמר להב במסגרת דברים שנשא לפני עשרות תעשיינים ועובדי מפעלים מכל רחבי הארץ שהשתתפו בכנס החירום. "מלחמות, לחץ, עבודה קשה וישיבות אל תוך הלילה - עוזרות. וזה מה שצריך לעשות במקרה של משבר האמוניה. האמוניה לא נחוצה רק לתעשיית הדשנים, ואספקתה הסדירה למשק היא מטה לחמם של עוד אלפי עובדים. הכול בגלל החלטה שקיבל שופט אחד, ואני לא מבין מדוע הממשלה לא עושה כלום".

לדברי להב, באחרונה הוא פגש את שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, וביקש ממנו הסברים אודות מהלכיה של הממשלה בנוגע למשבר האמוניה: "הוא ענה לי: 'תסתדר לבד'. זאת התשובה שקיבלתי משר הכלכלה".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מסר במהלך הכנס כי מבין כ 100 מפעלים וגופים במשק שפעילותם מבוססת על אספקה סדירה של אמוניה - רבים שנאלצו לסגור קווי יצור ולצמצם את היקף פעילותם: "אנחנו כבר יודעים על מפעלים שנסגרו כי הם לא יכולים לייצר", אמר ברוש. "מפעלים אחרים לא יכולים לעמוד בתקני איכות הסביבה, שכן האמוניה משמשת אותם לצמצום פליטות לאוויר".

במהלך הכנס ברוש בירך על המעורבות שמגלה בימים האחרונים לשכת ראש הממשלה במשבר האמוניה במשק, וזאת על רקע המענה של המדינה לבית המשפט העליון שדן על הסוגיה.

במענה של המדינה לבית המשפט העליון היא ביקשה להורות על עיכוב ביצוע החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה בנוגע למיכל האמוניה עד ל-1 ליוני השנה, וזאת כדי לאפשר למשק תקופת התארגנות ובחינת פתרונות חלופיים שיבטיחו אספקה סדירה של אמוניה למשק. זאת, בהתאם להחלטת ממשלה שהתקבלה בשבועות האחרונים.

בבקשה, שהוגשה בידי עו"ד יובל רויטמן ועו"ד אבישי קראוס ממחלקת הבג"צים שבפרקליטות המדינה, נאמר עוד כי בחינת החלופות לאספקה סדירה של אמוניה למשק טרם מוצו, והמדינה סבורה כי יש מקום לאפשר את השלמתן. במענה שלה לבית המשפט העליון נאמר כי ייתכן שתישקל בהמשך הארכה נוספת של פעילות מכל האמוניה שבמפרץ חיפה.

במהלך כנס החירום בהתאחדות התעשיינים הזהיר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי הימשכות משבר האמוני יוביל לבעיית תעסוקה בכל רחבי הארץ בשל גל פיטורים ופגיעה בתעשיית הדשנים. כמו ברוש, גם ניסנקורן קרא למדינה לפעול למציאת פתרונות לטווח הזמן הקצר והבינוני עד שיוקם מפעל אמוניה בנגב.

על-פי הערכות, מפעל כזה יוקם לכל המוקדם רק בעוד כ-3 שנים.

המועמדת לראשות ההסתדרות ח״כ שלי יחימוביץ: ״מלה אחת לא נאמרה על אחריות הבעלים של חיפה כימיקלים או על זו של המנכ״ל נדב שחר. זה הגיוני לגבי ברוש אך מעורר סימני שאלה קשה לגבי מי שמתיימר לייצג את העובדים.

"שנים ארוכות היה מיכל האמוניה תרנגולת שמטילה ביצי זהב לבעליה, ההנהלה וגם המדינה התעלמו שנים מהעובדה שדינו להיסגר, וכעת מתחמקת ההנהלה מפתרון שכל משמעותו הוא הקטנה מינורית של הרווחים. מתברר שמדובר ביו"ר הסתדרות שהוא נוח לשר האוצר ונוח גם לבעלי ההון, אך לא לעובדים. לא מתפקידו ״לזעוק את זעקתם״, את זה הם עושים גם בלעדיו. תפקידו להיערך למשברים ולפתור אותם לפני שהם זוכים לפופולריות תקשורתית.

"עובדי חיפה כימיקלים כמו עובדי רשות השידור כמו עובדי התאגיד זוכים לתשומת לבו רק כשהם זועקים מולו בפומבי ומזיקים לקמפיין הבחירות שלו. עד אז הם שקופים״